ILO/Rex
-
- Bromfiets Koning
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 170 keren
- Ontvangen waarderingen: 455 keren
ILO/Rex
Dit is een begin '50er jaren Zweedse Rex (heeft niets te maken met de Duitse Rex) met een vroege ILO rolaandrijver van 48cc en 0,8pk. Deze motortjes zijn erg zeldzaam, zeker bij ons omdat ze bij ons zo weinig ingebouwd werden. Waarom eigenlijk, deugden deze motortjes niet of was de concurentie beter of goedkoper?
Wie kan hier meer over vertellen?
Met groet, Ötzi
Met groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 837 keren
- Ontvangen waarderingen: 576 keren
Re: ILO/Rex
De ILO rolaandrijver is een opvolger van de ketting-aangedreven ILO F60 biefstukwarmer (die sinds half dertigerjaren op de markt was) en in 1950 als F48 aangeboden werd. De ILO rolaandrijver, F48, in 1950 geintroduceerd, was een logisch vervolg van de techniek, op de crank gemonteerde motorblokken die in Italie geproduceerd werden. Een ernstig nadeel van deze rolaandrijver (slippen van de rol bij nat weer evenals banden en rollen vreten) bleek al vrij snel, waardoor ILO in 1952, de E48, een ketting aangedreven motorblok (twee kettingen systeem) op de markt bracht. Het rijwiel met hulpmotor evolueerde naar bromfiets (in Rotterdam Brommert genoemd). En de techniek veranderde razendsnel, waardoor een motorblok dat vandaag geintroduceerd werd, morgen achterhaald was. In 1953, presenteerde ILO het FP50 motorblok en een jaar later, in 1954, het G50 motorblok. Veel rijwielfabrikanten, begonnen in 1950 met de productie van rijwielen met hulpmotor en vaak zelfs nog een jaar later, in 1951, of nog later. Dus toen veel gemotoriseerde merken op de markt kwamen, hadden ze amper tijd om de rolaandrijver te monteren, of was er al een veel moderner motorblok leverbaar. En dat is de reden, dat er niet veel ILO F48 rolaandrijvers toegepast zijn.
Laatst gewijzigd door Leon op 13 jul 2022, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 29 keren
- Ontvangen waarderingen: 123 keren
- Contacteer:
In december 1950 is in Duitsland de Betriebserlaubnis afgegeven voor de ILO f48 motor, dat was tevens de introductiedatum van de motor. De aanduiding R bestaat niet. In de jaren 40 had ILO de fm 48 en f60 motor, maar dat zijn ketting aangedreven motoren. Voor die tijd heeft naar mijn wetenschap ILO geen f48 motor gebouwd en zeker geen rolaandrijver.
Voor wat betreft de verkoop, in Nederland was de motor geen succes. Maar in Scandinavië zijn redelijke verkoopaantallen gerealiseerd. De rubber rol kan inderdaad slippen, maar de Nederlandse merken waren allemaal uitgevoerd met een carborundum rol.
Voor wat betreft de verkoop, in Nederland was de motor geen succes. Maar in Scandinavië zijn redelijke verkoopaantallen gerealiseerd. De rubber rol kan inderdaad slippen, maar de Nederlandse merken waren allemaal uitgevoerd met een carborundum rol.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
-
- Bromfiets Koning
Ik heb de gegevens aangepast. En wat de aandrijfrol betreft: heb ik ergens gelezen, dat (in Nederland in 1951) de rubber rol vervangen werd, door de carborundum rol, nadat er klachten kwamen over slippen. Kort nadat Sparta het F48 motorblok inbouwde in de eerste Sparta fietsen met hulpmotor. De R (van Rol) is dan wel geen officiele fabrieks benaming, maar werd in de praktijk gebruikt om aan te geven dat een Rol-aandrijving betrof. En ik denk, dat ik die informatie over die modificatie gelezen heb, binnen de Sparta club.
- Bijlagen
-
- 1950 ILO F48H transportfiets.jpg (68.23 KiB) 919 keer bekeken
-
- 1949 ILO F60H motorblok 01.jpg (39.83 KiB) 919 keer bekeken
-
- 1949 ILO F60 motorblok 00.jpg (58 KiB) 919 keer bekeken
-
- 1934 ILO FM60 motorblok 03.jpg (59.89 KiB) 919 keer bekeken
-
- 1924-1950 ILO F60 R of H motorblok.jpg (32.28 KiB) 919 keer bekeken
-
- Bromfiets Koning
Marco, heeft die van jou uit Scandinavië dan een rubber rol?
De Mosquito was een doorslaggevend succes en ook andere merken bracket rolaandrijvers deden het goed in die tijd. Ondanks alle zeer gewaardeerde uitleg van Leon en Spartafiel blijf ik het toch raar vinden dat deze ILO's het niet konden redden.
