MV Agusta Liberty

Buitenlandse merken
GuzziMuis
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 feb 2023, 13:10
Gegeven waarderingen: 14 keren
Ontvangen waarderingen: 33 keren

MV Agusta Liberty

Bericht door GuzziMuis » 18 feb 2023, 15:17

Yo
Laatst gewijzigd door GuzziMuis op 20 apr 2023, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Guzzi is een Guzzi als er Guzzi op staat...
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Leon » 18 feb 2023, 15:38

Gericht op de jeugd, niet oud genoeg om een rijbewijs te verwerven

De MV Agusta 50cc Liberty was echt een verkleinde motorfiets die leek op een grotere motorfiets.
Het relatief kleine 1-cilinder, 4-takt, pushrod (stoterstangen) kopkleppen motorblok met een vermogen van 1.5pk, maar bij een bromfiets met een gewicht van slechts 58,5 kg, zou hij makkelijk 40 km/uur behalen.
De Liberty maakt gebruik van een 3-versnellingsbak met een draaigreepschakeling links op het stuur.
Productieaantallen waren niet indrukwekkend met 5292 stuks gebouwd.
De MV Agusta Liberty, in 1962, wordt geleverd met een optionele koplamp stroomlijn, modieus in de jaren zestig.


Beschrijving:
1-cilinder 4-takt stoterstangen motorblok
Verplaatsing: 47,7 cc
Boring x slag: 39 mm x 42 mm
Vermogen van 1.5pk
Bijlagen
1960 MV Agusta 50cc Liberty Sport 00.jpg
1960 MV Agusta 50cc Liberty Sport  motorblok 02.jpg
1960 MV Agusta 50cc Liberty Sport  motorblok 00.jpg
Eric S
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 917
Lid geworden op: 06 mei 2009, 22:49
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Alphen a/d Rijn
Gegeven waarderingen: 89 keren
Ontvangen waarderingen: 94 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Eric S » 18 feb 2023, 17:44

Hij is prachtig Adrie.Heb je er al op gereden?
Je weet dat ik ook MV liefhebber ben.Heb er onderhand al 10 waaronder ook een Liberty.
De mijne heb ik naar eigen smaak gemaakt met 18" wielen met alu velgen ipv de 16"stalen velgen.
Zit een geweldig geluid in maar rijdt k*t.
Het zadel hoort er ook niet op maar heb wel het originele zadel liggen.
Hier de foto met zijn grotere broer: Ottantatre(83cc) uit 1958
MV Liberty en Ottantatre.jpg
Deze gebruikers waarderen Eric S voor dit bericht:
GuzziMuis (22 feb 2023, 15:29)
bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2046
Lid geworden op: 11 aug 2014, 14:04
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Alphen aan den Rijn
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 7 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door bromfan » 18 feb 2023, 18:28

mooie machines Muis en Eric hier moet ik toch wel even van kwijlen 🤪

Gr Bromfan
Gebruikersavatar
JohnO
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1257
Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Gegeven waarderingen: 955 keren
Ontvangen waarderingen: 439 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door JohnO » 18 feb 2023, 18:48

Ik vind ze echt prachtig.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Leon » 18 feb 2023, 18:49

De Ottantatre (83cc) heeft wel een ander frame en een schuin geplaatste cilinder. Beiden, heel mooie techniek.


MV Agusta Checca GT

Geïntroduceerd in 1960, MV Agusta Checca kwam in kleine (99cc) boring x slag 70,6 mm x 46,5 mm naast een kleine (83cc) verplaatsingen stoterstangen motorblok, boring x slag 46,5 mm x 49 mm. En GT, GT Extra. En de almachtige Sport GT met een bedwelmende 5,5pk van de 4-takt single. Een mix van een achterkant van geperst staal en een voorkant van een open duplex wiegbuis van staal hield het gewicht laag en de prestaties hoog, voor de kleine racer. De kostprijs voor de MV Agusta reeks waren echter altijd hoog, gerechtvaardigd door de voortreffelijke styling en techniek, hoewel het vergelijkbare prijskaartje als een Britse 500 betekende dat er relatief weinig werden vervaardigd (978 stuks).

