F.V. Borghese / het complete werk van de Italiaanse Tweetakten
-
Leon
- Bromfiets Koning

- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 997 keren
- Ontvangen waarderingen: 682 keren
Re: F.V. Borghese / het complete werk van de Italiaanse Tweetakten
Ik denk dat het Italaanse merk "Superia", niet meer is dan een confectiemerk, dat de Belgische merknaam heeft aangenomen omdat het bekendheid geniet bij de consument. Volgens mij géén historische waarde en géén bijzondere eigenschappen.
Leon
Leon
-
Leon
- Bromfiets Koning

- Gegeven waarderingen: 997 keren
- Ontvangen waarderingen: 682 keren
Superia Apollo. Ook verkocht on de de merknamen: Romeo en Testi
Bouwjaar: 1970 - 1972
Motorblok: Minarelli P4 Sport voetschakeling
Tankinhoud: 10 liter
Met kader (frame) type "Great Competition", laag stuur, achtervering met uitwendige veren type "Cross", telescopische voorvering, ingebouwde kilometerteller
Standaardkleuren: rood
Bouwjaar: 1970 - 1972
Motorblok: Minarelli P4 Sport voetschakeling
Tankinhoud: 10 liter
Met kader (frame) type "Great Competition", laag stuur, achtervering met uitwendige veren type "Cross", telescopische voorvering, ingebouwde kilometerteller
Standaardkleuren: rood
- Bijlagen
-
- 5790489_orig.jpg (205.5 KiB) 305 keer bekeken
-
Eric S
- Bromfiets Koning

- Gegeven waarderingen: 98 keren
- Ontvangen waarderingen: 101 keren
Hello Valerio, welcome back on this forum.I have ordered the 2 stroke books by Herman but he doesn't react.
-
Valerio
- Bromfiets liefhebber

- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 3 keren
Hi mate!
Nice to hear your again
I will look this Superia trying to help you (making my best)
Nice to hear your again
I will look this Superia trying to help you (making my best)
- Ducini
- Bromfiets Koning

