info gevraagd fongers 1956
-
- Bromfiets liefhebber
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 0
Re: info gevraagd fongers 1956
Hallo Andries,
wij hebben ook een Fongers namelijk een "Duo Sport"uit 1958, die willen we weer op kenteken zetten maar we zijn nu nog op zoek naar nieuwe whitewall banden 23*2*2,25 (incl.lint en binnenband) en ook willen we graag weten wat de keuring eisen zijn.
Had trouwens al een tip gehad voor banden maar het schijnt dat die vergelen na verloop van tijd en dat willen we niet.
Kan je ons helpen?
Zal een foto bijvoegen (nog niet gepoetst), groeten
Wilmar & Rob
wij hebben ook een Fongers namelijk een "Duo Sport"uit 1958, die willen we weer op kenteken zetten maar we zijn nu nog op zoek naar nieuwe whitewall banden 23*2*2,25 (incl.lint en binnenband) en ook willen we graag weten wat de keuring eisen zijn.
Had trouwens al een tip gehad voor banden maar het schijnt dat die vergelen na verloop van tijd en dat willen we niet.
Kan je ons helpen?
Zal een foto bijvoegen (nog niet gepoetst), groeten
Wilmar & Rob
- Bijlagen
-
- IMG_0390B.JPG (181.22 KiB) 5251 keer bekeken
-
- Bromfiets Koning
- Ontvangen waarderingen: 37 keren
Dat is nog een mooi origineel exemplaar, zeker niets aan doen.
Hij is alleen niet van 1958, ik denk van 1960.
Het jaartal staat meestal op het typeplaatje van de motor.
Het model 1958 heeft hoekige motorschermen en zweefzadels.
Let ook op de kleurstelling van de spatborden bij de verschillende jaren, die is steeds anders.
Hij is alleen niet van 1958, ik denk van 1960.
Het jaartal staat meestal op het typeplaatje van de motor.
Het model 1958 heeft hoekige motorschermen en zweefzadels.
Let ook op de kleurstelling van de spatborden bij de verschillende jaren, die is steeds anders.
- Bijlagen
-
- duosport 1958.JPG (82.22 KiB) 5245 keer bekeken
-
- duosport 1959.JPG (79.4 KiB) 5245 keer bekeken
-
- duosport 1961.JPG (81.85 KiB) 5245 keer bekeken
-
- Bromfiets liefhebber
Bedankt voor de snelle reacties en de foto's!
Zijn die uit eigen collectie? We dachten zelf dat deze brommer erg uniek was omdat er zo weinig afbeeldingen van circuleren.
Heb je ook nog een foto van de andere kant en weet je iets over de banden en keuring eisen?
Groet Wilmar & Rob
Zijn die uit eigen collectie? We dachten zelf dat deze brommer erg uniek was omdat er zo weinig afbeeldingen van circuleren.
Heb je ook nog een foto van de andere kant en weet je iets over de banden en keuring eisen?
Groet Wilmar & Rob
- guyrutten
- Bromfiets Koning
- Contacteer:
Allereerst, welkom hier, en wat een prachtige brommer! Een oom van me heeft een Fongers saxonette damesmodel uit 1962, maar deze loopt helaas niet.
Wat betreft de keuringseisen, die zij nooit 100% duidelijk.
Zorg gewoon dat de remmen en verlichting goed werken, en dat de banden in goede staat zijn.
Zo te zien zit er al een bel op, dat is ook verplicht als de brommer geen (werkende) claxon heeft.
Als je gewoon zorgt dat de brommer er mooi origineel uitziet en alle nummers leesbaar zijn is er niet veel reden om moeilijk te doen
Ook wordt het gewaardeerd als je foldermateriaal kan meenemen met daarop bv het bouwjaar of type.
http://oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=93&t=2002 Hier staat nog meer over de RDW.
Betreft de banden, ik denk (weet niet zeker) dat dit de gewone 19" x 2,25 zijn. Voor banden zijn veel verschillende notaties.
