Ik heb vorige week maandag twee bromfietsen laten keuren, te weten:
- Magneet M50 (Zonder NL-nummer), geheel gerestaureerd
- Magneet Sprintmaster, geheel origineel
Ter voorbereiding had ik de originele reclamefolder meegenomen.
De keurmeester noteerde het frame- en motornummer en was toen even een minuut of tien op de computer bezig om de gegevens er bij te zoeken en te controleren of ze niet als gestolen te boek stonden.
Daarnaast werd er gekeken naar de volgende punten:
- - Technische staat (remmen, banden, verlichting)
- Speciale aandacht voor speling in de wielassen, de wielen moeten soepel draaien zonder weerstand.
- Zorg dat er een bel om de bromfiets zit!
- Het framenummer moet duidelijk leesbaar zijn.
- Max. snelheid 50km/uur, maar 45 mag ook
Afijn, deze dag liep ik binnen een uur met twee goedgekeurde bromfietsen naar buiten.
Afgelopen maandag wederom mijn geluk beproefd. Ik trof twee andere keurmeesters maar met dezelfde insteek. Ditmaal had ik meegenomen:
- Magneet Thunderbird
- Sparta Grand Sport
Beide 100% origineel.
Bij de Magneet maakte ik me zorgen over het framenummer omdat dit slechts driecijferig was. Echter bleek dit te kloppen met de gegevens in de computer bij de RDW en was ook deze bromfiets na het controleren van de bovenstaande punten snel goedgekeurd.
de Sparta Grand Sport beschikt over het welbekende geklonken plaatje waarop het framenummer staat ingeslagen. Voorheen bleek dit altijd een probleem te zijn tijdens een keuring. Ik had me dus al voorbereid op het inslaan van een nummer in het frame. Echter bleek dat dit niet nodig was.
De Keurmeester legde me uit dat dit voorheen wel zo was, maar dat ze dit nu toch accepteren als het plaatje tenminste origineel is. Als de keurmeester tijdens de keuring twijfelt over de originaliteit van het plaatje (omdat deze bijvoorbeeld is losgehaald bij de restauratie en niet op de juiste manier of op een andere plaats is teruggeplaatst) dan zal wellicht alsnog een nummer moeten worden ingeslagen.
Om dit te voorkomen kun je de bromfiets laten keuren voor de restauratie.
Al met al heb ik dus in twee weken 4 bromfietsen op kenteken gezet.
Zorg gewoon dat alles technisch goed in orde is en dat je je huiswerk goed hebt gedaan dan valt het allemaal best wel mee.