Groet, Ötzi
De Mosquito was een doorslaggevend succes en ook andere merken bracket rolaandrijvers deden het goed in die tijd. Ondanks alle zeer gewaardeerde uitleg van Leon en Spartafiel blijf ik het toch raar vinden dat deze ILO's het niet konden redden.
Groet, Ötzi

-
- Bromfiets Koning
Het is niet een kwestie van niet kunnen redden. ILO was een zeer vooruitstrevend bedrijf en voortdurend bezig met vernieuwing en verbetering. De ontwikkelingen van de techniek gingen zo razend snel, dus ook bij ILO. Het opvolgend motorblok met twee-kettingensysteem is ook maar even in productie geweest en daar zijn er ook heel weinig van gemaakt. Pas bij het FP50 motorblok en het G50 motorblok werd jarenlang met hetzelfde uiterlijk doorgeborduurd, maar van binnen veranderde die motorblokken elk jaar op details.
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 116 keren
- Ontvangen waarderingen: 446 keren
Het lijkt mij dat de JLO veel te complex is voor een rolaandrijver. Als je met tandwielen moet gaan werken kun je net zo goed een kettingaandrijver maken, al dan niet met versnellingen. Berini had dat goed begrepen toen ze het eind 1957 nog aandurfden, een nieuwe rolaandrijver (M23) op de markt te brengen. Een simpel, en heel soepel lopend blok dat ook door Locomotief, Simplex, Sparta en Union werd toegepast en wellicht ook nog geëxporteerd werd (maar dat is maar een veronderstelling). groet,Ötzi schreef: 12 jul 2022, 14:56 Waarom eigenlijk, deugden deze motortjes niet of was de concurrentie beter of goedkoper?
Met groet, Ötzi
Ducini
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 29 keren
- Ontvangen waarderingen: 123 keren
- Contacteer:
Ik denk dat je qua complexiteit een goed punt te pakken hebt ducini. De concurrentie kon waarschijnlijk een goedkoper blok aanbieden.
Voor wat betreft mijn blok, is oorspronkelijk Scandinavisch en heeft een rubberen rol gehad. Sparta heeft vrijwel direct na opstart van productie de rubber rol vervangen voor carborundum. Dat is zeker.
ik heb ergens een folder van de tekenkamer waarop dat bijgeschreven staat met een handtekening voor goedkeuring. Helaas geen datum. Maar gezien de lage productie aantallen die als bevinding voortkomen uit een analyse van nog overgebleven Sparta f48's door een vriend, denk ik dat de rol modificatie direct na introductie is aangepast. Evenals de bijzondere voorvork van de brommer.
Een aantal kenmerken van de Sparta f48 zien we korte tijd later terug op de Sparta fp50
Voor wat betreft mijn blok, is oorspronkelijk Scandinavisch en heeft een rubberen rol gehad. Sparta heeft vrijwel direct na opstart van productie de rubber rol vervangen voor carborundum. Dat is zeker.
ik heb ergens een folder van de tekenkamer waarop dat bijgeschreven staat met een handtekening voor goedkeuring. Helaas geen datum. Maar gezien de lage productie aantallen die als bevinding voortkomen uit een analyse van nog overgebleven Sparta f48's door een vriend, denk ik dat de rol modificatie direct na introductie is aangepast. Evenals de bijzondere voorvork van de brommer.
Een aantal kenmerken van de Sparta f48 zien we korte tijd later terug op de Sparta fp50
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
-
- Bromfiets kenner
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 28 keren
Hallo , De F48 van JLO was een mooie geruisloze motor met veel trek kracht .
We hebben er verschillende gereviseerd , alleen het grote midden tandwiel was van Fiber en dat gaf nog wel eens problemen , waarom was dit van Fiber , de motor maakt geen tandwiel geruis .
Ik zoek wel eens een paar foto,s op van de revisie , leuk om te volgen
Gr JLO museum .
We hebben er verschillende gereviseerd , alleen het grote midden tandwiel was van Fiber en dat gaf nog wel eens problemen , waarom was dit van Fiber , de motor maakt geen tandwiel geruis .
Ik zoek wel eens een paar foto,s op van de revisie , leuk om te volgen
Gr JLO museum .
-
- Bromfiets Koning
Het is toch wel zo dat de (carborundem!!) rol van een rolaandrijver op de krukas moet zitten, simpel, betrouwbaar, goedkoop, punt uit.
Ducini slaat de nagel op de kop en Clemens slaat hem er helemaal in met het zwakke fiber tandwiel (direct kapot dus) !
Mijn vraag beschouw ik hiermee als beantwoord. Bedankt allen voor jullie zo gewaardeerde bijdragen!
Groeten van Ötzi
Ducini slaat de nagel op de kop en Clemens slaat hem er helemaal in met het zwakke fiber tandwiel (direct kapot dus) !
Mijn vraag beschouw ik hiermee als beantwoord. Bedankt allen voor jullie zo gewaardeerde bijdragen!
Groeten van Ötzi