Testrapport Batavus Husky

wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Gegeven waarderingen: 1249 keren
Ontvangen waarderingen: 804 keren

Testrapport Batavus Husky

Bericht door wietze » 07 dec 2025, 17:46

Eens kijken wat forumdeelnemers alhier ervan vinden een testrapport van RAI-TNO onder ogen te krijgen. Ben nu wel benieuwd naar reacties. Ik heb momenteel een hele stapel thuis liggen die binnenkort weer terug gaan naar het Batavus museum.

Let wel even op, elke bromfiets moest bij RAI-TNO een uitgebreide test ondergaan en goedgekeurd worden onder een B-nummer voordat hij in Nederland aan het openbare verkeer werd toegelaten. Maar dat wisten jullie uiteraard zelf ook wel :D

Vriendelijke groet ;)

Wietze

Afbeeldingen even aanklikken zodat ze recht komen te staan. Daarna nogmaals aanklikken om de leesbaarheid te vergroten.
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg
Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht (totaal 3):
Leon (07 dec 2025, 17:52) • JohnO (08 dec 2025, 01:03) • waldbrommer (08 dec 2025, 18:04)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 1202 keren
Ontvangen waarderingen: 849 keren

Re: Testrapport Batavus Husky

Bericht door Leon » 07 dec 2025, 18:35

Heel interessant. Nooit geweten dat elk model aan een TNO duurzaamheidstest werd onderworpen. Altijd gedacht dat de fabrikant dat zelf deed.
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht:
wietze (07 dec 2025, 20:49)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Gegeven waarderingen: 1202 keren
Ontvangen waarderingen: 849 keren

Bericht door Leon » 07 dec 2025, 18:43

Beschamend is: dat na 70 km het drijfstanglager vasliep van het ILO motorblok.
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht:
wietze (07 dec 2025, 20:46)
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Gegeven waarderingen: 460 keren
Ontvangen waarderingen: 758 keren

Bericht door Ötzi » 07 dec 2025, 19:39

Ja heel interessant! Goed dat ze zulke tests deden, erg slordig van Batavus om zo'n slecht in elkaar gezette brommer aan te bieden voor een grondige test. Maar zo kon wel de kwaliteit en de levensduur van hun produkten sterk verbeterd worden.
Ja heel vreemd, maar waarschijnlijk louter toeval dat het big-end van het eerste ILO-blok kapot liep.
Bedankt Wietze dat je dit met ons wilde delen. Groet van Ötzi
Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht:
wietze (07 dec 2025, 20:59)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door wietze » 07 dec 2025, 20:46

Ötzi schreef: 07 dec 2025, 19:39 Ja heel interessant! Goed dat ze zulke tests deden, erg slordig van Batavus om zo'n slecht in elkaar gezette brommer aan te bieden voor een grondige test. Maar zo kon wel de kwaliteit en de levensduur van hun produkten sterk verbeterd worden.
Ja heel vreemd, maar waarschijnlijk louter toeval dat het big-end van het eerste ILO-blok kapot liep.
Bedankt Wietze dat je dit met ons wilde delen. Groet van Ötzi
Je conclusie zit er helemaal naast Dirk. De bedoeling is om een model dat in serie gemaakt gaat worden op vermoeiing te testen en de zwakke plekken in het ontwerp tegen te komen en te verbeteren voordat de brommer op straat toegelaten word. Dat er iets nog niet helemaal perfect is na zo'n slopende test, die gelijk staat aan 30.000 kilometers zwaar gebruik op straat, ligt zelfs voor de hand en is wat men zoekt. Dus helemaal niet slordig van Batavus maar juist een hele goede zaak!

Vriendelijke groet ;)

Wietze
wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door wietze » 07 dec 2025, 20:48

Leon schreef: 07 dec 2025, 18:43 Beschamend is: dat na 70 km het drijfstanglager vasliep van het ILO motorblok.
Tja, het blok werd gewoon door JLO aangeleverd en dat het stuk ging is eigenlijk vreemd voor een reeds bekend motorblok. We weten de reden echter niet dus kunnen we alleen maar gissen wat de exacte oorzaak is geweest.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door wietze » 07 dec 2025, 20:51

Leon schreef: 07 dec 2025, 18:35 Heel interessant. Nooit geweten dat elk model aan een TNO duurzaamheidstest werd onderworpen. Altijd gedacht dat de fabrikant dat zelf deed.
Een fabrikant deed dat zelf op een testbank en ook op straat (is Batavus bekend om) maar men kon e.e.a. ook bij RAI-TNO onderbrengen. Dat werd wel gedaan omdat er een typegoedkeuringsnummer toegekend moest gaan worden en laat RAI-TNO dan maar meedenken en eventueel verbetervoorstellen doen. En dat is wat hier is gebeurd.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht:
Leon (08 dec 2025, 00:23)
wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door wietze » 07 dec 2025, 20:59

Ik heb een hele stapel testrapporten thuis liggen die zoals aangegeven binnenkort terug gaan naar het Batavus museum. Ik ken ze al vele jaren en heb altijd getreuzeld met publiceren ervan omdat ik weet dat mensen het hele proces niet kunnen doorgronden en dan kort door de bocht zullen roepen dat Batavus brommers kapot gaan. (niet schrikken Dirk! Ik waardeer jou inbreng altijd zeer en ga daar vooral mee door) Neem van mij aan dat meerdere fabrikanten op die manier tewerk gingen en ook hun brommers gingen kapot! Dat was de bedoeling want men wilde de zwakke plekken verbeteren voordat een brommer in productie werd genomen. Het is dat ik dacht dat wij op dit forum zo'n rapport wel een keer wilden inzien. Maar normaal gesproken komen zulke rapporten om redenen zoals eerder aangegeven niet bij het publiek onder de aandacht! U zult begrijpen waarom?

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht (totaal 4):
Ducini (07 dec 2025, 21:09) • Leon (08 dec 2025, 00:23) • JohnO (08 dec 2025, 01:02) • waldbrommer (08 dec 2025, 18:14)
JLOMUSEUM
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Gegeven waarderingen: 3 keren
Ontvangen waarderingen: 41 keren

Bericht door JLOMUSEUM » 07 dec 2025, 21:55

Ik haak hier even op in .
Het kan heel goed zijn de de mengsmering iets te schraal was . Dus te weinig olie door de benzine .
Het big-end van de G50 is best wel goed .
Ik heb nu al een paar keer mee gemaakt dat klanten over gingen op Triboron door de benzine en dan loop het big-end er ook uit .
Men smeert dan 1 op 50 en daar heeft een JLO motor een hekel aan .

Verder een strakke test , dit doen ze tegenwoordig niet meer , lees de verhalen maar van de bakfietsen waar ze kinderen in vervoeren .

Gr Clemens . JLO museum .
Deze gebruikers waarderen JLOMUSEUM voor dit bericht (totaal 4):
Leon (08 dec 2025, 00:23) • JohnO (08 dec 2025, 01:02) • wietze (08 dec 2025, 10:38) • waldbrommer (08 dec 2025, 18:14)
wietze
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door wietze » 08 dec 2025, 10:47

Dank voor de aanvulling Clemens. Ik denk dat we nooit zullen weten waarom in het blok het drijfstanglager het heeft begeven. Maar jij geeft, en terecht, een mogelijkheid aan. Ik denk dat het mooi is om zo'n rapport eens onder ogen te krijgen en te weten dat bromfietsen zwaar werden beproeft eer ze op de markt kwamen. Niet alleen bromfietsen werden er getest maar ook simpele dingen als stukken buis die voor frames gebruikt zouden gaan worden werden op de verwachte krachten getest. O.a. wanddikte en lassen erin werden beproeft voordat ze werden vrijgegeven om in een frame toe te passen. Ook werden er bromfietsen aangeleverd met een set uitlaten erbij zoals die van Favro en Leistritz om op geluidsproductie te worden uitgeprobeerd. Ze moesten immers onder wettelijk vastgestelde normen blijven die om de paar jaar scherper werden gesteld. Zelfs zo dat als een uitlaatsysteem werd goedgekeurd deze na een paar jaar niet meer aan de normen voldeed. Ik heb een testrapport liggen dat voor genoemde uitlaatdempers andere binnendempers werden aangeleverd om opnieuw aan scherpere eisen van de overheid te voldoen.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht:
waldbrommer (08 dec 2025, 18:21)
Plaats reactie

Terug naar “Batavus”