Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Heeft u een interessante bromfietslink? Plaats hem dan hier.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Leon » 27 feb 2025, 17:09

Dank je Wim,

Had niet gezien, dat je 180 graden hebt vermeld. OP de foto is het duidelijk zichtbaar.
Bijlagen
1960 Rumi 125cc twin cilinder 180 graden krukas.jpg
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 676 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Wimv8 » 01 apr 2025, 11:00

Honda C310 op marktplaats.

Tekst verkoper:
goede staat.
Klaar om in te schrijven.
Cilinder geboord en nieuwe Honda zuiger met segmenten en pistonpen
Nieuwe dichtingen, bougie, olie en benzinekraan. Keerring trapas vervangen. Carburateur ultrasoon gereinigd. Banden, ketting en tandwielen in goede staat. Benzinetank is ontroest. Verlichting werkt.
Originele lak behalve de kettingkast, rechtse tankembleem is een stukje uit.
Met pre inschrijvingsbewijs en sleutel. Loopt 70 km/h, loopt, rijdt en remt zoals het hoort.
Bromfiets staat in België.


Ik zeg, leuk ding.
In die tijd, volgens Honda, ga je hiermee 1:91 verbruiken.
Wat eigenlijk als 1,1:100 in de boekjes stond. Het getal 100 was magisch.
Op verjaardagen werd gesproken dat Honda een brommer verkoopt die 1:100 haalde.
Honda kwam aan dat verbruik getest op een statisch rollerbankje, zonder weerstand,
de brommer op 20km/u gezet, en een litertje benzine in een flesje er aan.
Alle onderhoud lijkt gedaan, zo wordt verteld.
Ik denk, even langs de RDW en voor de zomer al rijden.
Vraag wel een volledige aankoopnota met alle gegevens van brommer, koper, verkoper
door beide ondertekend en met plaats en datum.
Die heb je nodig bij de rdw. Alle technische gegevens van deze brommers heeft de RDW zelf volop.

Honda C310S (belg) 01.jpg
Honda C310S (belg) 01.jpg (166.32 KiB) 659 keer bekeken
Honda C310S (belg) 02.jpg
Honda C310S (belg) 02.jpg (182.34 KiB) 659 keer bekeken
Honda C310S (belg) 08.jpg
Honda C310S (belg) 08.jpg (180.65 KiB) 659 keer bekeken
Honda C310S (belg) 09.jpg
Honda C310S (belg) 09.jpg (106.21 KiB) 659 keer bekeken



https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... 0-s-type-3


Gr. Wim.
Deze gebruikers waarderen Wimv8 voor dit bericht:
JohnO (01 apr 2025, 18:50)
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 676 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Wimv8 » 03 apr 2025, 11:28

Rap Rocky in Haaksbergen te koop op marktplaats.

Tekst verkoper Hans:
Gestrand project, ik krijg dit pareltje niet meer af.
De heilige graal van de nozembrommers!
Met kenteken waarop Rap Rocky staat vermeld.
Er zijn nog onderdeeltjes bij maar bijvoorbeeld geen originele spatborden.
Prachtige basis voor restauratieproject.
Goed lopend en schakelend weggezet, motor zit niet vast of zo.
Foto's zijn 3 jaar oud, maar ziet er nu ook nog goed uit.
Belangstelling? Stuur dan even een berichtje, dan bel ik terug.



Ik denk een 1960 model Rap Rocky te zien. Dat zou ook op het kenteken staan.
Maar kenteken is qua info niets waard en soms zelfs misleidend.
Brommers hadden simpelweg geen kenteken.
Maar voor mijn gevoel is het een van enkele onderdelen ontdane 1959 Imperial.
Waarom? Omdat juist alleen dié onderdelen missen die het een Rocky zouden maken.
Vandaar mijn twijfel...
Natuurlijk heb ik het ding niet live aanschouwd, maar dit zomaar vanaf de plaatjes geredeneerd.
-De buddy lijkt namelijk van een '59 Imperial(die is dan blijven zitten).
-De Rocky kettingkast mist(op de Imperial zat een dichte kettingkast gemonteerd).
-Voorschokbrekers lijken nieuwe hedendaagse vervangers(want de Imperial had natuurlijk dichte schokbrekers).
-Achterschokbrekers zijn vervangen voor een vreemd fout type.(op de Imperial zaten achter gesloten
modellen)
-De spatborden zijn dan uiteraard ook niet origineel zoals de tekst omschrijft(want op "de Imperial" zaten
volle spatborden en die moesten er natuurlijk af).
-Dan is er nog een koplamphuis wat verwijderd moest. Daar kon simpel een set van een Rap Ster op komen.
er is ook kleurverschil met de oren. Ik zie ook nog gaten van een verwijderd koplamphuis.
Maar dat kon Stokvis ook zo hebben gelaten.

Edit: Stokvis pakte zelf in die tijd natuurlijk ook gewoon een (bijna een hele)Rap Imperial uit de voorraad
om hun Rocky te creëren. Met luttele aanpassingen stond daar plots een Rocky.
Eigenlijk, als je dit exemplaar netjes met de juiste onderdelen ombouwd heb je een rocky.
Ik zie geen reden waarom hij dan niet origineel zou zijn. Oké hij is niet zo geleverd.
Stokvis deed zelf immers niet anders. Je moet er alleen even achter komen op welke brommers
deze onderdelen gemonteerd zaten zodat je het juiste vind, want uiteraard kwam veel
(of alles, behalve de emblemen) spul van toeleveraars.

Zelfs de NL B- nummers Rocky vs Imperial zijn gelijk NL B-8006. Jaar van keuring1959.
Dat kwam vaker voor, de handelaar hoefde niet nog een model voor toestaan op de openbare weg
te laten keuren, dat scheelde geld en tijd.
Men kon in een maand, uiteraard met wat vooronderzoek, naast de Imperial zomaar de Rocky op poten zeten.
Gekeurd en al!


Rap Rocky model 1960 02.jpg
Rap Rocky model 1960 02.jpg (143.54 KiB) 614 keer bekeken

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -rap-rocky


Gr. Wim.
Deze gebruikers waarderen Wimv8 voor dit bericht (totaal 2):
Janne (03 apr 2025, 14:20) • waldbrommer (03 apr 2025, 17:04)
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Gebruikersavatar
Wimv8
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1518
Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
Locatie: Castricum
Gegeven waarderingen: 2 keren
Ontvangen waarderingen: 676 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Wimv8 » 13 jun 2025, 21:41

DMF Nestor 1953 op marktplaats.


Tekst verkoper:
Deze (brommer) is echt een fiets met hulp motor (JLO H 48)
Bezit alleen een koppeling, dus wil er mee wegrijden moet je eerst fietsen
Om op gang te komen en dan gas geven
De fabriek stond in hartje Driebergen en starten in 1943 tot 1956
Er is ooit een wegracer gemaakt en bereden door Cees van Dongen
Te vinden op YouTube geweldig om te zien en te horen
Een echte klassieker deze DMF
Motor is gereviseerd ( lagers, pakkingen, keerkringen,ontsteking spoel e.d )
Carburateur ultrasoon gereinigd.
Loopt op dit moment niet , moet verder afgesteld worden
Ik heb daar geen tijd voor wegens te veel o
Andere projecten
De foto’s zijn duidelijk de staat origineel, met fietspomp en bel
Voor vragen stuur een bericht
Laagste prijs vragen en wat minimale prijs is ga ik niet beantwoorden
Bieden vanaf €1000.=



Hier lijkt een origineel brommertje te staan.
Prachtig. Met zijn elastiekjes voorvering ;)

DMF Nestor 1953 01.jpg
DMF Nestor 1953 01.jpg (138.7 KiB) 135 keer bekeken
DMF Nestor 1953 03.jpg
DMF Nestor 1953 03.jpg (155.18 KiB) 135 keer bekeken
DMF Nestor 1953 04.jpg
DMF Nestor 1953 04.jpg (218.27 KiB) 135 keer bekeken
De elastische rubber vering.
De bovenste rubber ring is niet elastisch, die is voor is einde uitgaande slag:
DMF Nestor voorvering '53.jpg
DMF Nestor voorvering '53.jpg (39.28 KiB) 133 keer bekeken

