Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Krukasje is terug met een nieuw drijfstang bigend set.
Het speciale lager is op de secundaire as gemonteerd.
Meeste onderdelen zijn er nu wel, kan ik rustig aan gaan bouwen.
Gr. Wim.
Het speciale lager is op de secundaire as gemonteerd.
Meeste onderdelen zijn er nu wel, kan ik rustig aan gaan bouwen.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2887
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 846 keren
- Ontvangen waarderingen: 585 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Knap werk. Zeker de zelfgemaakte pakkingen.
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
De pakking is nog grof, moet nog wat bijgewerkt worden.
Buitenrand snij ik er af als de carters op elkaar gemonteerd zijn.
Ik dacht dat Demm best wel "een merk" was in Italië.
En dat nog steeds zou zijn qua oldtimer liefhebberij waardoor er behoorlijk wat onderdelen te krijgen zouden zijn.
Niet. Er is nagenoeg, online dan, voor viertakt niets te vinden.
Tot nu toe.
Gr. Wim.
Buitenrand snij ik er af als de carters op elkaar gemonteerd zijn.
Ik dacht dat Demm best wel "een merk" was in Italië.
En dat nog steeds zou zijn qua oldtimer liefhebberij waardoor er behoorlijk wat onderdelen te krijgen zouden zijn.
Niet. Er is nagenoeg, online dan, voor viertakt niets te vinden.
Tot nu toe.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
- JohnO
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
- extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Gegeven waarderingen: 974 keren
- Ontvangen waarderingen: 445 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Ziet er goed uit Wim. 
En hier misschien wat te vinden? https://www.50gpspecialparts.com/shop ... rds=Demm

En hier misschien wat te vinden? https://www.50gpspecialparts.com/shop ... rds=Demm
Groeten, John.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Die site had ik ook gevonden.
Maar niets bruikbaars daar voor mij.
De trapas heeft twee keerringen. De trapas gaat naar buiten door een korte holle as waarachter een schuifbus op wormbaan met twee kanten vertanding. Een vertanding om te starten én eentje die de terugtraprem bediend. De holle as heeft aan de buitenzijde een o-ring en inwendig een keerring. Aan de rechterkant is gewoon een normale keerring in het koppelingsdeksel aanwezig.
Gr. Wim.
Maar niets bruikbaars daar voor mij.
De trapas heeft twee keerringen. De trapas gaat naar buiten door een korte holle as waarachter een schuifbus op wormbaan met twee kanten vertanding. Een vertanding om te starten én eentje die de terugtraprem bediend. De holle as heeft aan de buitenzijde een o-ring en inwendig een keerring. Aan de rechterkant is gewoon een normale keerring in het koppelingsdeksel aanwezig.
Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door Wimv8 op 25 jun 2025, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Kleine oog van de drijfstang heeft een bronzen bus.
Omdat het een nieuwe set betreft moet er altijd even een
ruimer doorheen voor de exacte maat te krijgen, 12mm in dit geval. Verder de lagers in de carters gemonteerd ipv op de assen, wat iets te omslachtig werd.
Plots past alles en valt het op zijn plaats en zijn de middencarters gesloten
Wordt vervolgd.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
afgesloten. Pakking snijden.
Nieuwe koppelingsplaten.
Nieuwe keerring en lager in het deksel.
Jaja, een drie maal gelagerde krukas.

En dat bij 2,5 pk.
De o zo kleine nokkenas viel mij op want die heeft maar één nok. Als de uitlaatklep al dicht is gaat de inlaat pas open.
Er is geen klepoverlap.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Volgende stap, cilinder zuiger en kop.
De cilinder heeft geen stoot/slijtranden.
De zuiger is 40,6mm. De compressieveren hebben een
slotspeling van 0,5. Dat moet terug naar 0,2mm. Ik ga nieuwe zuigerveren opsnorren. Alle 4. Ook twee olieschraapveren.
Tenminste als de slotspeling daarvan goed is laat ik die achterwege, dat moet ik nog opmeten.
Compressieveren 40,6 x 1,5
Schrapers 40,6 x 2,5
Gr. Wim.
De cilinder heeft geen stoot/slijtranden.
De zuiger is 40,6mm. De compressieveren hebben een
slotspeling van 0,5. Dat moet terug naar 0,2mm. Ik ga nieuwe zuigerveren opsnorren. Alle 4. Ook twee olieschraapveren.
Tenminste als de slotspeling daarvan goed is laat ik die achterwege, dat moet ik nog opmeten.
Compressieveren 40,6 x 1,5
Schrapers 40,6 x 2,5
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1540
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 2 keren
- Ontvangen waarderingen: 698 keren
Re: Mijn Demm Turismo quatro tempi 1959
Vanmiddag de voetpakking gemaakt en
de keerringen gemonteerd.
Daarna het Demm blokje aan de kant gezet omdat ik op zoek ga naar zuigerveren en koppakkingmateriaal.
Op de foto's zie je nu ook de gemodificeerde carterhelft waardoor er een bredere keerring gemonteerd kon worden en deze nu ook van buitenaf bereikbaar is. Daarachter op de zelfde, ook gemodificeerde, secundaire as natuurlijk het speciale kogellager ipv het losse rolletjeslager.
In de tussentijd ga ik aan de '57 NSU Prima D werken waar ik inmiddels het blok van gedemonteerd heb en open heb liggen. Dat wordt een ander topic.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68