- Gegeven waarderingen: 139 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Vorige week was het zover: Herman Stolte berichtte de inschrijvers dat de twee aangekondigde boeken over de tweetakt-“Cinquantini Italiani” van F.V. Borghese waren gearriveerd en bij Herman konden worden besteld. Dat heb ik gedaan, ze werden per omgaande geleverd.Valerio schreef: 26 sep 2025, 06:52 The 4 stroke books (Voumes 1, 2 and 3) were quite successful and I plan to reprint it on next year if enough orders will be placed.
About the 2 stroke italian sport and touring mopeds from 1950 to 1970 the Volume 1 is already printed (only few copies remain in stock now) and if you like to buy have to contact Herman Stolte in Holland who has some copies ro sale.
The volume 2 will be printed on 15th October
Ik wil graag mijn indrukken met jullie delen.
Om te beginnen: het zijn twee softcover deeltjes met een onverwacht bescheiden formaat: 22x16cm, die samen 560 pagina’s omvatten. Door dit formaat was de opsteller genoodzaakt om tamelijk veel afbeeldingen “dwars” af te drukken waardoor een wat rommelige indruk ontstaat, vooral bij willekeurig doorbladeren waarvoor dergelijke boeken zich toch lenen.
Alvorens de inhoud te beoordelen wilde ik natuurlijk wel weten, wat de schrijver met zijn boeken voor ogen had. Daarvoor moest ik een drietal inleidingen zien te doorgronden. Italiaans lezen zonder hulpmiddelen lukt mij beslist niet, maar ik kon mij toch een goed beeld vormen van de ambities.
Het eerste “voorwoord” is geschreven door een vriend van de auteur en vrij algemeen ( “nauwgezet, allesomvattend”). Borghese zelf diept zijn intenties wat verder uit. Hij geeft aan, dat dit de toegezegde aanvulling op zijn eerdere deeltjes over Italiaanse viertaktbrommers is om een hiaat in de geschiedschrijving op te vullen. De tweetakthistorie was, volgens hem, voornamelijk goed gedocumenteerd voor de jaren ’70, waarbij de vroegere modellen zouden zijn verwaarloosd.
Daar ben ik het zeker niet mee eens, kijk maar eens naar de mooie publicaties van het Museo del Patrimonio Industriale in Bologna of het standaardwerk “Micromotori Italiani”, het bekende groene boek.
De auteur geeft aan, dat hij bewust de terreinmodellen (regolaritá, cross, trial) en ook de “tankframes” (nog) niet heeft behandeld. Ook stelt hij, dat de nadruk is gelegd op minder bekende merken en op afbeeldingen of specificaties die in andere boeken of op Internet moeilijk te vinden zijn. Dat lijkt een zinnig uitgangspunt. Aanvullingen op de huidige deeltjes worden mogelijk ooit in een supplement verwerkt. Ook kondigt Borghese aan, dat hij nog een boek wil publiceren over “buitenlandse” (d.w.z. niet-Italiaanse) brommers.
De laatste inleiding betreft de “historische context” en is eigenlijk het leukst om te lezen.
In Italië werd de oorspronkelijke functie van de 48 cc’tjes, het verzorgen van dagelijks vervoer, steeds meer verschoven naar sportieve pretenties. Aanvankelijk leek het voldoende om een z.g. “crosser” te bouwen door standaard toermodellen te voorzien van twee grofgeblokte banden, een hoog stuur, wat hoger geplaatste spatborden en een roostertje voor de koplamp… Pretentieus!
Ook sportieve straatmodellen met de ambitieuze naam “Competizione” waren aanvankelijk beslist niet gelijkwaardig aan de pas later aangeboden -en veel duurdere- “echte” productieracers.
Bij deelname aan serieuze wedstrijden waren de “Competizione”- coureurs daardoor vaak teleurgesteld. Maar dat had geen invloed op de kroegpraat waarin “WK-prestaties” werden toegedicht aan machines die ternauwernood de 100 km/uur haalden. Dat is van alle tijden!
Nu dan eindelijk naar de in de boekjes beschreven brommers! De index vermeldt maar liefst 89 merken, omvang en diepgang van de bijdragen variëren echter (te) veel. Van onbekendere merken wordt (bewust, zie inleiding) vaak wat meer materiaal opgenomen, maar dat gaat toch wel ten koste van onbekende modellen van “grote” merken.
Zo bevat het hoofdstukje “Motom” vooral veel tekst, Italjet komt er wat minder bekaaid van af.
Daarentegen zijn merken als Legnano en Moto Fratelli Ferrari leuk beschreven.
Van de hier op het forum eerder beschreven dubbelzuiger Moto Ibis zien we eindelijk een afbeelding van de krukas met twee drijfstangen.
DEMM stelt teleur: hiervan zijn voornamelijk een aantal bladzijden uit de Museo DEMM catalogus (368 pagina’s) gecopieerd, daar had ik toch wel wat unieker materiaal over willen zien.
Uiteraard moet ik toegeven, dat de begeleidende tekst bij diverse merken interessante details kan bevatten die ik nog niet doorgrond heb. Wel had de reproductiekwaliteit van folders en -veelal Franse!- tijdschriftartikelen (Scooter & Cyclomoto en MotoRevue waar ik ook regelmatig uit put) beslist beter kunnen zijn met enig nabewerken.
En dan nog iets over de prijs van de boeken. Een dergelijk werk met beperkte oplage is uiteraard duurder dan een boek met een forse oplage, maar in vergelijking met het bij velen inmiddels bekende Ciclomotori Italiani is het toch best duur (€ 27,50 per deeltje exclusief verzending).
Mijn (persoonlijke) mening wil ik daarom als volgt samenvatten:
- Leuke en interessante aanvulling op bestaande uitgaven, met deels uniek beeldmateriaal;
- Voor detailinformatie over de “grote” merken bestaan diepgaandere boeken;
- De boekjes hadden beslist een groter formaat (dan misschien zelfs in één deel) verdiend, dat was de opmaak zeer ten goede gekomen (geen “dwarsgeprinte” pagina’s) ;
- Het is geen koopje.
groet,
Ducini (het gaat per slot over Italianen).
Of - zo u wilt- Marc
-
Ötzi
- Bromfiets Koning

- Gegeven waarderingen: 290 keren
- Ontvangen waarderingen: 608 keren
Moto Ibis, bedoel je dit brommertje of motorfietsje? Ik wist niet dat het een dubbelzuiger was, interessant! Heb je meer afbeeldingen en gegevens van dit unieke tweewielertje?
Groet van Ötzi
Groet van Ötzi
- Bijlagen
-
- Moto Ibis Muller T65 Turismo 1949 dubbelzuiger.jpg (95.72 KiB) 104 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 
- Ducini
- Bromfiets Koning

- Gegeven waarderingen: 139 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Ötzi,
Staat een beetje verscholen in de inmiddels uitgebreide topic over "Tweewielers uit Bologna":
viewtopic.php?t=13854&hilit=Ibis&start=50#p112049
Ook maar een beetje verder / terugscrollen!
Groet,
Ducini
Staat een beetje verscholen in de inmiddels uitgebreide topic over "Tweewielers uit Bologna":
viewtopic.php?t=13854&hilit=Ibis&start=50#p112049
Ook maar een beetje verder / terugscrollen!
Groet,
Ducini