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... or-fabriek

Verdere info:
https://conam.info/historie/fabrikanten ... driebergen

https://nl.wikipedia.org/wiki/DMF_(motorfiets)

https://mo-ped.se/brommers/dmf.htm


Gr. Wim.
Deze gebruikers waarderen Wimv8 voor dit bericht (totaal 2):
waldbrommer (13 jun 2025, 21:48) • Janne (17 jun 2025, 14:49)
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032

Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 6131
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 170 keren
Ontvangen waarderingen: 455 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Ötzi » 14 jun 2025, 15:24

Met DMF crossen en racen!
Bijlagen
DMF-Cees-van-dongen-dmf-winnaar-vriezenveen-hemelvaartsdag-1954.jpg
DMF-Cees-van-dongen-dmf-winnaar-vriezenveen-hemelvaartsdag-1954.jpg (144.17 KiB) 107 keer bekeken
dmf 1955 prototyp.jpg
dmf 1955 prototyp.jpg (23.57 KiB) 107 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht:
JohnO (14 jun 2025, 21:22)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 6131
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.
Gegeven waarderingen: 170 keren
Ontvangen waarderingen: 455 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Ötzi » 14 jun 2025, 23:05

Welk merk motor zit er onder dat prototype op de pijnbank?
Zou dat racertje van CvD dan geen versnellingen hebben?
Met groet Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Leon » 15 jun 2025, 01:05

Het ILO 48H motorblok onder de DMF van Cees v. Dongen heeft géén versnellingen.

Onder het 1956 DMF prototype zat een Zundapp Combimot motorblok, met twee planetaire versnellingen.
Bijlagen
1956 DMF Nestor met Zundapp motorblok (in spiegelbeeld).jpg
1956 DMF Nestor met Zundapp motorblok (in spiegelbeeld).jpg (183.03 KiB) 80 keer bekeken
1955 DMF Nestor met Zundapp motorblok advertentie.jpg
1955 DMF Nestor met Zundapp motorblok advertentie.jpg (135.28 KiB) 80 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leon op 15 jun 2025, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht:
Ötzi (15 jun 2025, 22:42)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Leon » 15 jun 2025, 01:13

De DMF Nestor, werd in 1952 en 1953, voorzien van een 47.2cc, ILO H48E rollenketting aandrijving motorblok (boring x slag 37 mm x 44 mm) de zuiger met 3 zuigerveren, dat een vermogen had van 1.0pk bij 3800 omw/min en dubbelpoort “Kruisstroom spoeling”. De primaire overbrenging werd gesmeerd met vet, dat via een vetnippel bovenaan op het carter, werd ingebracht. Als topsnelheid wordt 55 km/uur opgegeven. Dit motorblok werd, in één serie in het jaar 1952, gemaakt en daarom uiterst zeldzaam. In 1949, was ILO begonnen met een modificatie van het enkelpoort spoelsysteem, in haar motorblokken, naar het dubbelpoort kruisstroom spoelsysteem. Dit was nog niet het Schnürle omkeerspoeling, dat vanaf 1954, werd toegepast. Het frame is knullig ontworpen en niet mooi afgewerkt. De kettingkasten zijn niet erg doordacht ontworpen, waardoor reparaties aan de kettingen zéér arbeidsintensief zijn. Frame en motorblok werd gedeeld met het Zweedse merk, Kroon, voor het model K5.

Een jaar later, in 1953, werd het ILO H48E rollenketting aandrijving motorblok gemodificeerd, naar een zuigerslag van 43 mm. De zuiger heeft nu nog maar twee zuigerveren. Het vermogen steeg naar 1.6pk bij 4200 omw/min. Als topsnelheid wordt nu 50 km/uur opgegeven. Op het typeplaatje van het eerste H48E motorblok, werd de cilinderinhoud vermeld van 47,2cc, verkregen uit een boring x slag van 37 mm x 44 mm (volgens het instructieboekje). Er is sprake van een drukfout in het instructieboekje.

