Sparta in Rosmalen
-
- Bromfiets Koning
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 392 keren
Sparta in Rosmalen
Toen ik vorige maand rondliep op de beurs in Rosmalen zag ik deze brommer staan. Ik dacht dat heeft een begaafde sleutelaar geconstrueerd. Erg mooi! Maar met verbazing ontdekte ik de 'brommer' die geen brommer is maar een 80cc motor in mijn eigen fotobestand. Was het een prototype of is deze motor ook verkocht?
Met groet, Ötzi
N.B. Nu ik de foto beter bekijk betwijfel ik of dit hem wel was in Rosmalen. Heeft iemand er een foto van gemaakt?
Met groet, Ötzi
N.B. Nu ik de foto beter bekijk betwijfel ik of dit hem wel was in Rosmalen. Heeft iemand er een foto van gemaakt?
- Bijlagen
-
- Sparta grand prixproto Sachs 80S.JPG (39.35 KiB) 807 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht (totaal 2):
- waldbrommer (17 feb 2025, 11:01) • wietze (17 feb 2025, 16:03)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 808 keren
- Ontvangen waarderingen: 555 keren
Re: Sparta in Rosmalen
Ik heb hem ruim twee weken geleden nog bekeken. Deze staat in Heerenveen in de opslag van het Batavus museum. Dat samen met nog een paar Sparta prototypes.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet

Wietze
- Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht:
- waldbrommer (17 feb 2025, 11:01)
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Dag heren, de foto die jullie tonen heb ik gemaakt toen de lichte motorfiets nog in Apeldoorn stond.
Het is een prototype dat stamt van 1969, tenminste een aantal tekeningen zijn van die tijd. Helaas is het model nooit in productie gegaan. Het ging destijds economisch snel minder goed bij Sparta en de markt was met de komst van Japanse motoren en brommers sterk aan verandering onderhevig.
@Ötzi Het model wat in Rosmalen werd getoond is een replica. Echter is deze niet exact nagebouwd. Het is een vrije interpretatie van wat foto.
Ik heb ten tijde van mijn foto deze motor volledig opgemeten en ben al erg lang bezig met de nabouw ervan. Er zit een speciaal GS blok onder wat staat voor Gelände Sport. Een cross blok met handgegoten cilinder en een iets andere verhouding in de bak. Ik heb zo een blok.
Ik begin weer wat tijd te krijgen en ik hoop mijn replica zsm af te werken.
@wietze, fijn dat het prototype in ieder geval op een goede plek staat! Ik vroeg me al af waar deze was gebleven.
Het is een prototype dat stamt van 1969, tenminste een aantal tekeningen zijn van die tijd. Helaas is het model nooit in productie gegaan. Het ging destijds economisch snel minder goed bij Sparta en de markt was met de komst van Japanse motoren en brommers sterk aan verandering onderhevig.
@Ötzi Het model wat in Rosmalen werd getoond is een replica. Echter is deze niet exact nagebouwd. Het is een vrije interpretatie van wat foto.
Ik heb ten tijde van mijn foto deze motor volledig opgemeten en ben al erg lang bezig met de nabouw ervan. Er zit een speciaal GS blok onder wat staat voor Gelände Sport. Een cross blok met handgegoten cilinder en een iets andere verhouding in de bak. Ik heb zo een blok.
Ik begin weer wat tijd te krijgen en ik hoop mijn replica zsm af te werken.
@wietze, fijn dat het prototype in ieder geval op een goede plek staat! Ik vroeg me al af waar deze was gebleven.
- Deze gebruikers waarderen spartafiel voor dit bericht (totaal 5):
- wietze (16 feb 2025, 20:24) • Leon (16 feb 2025, 21:52) • JohnO (16 feb 2025, 22:42) • Ötzi (16 feb 2025, 23:05) • waldbrommer (17 feb 2025, 11:00)
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 782 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Het is een Sachs GS 75-5 motorblok. Dus niet een 80cc motorblok
- Bijlagen
-
- 1968 Sparta 75cc Le Grand Prix, met Sachs GS 75.5 motorblok 08.jpg (134.21 KiB) 748 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leon op 16 feb 2025, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 143 keren
- Ontvangen waarderingen: 392 keren
Wie heeft er een foto van het exemplaar dat in Rosmalen te zien was?
Gr, Ö
Gr, Ö
- Deze gebruikers waarderen Ötzi voor dit bericht:
- waldbrommer (17 feb 2025, 11:01)
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 782 keren
- Ontvangen waarderingen: 534 keren
Deze ?
- Bijlagen
-
- 1968 Sparta 75cc Le Grand Prix, met Sachs GS 75.5 motorblok prototype.jpg (106.38 KiB) 749 keer bekeken
- Deze gebruikers waarderen Leon voor dit bericht (totaal 2):
- waldbrommer (17 feb 2025, 11:01) • wietze (17 feb 2025, 16:03)
-
- Bromfiets Koning
Ik begrijp wel dat ötzi er vanuit gaat dat het een 80cc motorblok betreft. Het is nl. precies wat Sachs daarover communiceerde. Ik heb daarover een brief van de firma William Koch die in dit kader interessant kan zijn. Ik zie nl. dat in dit topic zeer geïnteresseerden actief zijn en om die reden heb ik dit schrijven op de scanner gelegd. Ik bezit ook een inbouwtekening van dit blok en die heb ik even op de foto gezet.
Leon heeft echter wel gelijk met de opmerking dat het blok 75cc cilinderinhoud heeft. Kijk maar even in de specificaties voor exacte info. O ja, het betreft het blok dat er zonder en met oliepomp was. Ook de technische gegevens van het blok met oliepomp heb ik ook in de map zitten.
Vriendelijke groet
Wietze
Leon heeft echter wel gelijk met de opmerking dat het blok 75cc cilinderinhoud heeft. Kijk maar even in de specificaties voor exacte info. O ja, het betreft het blok dat er zonder en met oliepomp was. Ook de technische gegevens van het blok met oliepomp heb ik ook in de map zitten.
Vriendelijke groet

Wietze
- Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht (totaal 3):
- Leon (17 feb 2025, 12:10) • spartafiel (17 feb 2025, 20:18) • waldbrommer (18 feb 2025, 03:51)
-
- Bromfiets Koning
Voor de geïnteresseerden, en dat zijn we in dit topic, heb ik nog een foto van het Sachs 80S blok met oliepomp op de scanner gelegd.
Vriendelijke groet
Wietze
Vriendelijke groet

Wietze
- Deze gebruikers waarderen wietze voor dit bericht (totaal 2):
- Leon (17 feb 2025, 17:18) • waldbrommer (18 feb 2025, 03:51)
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 28 keren
- Ontvangen waarderingen: 122 keren
- Contacteer:
Je bedoelt dezeÖtzi schreef: 16 feb 2025, 23:08 Wie heeft er een foto van het exemplaar dat in Rosmalen te zien was?
Gr, Ö
- Deze gebruikers waarderen spartafiel voor dit bericht:
- wietze (18 feb 2025, 08:53)
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen