Olie verversen van Itom Astor 3V

JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Gegeven waarderingen: 825 keren
Ontvangen waarderingen: 331 keren

Olie verversen van Itom Astor 3V

Bericht door JohnO » 10 apr 2023, 09:42

Ik wil de versnellingsbakolie van mijn Itom Astor met 3-bak handschakeling verversen maar ik begrijp niet goed hoe te werk te gaan. Het aftappen is geen probleem maar het vullen wel.

Onder op het carter zit een M6 aftapplug. Boven op de versnellingsbak (onder de carburator) zit een M6 vulplug. Aan de zijkant van het blok, op het koppelingdeksel zit een M6 oliepeil controle plug. En dan hebben we op het koppelingdeksel nog de grote dop waardoor je ook de koppeling af kan stellen.

Ik heb een Engels en een Italiaans instructie boekje. Behalve de hoeveelheid olie staat er niet veel in het Engelse boekje maar des te meer in het Italiaanse boekje. Ik zal hier onder de vertaling neer zetten.

In het Engelse boekje staat er als versnellingsbak olie hoeveelheid 1/2 pint, dat zou 285 ml moeten zijn. In het Italiaanse boekje hebben ze het over 200 gr als oliehoeveelheid. En ik meen ergens gelezen te hebben die hoeveelheid van 200 ml. Erg verwarrend.

De vertaling uit het Italiaans:
Onderhoud: Elke 500-1000 km dikke olie 50 SAE toevoegen, nadat de koppelingsdekseldop is verwijderd. Om het oliepeil te controleren draait u de speciale TCM 6x1 schroef los en zorgt u ervoor dat er olie door het gat lekt, en schroeft u deze weer vast. Het is ook raadzaam om, met de schroef vastgedraaid, altijd 1 of 2 pompbeurten olie door het gat in het koppelingsdeksel te injecteren, om ook in de versnellingsbak voor een goede smering te zorgen. Om de olie af te tappen, draait u eenvoudig de speciale schroef onder het carter zelf los. Door de koppeling te smeren blijft ook de versnellingsbak gesmeerd. Controleer af en toe alle schroeven en stel de koppelings- en versnellingsafstellers af.

Uit het Italiaanse boekje:
Manutenzione: Ogni 500-1000 km aggiungere olio denso 50 SAE , dopo aver tolto il tappo carter coprifrizione. Per verificare il livello d'olio, svitare lápposita vite TCM 6x1 ed assicurarsi che attraverso il foro, si noti fuoriuscita d'olio, quindi riavvitare. Si consiglia inoltre, a vite serrata, di iniettare 1 o 2 pompate di olio sempre attraverso il foro del carter coprifrizione, onde assicurare una buona lubrificazione anche nel cambio. Per lo scarico dell'olio basta svitare l'apposita vite posta sotto il carter stesso. Lubrificando la frizione resta lubrificato anche il canbio. Una volta tanto controllare tutte le viti, e regolare i registri frizione e cambio.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Gegeven waarderingen: 1 keer
Ontvangen waarderingen: 571 keren

Re: Olie verversen van Itom Astor 3V

Bericht door Wimv8 » 10 apr 2023, 10:43

Lijkt mij, vullen tot het uit het gat van de niveauschroef loopt aan de zijkant.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door JohnO » 10 apr 2023, 10:48

Tja, dan gaat er maar 100 ml in
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Wimv8 » 10 apr 2023, 10:54

Pff, dat lijkt spannend indd. Is de nieuwe olie dan goed gezakt/verspreid?
Blijft er niet zoveel oude olie achter(+/-100ml) dat je dan weer op 200ml komt.

Het moet toch genoeg zijn volgens instructie.

Gr. Wim.

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Janne
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Gegeven waarderingen: 343 keren
Ontvangen waarderingen: 70 keren

Bericht door Janne » 10 apr 2023, 14:15

Wimv8 schreef: 10 apr 2023, 10:43 Lijkt mij, vullen tot het uit het gat van de niveauschroef loopt aan de zijkant.
Gr. Wim.
ik vul bij mijn Minarelli blokken altijd tot aan de onderkant koppelingsdeksel. Is tot aan de controleplug aan de zijkant. Dat zal bij Itom toch niet echt anders zijn? Alhoewel 100 ml wel erg weinig is idd. Raar.
Groet
Janne
Bijlagen
20230226_153316.jpg
Groet :)
Janne
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door JohnO » 10 apr 2023, 14:55

20230410_145052.jpg
Bij de Itom zit er nogal een hoogte verschil tussen het peilgat (M6) en de koppeling stel dop.
Groeten, John.

Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Wimv8 » 10 apr 2023, 15:08

Zo laag?
Itom Astor oliepeil, niveau..jpg
Itom Astor oliepeil, niveau..jpg (75.24 KiB) 3656 keer bekeken

Dan begrijp ik het wel dat er nog maar 100ml bij gaat.
En zit de aftap onder aan die "bol" zeg maar,
of op een gewone plek onder aan 't blok?
Draait daar wel constand iets rond zodat de olie omhoog spat in het blok/versn.bak?

Gr. Wim.

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door JohnO » 10 apr 2023, 16:50

Ja echt zo laag, er staat ook "Oil Level" naast het boutje maar dan in het Italiaans. In die "bol" draait het trapper-as tandwiel maar die draait dus zeker niet constant.

Ik begin te vermoeden dat die beschrijving gebaseerd is op het oude type blok, die had geen verbinding tussen versnellingsbak en koppeling ruimte. Er wordt door sommige Itom kenners aangeraden om een gat te boren in het schot tussen versnellingsbak en koppeling ruimte. Ik heb het nieuwe type blok te herkennen aan de blauwe type plaatjes en die heeft standaard al een gat tussen de verschillende ruimtes.

Als ik uit ga van die halve pint wat dus 285 ml is dan kom ik onder aan de schroefdraad van de dop in het koppeling deksel. En dan ziet het er uit zoals bij de Minarelli van Janne, de koppeling voor bijna de helft draaiend in de olie.
Groeten, John.

Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 120 keren
Ontvangen waarderingen: 341 keren

Bericht door Ötzi » 10 apr 2023, 17:41

As ik een HMW zo vol olie doe (dus tot aan de dop om de koppeling af te stellen) gaat de koppeling zeker slippen omdat die de olie er dan niet (voldoende) uit kan slingeren.
K= dop om koppeling te stellen, N=niveauschroef
Met groet, Ötzi
Bijlagen
HMW 50N3 nos nivoschr..jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door JohnO » 10 apr 2023, 18:19

Ik heb even in mijn gegevens en herinnering terug zitten zoeken. Eind 2021 toen ik hem net had ben ik er ook mee bezig geweest. Wilde ik hem tot aan rand schroefdraad vullen moest ik er 400 ml in doen. Dus die 285 ml lijkt me wel plausibel.

En ineens herinner ik me weer, iemand van wie ik toen wat onderdelen heb gekocht zei dat 250 ml voldoende was. Dat was een Itom kenner, hij had er toen 17 stuks.
Groeten, John.

Plaats reactie

Terug naar “Koppeling en Versnelling”