Een zuigerslag van 43 mm levert een cilinderinhoud van 46cc.
Een zuigerslag van 44 mm levert een cilinderinhoud van 47cc.


De DMF Nestor bromfietsen hadden een, 2-kettingen systeem, één voor de aandrijving en één om te fietsen. Om te starten moest je de DMF Nestor bromfiets op gang fietsen, met ingetrokken koppeling en dan de koppeling loslaten. Als je wilde stoppen, moest je, de koppeling ingetrokken houden. Bij introductie, in 1952, werd een verkoopprijs vastgesteld van fl 575,- Dat was in die tijd een behoorlijk hoog bedrag. Alleen Kreidler en Royal Nord bromfietsen (met 2-versnellingen) en één ketting aandrijving waren duurder. In 1955, was de verkooprijs van het luxe model vastgesteld op fl 595,- Het standaard model was ook nog steeds leverbaar, voor de prijs, die in 1952, werd gevraagd. Voor het jaar 1956, werden één prototype met een Zündapp Combimot, 2-versnellingen motorblok en één prototype met een Sachs 50-2, 2-versnellingen motorblok, ontwikkeld.
Eén prototype had zowel voor- als achtervering. Gepresenteerd, juist op het moment dat DMF de deuren en de boeken sloot. De laatste bromfietsen en de prototypes werden via een curator verkocht op een openbare veiling. Volgens de advertentie van de curator (verderop in dit boek) waren er op het moment van het faillissement, 56 stuks onverkochte modellen geproduceerd. Ik heb de prototypes nog nooit in levende lijven gezien.
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht:
Ötzi (15 jun 2025, 22:43)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Leon » 15 jun 2025, 10:00

Het prototype van de DMF Nestor, werd in 1951 gepresenteerd door Joop Verkerke. Dat was een overeenkomstig model als het Zweedse merk Kroon. In dat jaar was het een hypermodern rijwiel-met-hulpmotor, maar door de razendsnelle ontwikkeleing van dit nieuwe vervoermiddel voor arbeidersklasse, was de Nestor/Kroon als snel achterhaald. DMF bleef vasthouden aan het basismodel, met elk jaar kleine veranderingen en ontwikkelingen, maar was te laat (door geldgebrek) om in de vaart der volkeren mee te rennen. De prestaties van Cees v. Dongen op een Nestor gaven het merk DMF wel een belangrijke boost.
Bijlagen
1951 DMF Nestor prototype, geesteskind van Joop Verkerke.jpg
1951 DMF Nestor prototype, geesteskind van Joop Verkerke.jpg (80.42 KiB) 67 keer bekeken
Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht (totaal 2):
wietze (15 jun 2025, 18:34) • Ötzi (15 jun 2025, 22:43)
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 2868
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Gegeven waarderingen: 837 keren
Ontvangen waarderingen: 576 keren

Re: Marktplaats Topic brommers gezien op marktplaats e.a.

Bericht door Leon » 16 jun 2025, 08:29

Voor de duidelijkheid de afbeeldingen van de twee typen ILO H48E motorblokken. Het eerste type met een slag van 44 mm is vanaf 1951 in productie en het tweede type met een slag van 43 mm is vanaf 1953 in productie.

Het jongste ILO H48E motorblok is van mijn DMF Nestor Deluxe. Ik zal nog een foto apart toevoegen.
Bijlagen
1953 DMF Nestor Luxe, ILO H48E (Eingang) motorblok.JPG
1953 DMF Nestor Luxe, ILO H48E (Eingang) motorblok 02.JPG
1951 DMF Nestor ILO H48E (Eingang) motorblok 01.jpg
1951 DMF Nestor ILO H48E (Eingang) motorblok 01.jpg (79.34 KiB) 30 keer bekeken
1951 DMF Nestor ILO H48E (Eingang) motorblok 00.jpg
1951 DMF Nestor ILO H48E (Eingang) motorblok 00.jpg (102.28 KiB) 30 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Links”