Deze zijn onder andere te krijgen bij www.oldtimerdelen.nl Ik raad alleen af om de banden van het merk fortune te kopen. Ik heb deze whitewalls nou 3 maanden (waarvan 1 maand niet gereden) op mijn Batavus Mot'o-mat liggen en de achterband vertoont nu al scheurtjes, en het profiel is al verdwenen.
Vriendelijke groet,
Guy Rutten
Wat betreft de keuringseisen, die zij nooit 100% duidelijk.
Zorg gewoon dat de remmen en verlichting goed werken, en dat de banden in goede staat zijn.
Zo te zien zit er al een bel op, dat is ook verplicht als de brommer geen (werkende) claxon heeft.
Als je gewoon zorgt dat de brommer er mooi origineel uitziet en alle nummers leesbaar zijn is er niet veel reden om moeilijk te doen

Ook wordt het gewaardeerd als je foldermateriaal kan meenemen met daarop bv het bouwjaar of type.
http://oudebrommers.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=93&t=2002 Hier staat nog meer over de RDW.
Betreft de banden, ik denk (weet niet zeker) dat dit de gewone 19" x 2,25 zijn. Voor banden zijn veel verschillende notaties.
Deze zijn onder andere te krijgen bij www.oldtimerdelen.nl Ik raad alleen af om de banden van het merk fortune te kopen. Ik heb deze whitewalls nou 3 maanden (waarvan 1 maand niet gereden) op mijn Batavus Mot'o-mat liggen en de achterband vertoont nu al scheurtjes, en het profiel is al verdwenen.
Vriendelijke groet,
Guy Rutten
Batavus Mot'o-mat 1962 JLO GA50 zwart-wit
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4 CF NL goud
Batavus Batavette 1968 Anker Laura M48.01 groen
Volvo 164 1972 B30a-motor M410-bak Lichtblauw metallic
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4 CF NL goud
Batavus Batavette 1968 Anker Laura M48.01 groen
Volvo 164 1972 B30a-motor M410-bak Lichtblauw metallic
-
- Bromfiets liefhebber
Dat is mooi te zien zo ja, die verschillen in stijlen.
Toen ik deze brommer destijds kreeg in 1979 (verdient met helpen op een boerderij, wilde geen geld wel de brommer) kreeg ik het volgende verhaal mee.
Hij zou uit 1958 zijn en in eerste instantie zijn afgekeurd op de zitting (kuisheid commissie of zoiets) toen de afstand tussen de 2 plaatsen groot genoeg was geworden is het model alsnog goedgekeurd.
Als je onze Fongers met de andere uit '59 en '61 vergelijkt zie je ook dat de afstand groter is.
Nu zag ik laatst op het web iets over een verbod op buddyseat in 1958 heeft er mogelijk mee te maken.
En dan het typeplaatje op de motor is uit 1958, maar die is gedeeltelijk gerepareerd en we moeten navragen of dat deel ook vervangen is of niet.
Leuk dat jullie zo meedenken!
Wilmar & Rob
Toen ik deze brommer destijds kreeg in 1979 (verdient met helpen op een boerderij, wilde geen geld wel de brommer) kreeg ik het volgende verhaal mee.
Hij zou uit 1958 zijn en in eerste instantie zijn afgekeurd op de zitting (kuisheid commissie of zoiets) toen de afstand tussen de 2 plaatsen groot genoeg was geworden is het model alsnog goedgekeurd.
Als je onze Fongers met de andere uit '59 en '61 vergelijkt zie je ook dat de afstand groter is.
Nu zag ik laatst op het web iets over een verbod op buddyseat in 1958 heeft er mogelijk mee te maken.
En dan het typeplaatje op de motor is uit 1958, maar die is gedeeltelijk gerepareerd en we moeten navragen of dat deel ook vervangen is of niet.
Leuk dat jullie zo meedenken!
Wilmar & Rob
-
- Bromfiets liefhebber
uhm nee, erg uitgedroogd en we willen een kenteken en rijden dus zullen vervangen moeten worden.
