Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1445
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door spartafiel » 14 aug 2020, 20:17

Heb ik al gezien, staat ook al een tijdje te koop.
Is overigens een smalle 3 bak en ik betwijfel of er een 4,3 op zit. Lijkt eerder een normale cilinder met 1,6 pk er is volgens mij ook een 2,6pk oid. Die zijn evengoed snel met een grote carburateur
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Andries Gaastra » 14 aug 2020, 22:03

De Sparta's voor de Belgische markt werden vanaf 1964 voorzien van een Sachs 50/3 HX motor (3,8 pk).

Overigens is er geen enkele onduidelijkheid over de S-modellen als je de originele folders bekijkt.
Modelaanduidingen op marktplaats en ook op kentekens kloppen meestal niet.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1456
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Andries Gaastra » 14 aug 2020, 22:43

Uit mijn hoofd was het zo :

SA50 1963 saxonette motor geen achtervering kleur capri blauwgroen.
SB50 1964 idem in zwart of graniet.
SC50 1965-1966 idem in zwart of graniet.

SE50 1964 saxonette motor met standstart en achtervering met achtervork zonder gaten voor jiffy zwart of graniet.
SF50 1965 idem met nieuwe bredere achtervork zwart of graniet.
Automatic 1966 idem in zwart graniet of beige.
Tour 1966 hetzelfde model met JLO G50 2 of 3 versn. zwart graniet of beige.
Tour 1967 idem, maar nu met saxonette of JLO G50 met 2 of 3 versn. zwart grijs of leiblauw.
Tour 1968 alleen met saxonette motor met standstart zwart beige of leiblauw.
Tour 1969 saxonette met standstart of Sachs 50/2MA zwart of beige.

In 1970 wordt de S-serie opgevolgd door de tour met tankframe.
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 491
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Leon » 15 aug 2020, 09:06

Hartelijk dan iedereen voor de reacties

In het bijzonder Pjotr, Spartafiel en en Andries Gaastra

Echte deskundigen

Het is me nu duidelijk hoe de serie opbouw met bijzonderheden in elkaar steekt
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 309
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Ducini » 15 aug 2020, 14:51

SD is om dezelfde reden overgeslagen als bij de kentekens in de jaren '50: géén verwijzingen naar de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog, dus geen SA, SD (auto's) of SS . Er waren nog meer uitgesloten combinaties!

Groet,

Ducini
slaapkop
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2015, 17:20

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door slaapkop » 16 okt 2020, 18:21

Aangezien op het toetsenbord de D en de F naast elkaar zitten, kan het net zo goed een typefoutje zijn ;)
Plaats reactie

Terug naar “Sparta”