Mooi plaatje
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 6075
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 390 keren
Mooi plaatje
Dit prachtige foldertje uit Wellen met een Royal Nord 2 versn. wilde ik jullie niet onthouden! Heel smaakvol toch?
Groet, Ötzi
Groet, Ötzi
- Bijlagen
-
- Wellen 2 sept. 2012.jpg (175 KiB) 4321 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 6075
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 390 keren
Re: Mooi plaatje
Welke carburateur zat er origineel op deze 2-bak van R.N.?
Gr. Ötzi
Gr. Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

- chrisflandria
- Bromfiets kenner
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:25
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lovendegem bij Gent België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 6075
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 390 keren
Re: Mooi plaatje
?????????????????????????
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

- chrisflandria
- Bromfiets kenner
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:25
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lovendegem bij Gent België
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 779 keren
- Ontvangen waarderingen: 533 keren
Re: Mooi plaatje
Op een Royal Nord 2V motorblok (zowel voor de instapmodellen als de Super Sport) voor de Nederlandse markt zit een Encarwi A13 carburateur met een doorlaat van 10 mm. Voor de Belgische, Franse, Britse en Duitse markt werd een Bing 12 mm carburateur gemonteerd.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 779 keren
- Ontvangen waarderingen: 533 keren
Re: Mooi plaatje
Ik heb het mooie plaatje van Wellen 2012, iets bewerkt.
- Bijlagen
-
- 1953 Royal Nord Standaard 2-V) 02.jpg (219.78 KiB) 1339 keer bekeken
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 6075
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 390 keren
Re: Mooi plaatje
Werd dit blok door Gillet ontworpen of gemaakt?
Ötzi
Ötzi
- Bijlagen
-
- Royal Nord 2 versn..jpg (87.85 KiB) 1328 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2812
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 779 keren
- Ontvangen waarderingen: 533 keren
Re: Mooi plaatje
Dit RN motorblok is afgeleid van een Gillet 75cc / 98cc motorblok dat in de jaren dertig werd ontworpen door de Gillet ontwerpafdeling en toegepast werd in de lichte Gillet motorfietsen. Na 1945 werd bij Gillet een nieuw motorblok (met ronde vorm) ontwikkeld voor de 125cc klasse, door een nieuw aangestelde ontwerper. Gillet wilde af van een paar oude afspraken met Hufkens, voor de assemblage van motorfietsen en wilde af van een medewerker van de ontwerpafdeling, genaamd: Van Steenenbrugge. Er werd een deal gesloten tussen Gillet en Hufkens, Hufkens nam de ontwerper Van Steenenbrugge over, in 1949, en kreeg het ontwerp van het verouderde motorblok. Vervolgens werd het Gillet motorblok opnieuw ontworpen, waarbij de koppeling en distributie naar de andere zijde verhuisde en de cilinderinhoud teruggebracht werd naar 50cc. Vervolgens werd het gieten van de carterdelen, carterdeksels uitbesteed aan een aluminium gieterij, Aluvak. Krukas en tandwielen kwamen van Itom. Ook de cilinder en zuiger werd kant en klaar gekocht bij Itom in Italie. In 1951 was het motorblok en alle framedelen klaar voor productie. En later, eind vijftiger jaren, zou Itom nog eens in beeld komen, toen Hufkens en Itom samenwerkte bij de ontwikkeling van het 4-versnellingen motorblok, dat met enkele modificaties, door Itom geleverd werd aan Hufkens. Ook het frame werd in samenwerking met Itom in Italie geproduceerd. Personeel van Hufkens gingen enkele keren op stage bij Itom, om bijgeschoold te worden.