Het zijn waarschijnlijk de originele banden dus gooien we niet weg.
grt.
Het zijn waarschijnlijk de originele banden dus gooien we niet weg.
grt.
-
- Bromfiets liefhebber
Hallo Guy,
bedankt voor het compliment over de brommer maar ook voor je hulp.
Het zijn zeer bruikbare tips, de banden op Oldtimerdelen zijn die Fortune banden die ook gelig schijnen te worden.
Maar ik denk ze nu te hebben gevonden bij Kreidlerparts, niet op de website (ook Fortune nl.) maar na navraag blijkt dat ze ook Continental leveren die wel wit blijven, ook een stuk duurder trouwens 75 p.st.
Folder materiaal heb ik niet anders dan hetgeen ik hier op de website heb gevonden, maar zal het meenemen wie weet!?
Verder is alles in prima staat en loopt mooi!
Moet de info over het RDW nog doornemen...
Vriendelijke groeten Wilmar & Rob
bedankt voor het compliment over de brommer maar ook voor je hulp.
Het zijn zeer bruikbare tips, de banden op Oldtimerdelen zijn die Fortune banden die ook gelig schijnen te worden.
Maar ik denk ze nu te hebben gevonden bij Kreidlerparts, niet op de website (ook Fortune nl.) maar na navraag blijkt dat ze ook Continental leveren die wel wit blijven, ook een stuk duurder trouwens 75 p.st.
Folder materiaal heb ik niet anders dan hetgeen ik hier op de website heb gevonden, maar zal het meenemen wie weet!?
Verder is alles in prima staat en loopt mooi!
Moet de info over het RDW nog doornemen...
Vriendelijke groeten Wilmar & Rob
-
- Bromfiets Koning
In 1958 was een aaneengesloten buddyseat op een bromfiets verboden vanwege de te grote gelijkenis met een motorfiets.
Een bromfiets moest toen een zadel hebben gelijkend op dat van een rijwiel.
Vanaf 1959 werd een buddyseat toegestaan.
De 2 halve buddy's van een Fongers waren nooit verboden.
De originele Fongers banden ( fabrikaat radium ) zijn oersterk, vele malen beter dan alle banden die je vandaag de dag kunt kopen.
Voor de keuring bij de RDW mogen ze echter niet verdroogd zijn.
De IRC banden hebben een mooie kleur en loopvlak, continental banden zijn wel goed, maar hebben een veel te smal en te wit zijvlak.
Ik zou er tijdelijk een paar nieuwe op leggen en na de keuring de originele weer terug monteren, tenzij je er erg veel mee gaat rijden.
Een bromfiets moest toen een zadel hebben gelijkend op dat van een rijwiel.
Vanaf 1959 werd een buddyseat toegestaan.
De 2 halve buddy's van een Fongers waren nooit verboden.
De originele Fongers banden ( fabrikaat radium ) zijn oersterk, vele malen beter dan alle banden die je vandaag de dag kunt kopen.
Voor de keuring bij de RDW mogen ze echter niet verdroogd zijn.
De IRC banden hebben een mooie kleur en loopvlak, continental banden zijn wel goed, maar hebben een veel te smal en te wit zijvlak.
Ik zou er tijdelijk een paar nieuwe op leggen en na de keuring de originele weer terug monteren, tenzij je er erg veel mee gaat rijden.
-
- Bromfiets Koning
Nog een detail van een originele Fongers band.
Ik verbaas me steeds weer over de welhaast oneindige levensduur van de banden van toen.
De Fongers bellen zijn zeer zeldzaam en gezocht door fietsverzamelaars.
Ik verbaas me steeds weer over de welhaast oneindige levensduur van de banden van toen.
De Fongers bellen zijn zeer zeldzaam en gezocht door fietsverzamelaars.
- Bijlagen
-
- Fongers band.JPG (64.62 KiB) 5211 keer bekeken
-
- Fongers bel.JPG (49.08 KiB) 5211 keer bekeken