Keuringseisen brommer
Samenvatting uit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798" onclick="window.open(this.href);return false;
Spiegels
Artikel 5.6.45 Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel.
Snelheid
Artikel 5.6.8
Bromfietsen die blijkens het kentekenbewijs of het kentekenregister een maximumconstructiesnelheid van meer dan 25 km/h tot en met 45 km/h hebben, moeten bij voortduring aan deze snelheid, vermeerderd met 5 km/h, voldoen.
Bromfietsen die blijkens het kentekenbewijs of het kentekenregister een maximumconstructiesnelheid van niet meer dan 25 km/h hebben, moeten bij voortduring aan deze snelheid, vermeerderd met 4 km/h, voldoen.
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van een voorziening met het kennelijke doel de controle op de in het eerste en tweede lid vermelde maximumconstructiesnelheid te bemoeilijken of te beïnvloeden.
Ofwel: Hier geldt echt een constructiesnelheid en inschakelbare begrenzers zijn verboden. Voor de keuring krijg je ook nog eens 5km kado voor de mogelijke afwijking van hun testbank.
LPG
Zie Artikel 5.6.10 Het mag dus echt.
Uitlaat
Zie Artikel 5.6.11
Tenzij in goedkeuringen anders aangegeven geldt: 97 dB(A) voor brom, 90 dB(A)voor snor. Bij een meting mag er 2dB(A) meer geproduceerd worden dan op het kenteken aangegeven.
Verlichting
Artikel 5.6.15 Verlichte teller vanaf 2007
Artikel 5.6.51
Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht;
b. één achterlicht;
c. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
e. één ambergele retroreflector aan de zijkant van het voertuig indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Artikel 5.6.55 De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt, dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden. Remlichten van bromfietsen in gebruik genomen na 31 december 2006 moeten werken bij bediening van zowel de achterwielrem als de voorwielrem.
Remlichten
Artikel 5.6.51 . één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006
Artikel 5.6.55
Remlichten van bromfietsen in gebruik genomen na 31 december 2006 moeten werken bij bediening van zowel de achterwielrem als de voorwielrem.
Kilometerteller
Artikel 5.6.15
Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Bel/toeter
Artikel 5.6.71
Bromfietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel of van een goed werkende hoorn met vaste toonhoogte.
Banden
Artikel 5.6.27
De banden mogen geen beschadigingen vertonen waarbij het karkas zichtbaar is. De banden mogen geen uitstulpingen vertonen. Over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak van de banden moet profilering aanwezig zijn. Het loopvlak van de banden mag geen metalen elementen bevatten die tijdens het rijden daarbuiten kunnen uitsteken. De op de band aangegeven draairichting moet overeenkomen met de draairichting van de band in voorwaartse rijrichting van de bromfiets.
Wielen
Artikel 5.6.20
De wiellagers van bromfietsen mogen niet teveel speling vertonen. Verschijnselen van slijtage of beschadiging van wiellagers mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn.
Artikel 5.6.24
De wielen, alsmede de onderdelen daarvan, van bromfietsen mogen geen breuken, scheuren ernstige corrosie of ernstige vervorming vertonen. Onderdelen mogen niet loszitten of ontbreken.
Balhoofd
Artikel 5.6.29
Van bromfietsen met twee wielen moet de voorvork zonder zware punten in het balhoofd kunnen draaien, waarbij het voorwiel naar de uiterste linker- en rechterstuurstand wordt bewogen, terwijl de massa van de bromfiets op de grond rust. De balhoofdlagering mag geen zichtbare speling vertonen, waarbij de bromfiets voorwaarts wordt bewogen en de voorwielrem in werking wordt gesteld, dan wel het voorwiel wordt ontlast en de voorvork wordt bewogen.
Remmen
Artikel 5.6.31
Het rempedaal onderscheidenlijk de remhendel mag geen zodanige slag maken dat het pedaal dan wel de handel tot een aanslag kan worden ingetrapt of ingedrukt. Controle waarbij het rempedaal wordt ingetrapt met een kracht van ten hoogste 500 N (50kg). Bij een remhendel moet dit worden uitgevoerd met de maximale handkracht. Het oppervlak van het rempedaal moet stroef zijn. Wielen die zijn voorzien van een trommelrem, moeten in onberemde toestand in beide richtingen kunnen draaien zonder dat de remvoering aanloopt. De remvoering van wielen die zijn voorzien van een schijfrem, mag in onberemde toestand in beide richtingen enigszins slepen.
Artikel 5.6.39
Van bromfietsen op meer dan twee wielen moet één van de remmen in aangezette toestand kunnen worden vastgezet, tenzij een afzonderlijke vastzetinrichting aanwezig is.
Afmetingen
Artikel 5.6.6
Bromfietsen mogen:
a. niet langer zijn dan 4.00 m;
b. niet breder zijn dan 1.00 m, en
c. niet hoger zijn dan 2.50 m.
Zijspan/bakbrommer
Artikel 5.6.6
niet breder dan 2,00 m.
