Eijsink Sport

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5989
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 102 keren
Ontvangen waarderingen: 289 keren

Eijsink Sport

Bericht door Ötzi » 09 dec 2013, 21:59

Wie kan er iets, maar liever veel, vertellen over deze prachtige motor/brommer?
Ik begrijp niet hoe de vering werkt i.v.m. de aansluiting van de carburateur op het luchtfilterkastje, of veert de hele luchtfilterkast vrolijk mee?
Met groet, Supersport
Bijlagen
Eysink-SportZweiradUnion5v..jpg
Eysink-SportZweiradUnion5v..jpg (202.13 KiB) 6721 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
brehal
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 903
Lid geworden op: 26 feb 2010, 23:31
Locatie: VILLA MOESPOT
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eijsink Sport

Bericht door brehal » 09 dec 2013, 22:10

Een harmonica-rubber, vermoed ik. Maar.... is dat tussen frame en motorophanging een extra schokbreker :?: 001_wub

Gr Leo
Laatst gewijzigd door brehal op 09 dec 2013, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweetact olie: Heilige lucht !!
Richard
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 nov 2010, 00:10
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eijsink Sport

Bericht door Richard » 09 dec 2013, 23:44

Mooi brommertje, ik vermoed ook dat er een harmonica rubber gebruikt is. De harmonica rubbers worden door div.merken ook bij voorvorken gebruikt.

groet Richard
fmbrandt
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 445
Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door fmbrandt » 10 dec 2013, 09:12

Het harmonicarubber tussen carburateur en luchtfilterkast is correct. Het was toendestijds een 50 c.c licht motorfietsje afgeleid van de Super Sprint bromfiets uitvoering,bij de bromfiets was het luchtfilterkastje het gereedschapskastje.Het motorblokje is van Zweirad Union 5versn. voetschakeling.Tussen motor en balhoofd is inderdaad een schokdemper wat de de rijeigenschappen bijzonder ten goede komt.De benzinetank werd betrokken bij de italiaanse Aermacchi fabrieken, er zijn er in die jaren 1968-1969 niet veel van gemaakt,wat hem nu zo uniek maakt. m. vr. gr. Frans BRANDT.
Bijlagen
1386661086Nnat_veteranen_treffen_003.JPG
1386661086Nnat_veteranen_treffen_003.JPG (291.25 KiB) 6691 keer bekeken
fmbrandt
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 445
Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door fmbrandt » 10 dec 2013, 09:25

Deze stond op een tentoonstelling in zijn geboorte plaats (soest).
Bijlagen
1386663645Neysink05022012_001.JPG
1386663645Neysink05022012_001.JPG (269 KiB) 6689 keer bekeken
0183
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 444
Lid geworden op: 04 jan 2008, 15:55
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 0

Re: Eijsink Sport

Bericht door 0183 » 10 dec 2013, 22:56

Hier een voorbeeld van het model wat ikzelf in 1966 tot 1972 nieuw heb gereden. Echter was die van mij voorzien van een geforceerd gekoeld Zweirad Union blok. De telescoopveer die naar het blok loopt had te maken met de swingas die aan de achterbrug zat en de stabiliteit van het blok in de bochten kon opvangen. Versnellingen waren 3 handgeschakeld.
Al je er op reed dan was het wel wennen maar ook een hele prettige ervaring vond ikzelf en net als Frans Brandt ook aangaf kwam dit de rijeigenschappen zeer ten goede.
Het model wat getoond wordt door de topic starter is waarschijnlijk een aangepaste race uitvoering gezien ook de uitlaat die uit een pijp bestaat .

PS. Het was een trekkende veer .

Groeten Wim.
Bijlagen
EYSINK%20RECORD.jpg
EYSINK%20RECORD.jpg (203.37 KiB) 6649 keer bekeken
Het is makkelijk als je handig bent, maar soms is het handiger als je makkelijk bent.
fmbrandt
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 445
Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door fmbrandt » 11 dec 2013, 00:31

Hoi WIM de EYSINK sport is echt een orgineel 50 c.c motorfietsje zoals ze toen uit de fabriek kwamen, ik heb n.l. 2 weken stage gelopen in de fabriek in SOEST . De schokdemper is geen trekveer maar een met olie gevulde demper.ze hadden op de fabriek een opengewerkt exemplaar die ze toonde aan de dealers als ze in het najaar de nieuwe modellen voor het volgende jaar showden, dat gebeurde o.a in de toonzalen van het dierenpark in Amersfoort. dan werden de dealers uitgenodigd om de nieuwe modellen te komen zien, en tevens te bestellen (met extra winterkorting) zodat de fabriek in de wintermaanden (waar het altijd stil was met de verkoop van nieuwe bromfietsen) toch kon blijven produceren. m.vr. gr. Frans BRANDT.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 5989
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 102 keren
Ontvangen waarderingen: 289 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door Ötzi » 11 dec 2013, 11:35

Wat o.m. opvalt is dat bij beide fietsen die Frans toont de ophanging van de demper versterkt/verbeterd is. De tweede heeft er zelfs een echte Koni op zitten!
Is het juist als ik zeg dat het frame van de Record hetzelfde is als van de Sport?
Hoeveel van die Sport's zijn er gemaakt en hoeveel zouden er in NL nog zijn?
'Super Sprint' is dat ook een Record-model? Heeft iemand een foto?
Met groet, Supersport
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
fmbrandt
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 445
Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door fmbrandt » 11 dec 2013, 14:01

Hierbij een paar foto,s van de show in de toonzaal van het hotel restaurant bij dierenpark Amersfoort, ik heb de afbeeldingen gescant uit het blad Bromfiets van 15 dec. 1962. gr. Frans Brandt.
Bijlagen
1386766271NIMG_0002.jpg
1386766271NIMG_0002.jpg (276.26 KiB) 6614 keer bekeken
1386766308NIMG_0003.jpg
1386766308NIMG_0003.jpg (232.72 KiB) 6614 keer bekeken
fmbrandt
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 445
Lid geworden op: 09 aug 2010, 22:24
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 0
Ontvangen waarderingen: 4 keren

Re: Eijsink Sport

Bericht door fmbrandt » 11 dec 2013, 15:15

De frame,s van de Rekord ,de Kampioen,de Supersprint en de Jubileum en het 50 c.c. motofietsje waren allemaal hetzefde vanaf 1960 tot het laatst,wat betreft de tweede foto van het motofietsje ik heb hem met eigen ogen gezien, vermoed ik dat dat hij als bromfiets geboren is en dat hij later is omgebouwd naar motorfiets er zat n.l. wel een motorfiets kenteken op maar die Koni schokbreker is absoluut niet orgineel .Ik heb even gebelt naar een oud medewerker (hij was monteur op de garantie afdeling) of hij nog weet hoeveel motorfietsjes er gemaakt zijn maar hij was niet thuis ,probeer het vanavond nogmaals word vervolgd . Gr. Frans Brandt
Bijlagen
1386769235Neysink_super_sprint_001.JPG
1386769235Neysink_super_sprint_001.JPG (169.49 KiB) 6612 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Eysink”