Eijsink Sport
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 5989
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 102 keren
- Ontvangen waarderingen: 289 keren
Eijsink Sport
Wie kan er iets, maar liever veel, vertellen over deze prachtige motor/brommer?
Ik begrijp niet hoe de vering werkt i.v.m. de aansluiting van de carburateur op het luchtfilterkastje, of veert de hele luchtfilterkast vrolijk mee?
Met groet, Supersport
Ik begrijp niet hoe de vering werkt i.v.m. de aansluiting van de carburateur op het luchtfilterkastje, of veert de hele luchtfilterkast vrolijk mee?
Met groet, Supersport
- Bijlagen
-
- Eysink-SportZweiradUnion5v..jpg (202.13 KiB) 6721 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte'
- brehal
- Bromfiets Koning
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 26 feb 2010, 23:31
- Locatie: VILLA MOESPOT
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eijsink Sport
Een harmonica-rubber, vermoed ik. Maar.... is dat tussen frame en motorophanging een extra schokbreker
Gr Leo
Gr Leo
Laatst gewijzigd door brehal op 09 dec 2013, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweetact olie: Heilige lucht !!
-
- Bromfiets kenner
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 16 nov 2010, 00:10
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eijsink Sport
Mooi brommertje, ik vermoed ook dat er een harmonica rubber gebruikt is. De harmonica rubbers worden door div.merken ook bij voorvorken gebruikt.
groet Richard
groet Richard
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Eijsink Sport
Het harmonicarubber tussen carburateur en luchtfilterkast is correct. Het was toendestijds een 50 c.c licht motorfietsje afgeleid van de Super Sprint bromfiets uitvoering,bij de bromfiets was het luchtfilterkastje het gereedschapskastje.Het motorblokje is van Zweirad Union 5versn. voetschakeling.Tussen motor en balhoofd is inderdaad een schokdemper wat de de rijeigenschappen bijzonder ten goede komt.De benzinetank werd betrokken bij de italiaanse Aermacchi fabrieken, er zijn er in die jaren 1968-1969 niet veel van gemaakt,wat hem nu zo uniek maakt. m. vr. gr. Frans BRANDT.
- Bijlagen
-
- 1386661086Nnat_veteranen_treffen_003.JPG (291.25 KiB) 6691 keer bekeken
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Eijsink Sport
Deze stond op een tentoonstelling in zijn geboorte plaats (soest).
- Bijlagen
-
- 1386663645Neysink05022012_001.JPG (269 KiB) 6689 keer bekeken
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 04 jan 2008, 15:55
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: Eijsink Sport
Hier een voorbeeld van het model wat ikzelf in 1966 tot 1972 nieuw heb gereden. Echter was die van mij voorzien van een geforceerd gekoeld Zweirad Union blok. De telescoopveer die naar het blok loopt had te maken met de swingas die aan de achterbrug zat en de stabiliteit van het blok in de bochten kon opvangen. Versnellingen waren 3 handgeschakeld.
Al je er op reed dan was het wel wennen maar ook een hele prettige ervaring vond ikzelf en net als Frans Brandt ook aangaf kwam dit de rijeigenschappen zeer ten goede.
Het model wat getoond wordt door de topic starter is waarschijnlijk een aangepaste race uitvoering gezien ook de uitlaat die uit een pijp bestaat .
PS. Het was een trekkende veer .
Groeten Wim.
Al je er op reed dan was het wel wennen maar ook een hele prettige ervaring vond ikzelf en net als Frans Brandt ook aangaf kwam dit de rijeigenschappen zeer ten goede.
Het model wat getoond wordt door de topic starter is waarschijnlijk een aangepaste race uitvoering gezien ook de uitlaat die uit een pijp bestaat .
PS. Het was een trekkende veer .
Groeten Wim.
- Bijlagen
-
- EYSINK%20RECORD.jpg (203.37 KiB) 6649 keer bekeken
Het is makkelijk als je handig bent, maar soms is het handiger als je makkelijk bent.
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Eijsink Sport
Hoi WIM de EYSINK sport is echt een orgineel 50 c.c motorfietsje zoals ze toen uit de fabriek kwamen, ik heb n.l. 2 weken stage gelopen in de fabriek in SOEST . De schokdemper is geen trekveer maar een met olie gevulde demper.ze hadden op de fabriek een opengewerkt exemplaar die ze toonde aan de dealers als ze in het najaar de nieuwe modellen voor het volgende jaar showden, dat gebeurde o.a in de toonzalen van het dierenpark in Amersfoort. dan werden de dealers uitgenodigd om de nieuwe modellen te komen zien, en tevens te bestellen (met extra winterkorting) zodat de fabriek in de wintermaanden (waar het altijd stil was met de verkoop van nieuwe bromfietsen) toch kon blijven produceren. m.vr. gr. Frans BRANDT.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 5989
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 102 keren
- Ontvangen waarderingen: 289 keren
Re: Eijsink Sport
Wat o.m. opvalt is dat bij beide fietsen die Frans toont de ophanging van de demper versterkt/verbeterd is. De tweede heeft er zelfs een echte Koni op zitten!
Is het juist als ik zeg dat het frame van de Record hetzelfde is als van de Sport?
Hoeveel van die Sport's zijn er gemaakt en hoeveel zouden er in NL nog zijn?
'Super Sprint' is dat ook een Record-model? Heeft iemand een foto?
Met groet, Supersport
Is het juist als ik zeg dat het frame van de Record hetzelfde is als van de Sport?
Hoeveel van die Sport's zijn er gemaakt en hoeveel zouden er in NL nog zijn?
'Super Sprint' is dat ook een Record-model? Heeft iemand een foto?
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte'
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Eijsink Sport
Hierbij een paar foto,s van de show in de toonzaal van het hotel restaurant bij dierenpark Amersfoort, ik heb de afbeeldingen gescant uit het blad Bromfiets van 15 dec. 1962. gr. Frans Brandt.
- Bijlagen
-
- 1386766271NIMG_0002.jpg (276.26 KiB) 6614 keer bekeken
-
- 1386766308NIMG_0003.jpg (232.72 KiB) 6614 keer bekeken
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 4 keren
Re: Eijsink Sport
De frame,s van de Rekord ,de Kampioen,de Supersprint en de Jubileum en het 50 c.c. motofietsje waren allemaal hetzefde vanaf 1960 tot het laatst,wat betreft de tweede foto van het motofietsje ik heb hem met eigen ogen gezien, vermoed ik dat dat hij als bromfiets geboren is en dat hij later is omgebouwd naar motorfiets er zat n.l. wel een motorfiets kenteken op maar die Koni schokbreker is absoluut niet orgineel .Ik heb even gebelt naar een oud medewerker (hij was monteur op de garantie afdeling) of hij nog weet hoeveel motorfietsjes er gemaakt zijn maar hij was niet thuis ,probeer het vanavond nogmaals word vervolgd . Gr. Frans Brandt
- Bijlagen
-
- 1386769235Neysink_super_sprint_001.JPG (169.49 KiB) 6612 keer bekeken