Artikel 5.6.39
Van bromfietsen op meer dan twee wielen moet één van de remmen in aangezette toestand kunnen worden vastgezet, tenzij een afzonderlijke vastzetinrichting aanwezig is.
Artikel 5.6.51
Bromfietsen op drie wielen moeten zijn voorzien van:
a. één dimlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee dimlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
b. één stadslicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006, en twee stadslichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde indien het voertuig is voorzien van een gesloten carrosserie;
d. één achterlicht indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en twee achterlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt;
e. één of twee remlichten indien de breedte van het voertuig 1,30 m of minder bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006, en twee remlichten indien de breedte van het voertuig meer dan 1,30 m bedraagt en het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 2006;
f. één of twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig 1,00 m of minder bedraagt en twee rode achterretroreflectoren indien de breedte van het voertuig meer dan 1,00 m bedraagt;
g. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers en in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Artikel 5.6.52
Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, moeten zijn voorzien van een rode retroreflector, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op ten minste 0,25 m en ten hoogste 0,90 m boven het wegdek.
Aanhanger
Artikel 5.6.66
Indien de bromfiets is voorzien van een inrichting tot het koppelen van een aanhangwagen, moet deze inrichting deugdelijk zijn bevestigd en mag deze niet zijn gescheurd, gebroken of vervormd of in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Bij een inrichting als bedoeld in het eerste lid, die is voorzien van een koppelingskogel met een nominale diameter van 50 mm: moet de diameter van de kogel ten minste 49 mm bedragen.
info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Geen idee of het uberhaupt gewaardeerd wordt, hier, maar voor een ander forum heb ik de belangrijkste zaken op een rij gezet. Ik heb ook een versie met alle teekst uit uit de permanente eisen voor brommers (en ook voor motorfietsen). Grappig is om te zien dat je ook gewoon een zijspan aan je brommer mag knopen, of een aanhanger en dat je hem ook op LPG mag ombouwen:
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Prima samenvatting, die speling van 5 km/h op de rollenbank is geruststellend als je naar zo,n dure keuring moet met je brommer.
mvrgr,ton.
mvrgr,ton.
- pingas
- Bromfiets Koning
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 23:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Reuver
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Wat ik heb vernomen is dat een brommer wel 55 km/h op de testbank mag hebben.
Dit is ook het probleem met de snorfietsers, die krijgen pas problemen als ze boven de 40 km/h komen.
Dit is ook het probleem met de snorfietsers, die krijgen pas problemen als ze boven de 40 km/h komen.
als u niet weet hoe ik heet, mag u ook René zeggen.
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:13
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Klopt bijna, de max snelheden zijn 25 en 45km/u. Daar komt zoals in het artikel staat 4 km bij en vervolgens nog eens 5km voor de rollenbank. Als je op de rollen 34 en 54 gaat zit je dus goed. Harder is te hard.
- rondjerijder
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 07 sep 2011, 17:16
- Locatie: Veenkolonien
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Nou Nix dit is niet niks, bedankt voor het werk wat je er aan hebt gehad.
Mooi overzichtelijk en als je het uitprint kun je afvinken, prima.
Mooi overzichtelijk en als je het uitprint kun je afvinken, prima.
Het nadeel van mooie brommers is dat ze vaak op de verkeerde plek staan
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 03 jun 2011, 10:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Morgen wordt mijn brommer gekeurd door de RDW. Ik ben zeer benieuwd! Zal jullie van de gang van zaken en het resultaat op de hoogte houden.
- pingas
- Bromfiets Koning
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 23:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Reuver
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
En Tom, gelukt?
als u niet weet hoe ik heet, mag u ook René zeggen.
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 03 jun 2011, 10:53
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Het is gelukt! Heb een kenteken op mijn brommer. De keuring stelde helemaal niks voor. Ik had verder geen papieren waarmee ik het bouwjaar aan kon tonen. De keurmeester heeft een klein half uurtje achter zijn pc koffie gedronken en e.e.a. opgezocht over mijn brommer. Uiteindelijk kwam hij terug met de mededeling dat het bouwjaar volgens hem 1977 is. Vervolgens de standaardafmetingen van de brommer gecontroleerd. Hij controleerde voor + achterwiel op speling en controleerde de remmen (rem inknijpen en het wiel proberen te bewegen). Vervolgens heeft hij op het terrein een rondje gereden op de brommer, nog even op de rollerbank. achterhalen bouwjaar: 25 min. technische keuring: 5 min. Conclusie: goedgekeurd. Toen alleen nog even €153,- afrekenen.....
- pingas
- Bromfiets Koning
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 23:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Reuver
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info RDW 2010 voor aan te vragen kenteken
Toppie!
En net voor het seizoen, kun je nog een paar ritten meerijden.
En net voor het seizoen, kun je nog een paar ritten meerijden.
als u niet weet hoe ik heet, mag u ook René zeggen.
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!
Zundapp roller '71 -- Batavus TS50 '71 -- Batavus combisport '64
Brommerrijden is stress vermijden!