De ultralichte (slechts 83 kg voor basisversie en 90 kg voor de extra versies) Checca motorfiets debuteerde in 1960 ter vervanging van het Ottantatrè model. Technisch gezien was de Checca vergelijkbaar met de 125cc Centomila, maar dan met verkleinde onderdelen. De basisversie GT was uitgerust met een 83cc 4pk motorblok en 3-versnellingen, carburateur 15 mm, een hogere GTE-versie had een 99cc, 5,15pk motorblok en de Sport-versie had een 99cc, 6.5pk motorblok. Wielen 17-inch en remtrommels 118 mm. Brandstoftank 12-liter.
In 1962, werd de familie aangevuld met de GTL-versie met een 125cc motorblok met een vermogen van 5,5pk. De Checca serie was in totaal 9 jaar in productie, tot in 1969, maar had geen groot commercieel succes.
MV Agusta's enige nieuwe introductie voor 1960, was de Checca die werd aangeboden in twee inhoudsklassen: 83cc en 99cc, het 1-cilinder kopkleppen motorblok was gebaseerd op die van de 125 die het vorig jaar werd geïntroduceerd. Het 99cc motorblok had een 4-versnellingsbak, het motorblok ging in de bekende set lichtgewicht frame van MV Agusta. Er werden drie modellen aangeboden: de 83cc GT; 99cc GT-extra; en 99cc GT Sport, de laatste met het krachtigste motorblok.
Laatst gewijzigd door Leon op 18 feb 2023, 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Leon » 18 feb 2023, 18:54

1958 MV Agusta Ottantatre (83cc)

Na de lancering van zijn eerste productie 4-takt, een 175cc, OHC, 1-cilinder unit-constructie motorblokken, in 1952, worden de kleine MV Agusta motorfietsen gevolgd door een opeenvolging van verwante modellen.
De kleinste van deze serie is de Ottantatre sport en roadster (de naam betekent "83", verwijzend naar ongewone vermogen van zowel de motorblok in cilinderinhoud en het gewicht van het model) waarin een kopkleppen motorblok met hellende cilinder gekenmerkt, opgehangen onder een ruggengraat type frame. maximumvermogen van 3.7pk. Het motorblok had een 3-versnellingsbak, waardoor een topsnelheid van rond 75 km/uur mogelijk was, hoewel buitengewone zuinigheid van de Ottantatre's - 1 liter op 40 km werd beweerd - zou van een grotere belang zijn voor de meerderheid van de potentiële klanten zijn geweest. Net als de grotere MV Agusta, was de kleine MV Agusta relatief duur, wat verklaart waarom er zo weinig van deze prachtig ontworpen en ontegenzeggelijk zeer mooie motorfietsen werden verkocht. De productie van de Ottantatre duurde van 1958 tot 1962.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Leon » 18 feb 2023, 18:59

En dan was er ook een 125cc MV

MV Agusta GTL S 125cc 1 cil. ohv Frame MV-GTL

Nadat Meccanica Verghera (MV) eind 1945 met de productie van motorfietsen was begonnen met een tweetakt motorblok met een inhoud van 98cc, introduceerde het zijn eerste viertakt motorblok, een 175cc, op de show van Milaan in 1952. Een Unit-constructie motorblok waardoor ze zich onderscheiden van de meeste oppositie.
De eerste 125cc productie roadster - de Gran Turismo - verscheen in 1954 met een 1-cilinder kopkleppen motorblok, een formaat dat de MV's 125 zou behouden tot het einde van de productie in 1978. De line-up van 1960, met een viertal nieuwkomers met motorblokken van respectievelijk: 83cc, 99cc, 235cc en 300cc, keerde MV Agusta in 1961 terug naar de meer traditionele capaciteitsklassen en lanceerde de geheel nieuwe Centomila in 125cc en 150cc varianten. Ze werden aangedreven door een ingebouwde viertakt motorblok met kopkleppen en een 4-versnellingsbak, die in MV's vertrouwde set lichtgewicht frames ging. Op de Milan Show 1965 werd de 125cc/150cc reeks geüpdatet met 5-versnellingsbakken, de 125 werd aangeboden in twee gedaanten: GT, met 8pk motorblok, en de meer sportieve GTL S, die 9,6pk tot zijn beschikking had. Net als hun grotere broers en zussen waren de kleine MV's erg duur - wat verklaart waarom ze zo moeilijk te vinden zijn.

Specificaties:
1-cilinder ohv 4-takt stoterstangen motorblok
Cilinderinhoud: 125cc
Vermogen 9,6pk
16 mm carburateur
Ontsteking: vliegwielmagneet
Topsnelheid 110 km/uur
Eric S
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 917
Lid geworden op: 06 mei 2009, 22:49
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Alphen a/d Rijn
Gegeven waarderingen: 89 keren
Ontvangen waarderingen: 94 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Eric S » 18 feb 2023, 19:27

@Leon Mijn 125GTL uit 1967 met 5bak
MV 125GTL.jpg
Janne
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 831
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg
Gegeven waarderingen: 380 keren
Ontvangen waarderingen: 73 keren

Re: MV Agusta Liberty

Bericht door Janne » 18 feb 2023, 22:43

Mooi mooi mooi mannen.
Aan die 125 heb je nog wel even werk Eric.
Groet
Janne
Groet :)
Janne
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”