mengverhoudingen tweetaktbenzine
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2582
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 576 keren
- Ontvangen waarderingen: 365 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
De ontbrandingsmotor was in het begin van de eeuw ver in de minderheid. Zuivere benzine was niet altijd voor handen. De ontbrandingsmotoren liepen op een mengsel van Nafta en Petroleum, een brandbare vloeistof, voor huishoudelijk gebruik. Wie Nafta/Petroleum nodig had, kon bij de Drogist, Kruidenier of Apotheek terecht. Het product was verkrijgbaar in literflessen. Als het toerisme opgang komt, ontstaan er Nafta depots, waar het product ook verkrijgbaar is in blikken kannen, met een inhoud van 5 liter of 10 liter. De oliemaatschappijen zien winst, en maken uit een afvalproduct van Nafta, nu Benzine. En ook benzine wordt verkocht in blikken kannen. Pas als benzine algemeen wordt gebruikt in verbrandingsmotoren, ontstaan benzinestations met een pompinstallatie, eerst handmatig daarna met een elektrisch aangedreven pomp. Het Nafta/petroleum mengsel bleef tot in de jaren twintig verkrijgbaar aan de benzinestations.
In Belgie wordt benzine nog steeds Naft genoemd. Daar word je raar aangekeken als je benzine zegt.
In Belgie wordt benzine nog steeds Naft genoemd. Daar word je raar aangekeken als je benzine zegt.
- Wimv8
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1380
- Lid geworden op: 04 dec 2015, 13:51
- Locatie: Castricum
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 549 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Ik deed, toen de benzine loodvrij werd rond '87 '88,
als monteur bij Peugeot Talbot, de ontsteking van de oudere modellen 2 graden later zetten tegen pingelen. Dit was op
advies van de fabriek-importeur. De oude 205 motor kon flink pingelen, de oude 305 motor en de 505 ook,
de rest, TU en XU motoren geen last.
Later werden er antiklopmiddelen aan naft toegevoegd
en was later zetten van het ontstekingstijdstip
niet meer nodig.
Gr. Wim.
als monteur bij Peugeot Talbot, de ontsteking van de oudere modellen 2 graden later zetten tegen pingelen. Dit was op
advies van de fabriek-importeur. De oude 205 motor kon flink pingelen, de oude 305 motor en de 505 ook,
de rest, TU en XU motoren geen last.
Later werden er antiklopmiddelen aan naft toegevoegd
en was later zetten van het ontstekingstijdstip
niet meer nodig.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
Mijn projecten: viewtopic.php?t=14032
Honda GiorCub '99
Honda S90 '66
NSU Prima D '57
Piaggio Boxer1 '72 Ciao '70
Velofrejus '53
DemmTurismo '60
Fiat1100R'68
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13 okt 2023, 21:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Dag
Maakte vandaag onderstaande bing open, die een tijd heeft stil gestaan
Volgens de eigenaar zit er Aspen in de tank
Gr
Jan
Maakte vandaag onderstaande bing open, die een tijd heeft stil gestaan
Volgens de eigenaar zit er Aspen in de tank
Gr
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 2582
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 576 keren
- Ontvangen waarderingen: 365 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Brandstof is verworden tot een chemische rotzooi
Met die moderne brandstoffen is het oppassen, bij langdurige stilstand. Er zit niet alleen alcohol in de brandstof gemengd, maar ook water in combinatie met emulgator, om water/alcohol te kunnen mengen met benzine. En er worden chemische afvalstoffen aan brandstoffen toegevoegd, om die afvalstoffen niet naar de verbrandingsovens te hoeven brengen. Soms wordt vermeld dat er een reinigende stof is toegevoegd aan de brandstof om het motorblok inwendig schoon te houden, maar dat is een list. Wij als onwetende consumenten wordt iets op de mouw gespeld en ondertussen zit je als eigenaar van een oude auto, motorfiets of bromfiets, in de opslag, met schade aan het motorblok en/of carburateur/injectiesysteem. In het gunstigste geval zit je met een verstopt systeem, dat je helemaal moet demonteren en reinigen.
Maak altijd de branstoftank/leidingen leeg, laat het motorblok even lopen totdat het afslaat, zodat je zeker weet dat er geen branstof achter gebleven is. En vul de brandstoftank/leidingen, carburateur/injectiesysteem met zuiver ongedoopte olie.
Dat is wel een extra inspanning, maar het loond de moeite, bij langdurige stilstand.
Met die moderne brandstoffen is het oppassen, bij langdurige stilstand. Er zit niet alleen alcohol in de brandstof gemengd, maar ook water in combinatie met emulgator, om water/alcohol te kunnen mengen met benzine. En er worden chemische afvalstoffen aan brandstoffen toegevoegd, om die afvalstoffen niet naar de verbrandingsovens te hoeven brengen. Soms wordt vermeld dat er een reinigende stof is toegevoegd aan de brandstof om het motorblok inwendig schoon te houden, maar dat is een list. Wij als onwetende consumenten wordt iets op de mouw gespeld en ondertussen zit je als eigenaar van een oude auto, motorfiets of bromfiets, in de opslag, met schade aan het motorblok en/of carburateur/injectiesysteem. In het gunstigste geval zit je met een verstopt systeem, dat je helemaal moet demonteren en reinigen.
Maak altijd de branstoftank/leidingen leeg, laat het motorblok even lopen totdat het afslaat, zodat je zeker weet dat er geen branstof achter gebleven is. En vul de brandstoftank/leidingen, carburateur/injectiesysteem met zuiver ongedoopte olie.
Dat is wel een extra inspanning, maar het loond de moeite, bij langdurige stilstand.
- henkp
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: 17 sep 2008, 22:39
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 1 keer
- Ontvangen waarderingen: 18 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Er is al veel geschreven over alternatieve brandstoffen,met heel veel meningen.
Zelf heb ik ondervonden dat je beter geen Aspen kan gebruiken in een systeem waar nog "pomp"benzine inzit.
Bij een Honda gingen spontaan alle carburateurpakkingen lekken,en bij een Magneet stroomde de benzine aan alle kanten uit de benzinekraan.
E5 met Castrol olie voldoet hier prima,in het najaar de tank tot de strot vol en in het voorjaar weer probleemloos de weg op.
Zelf heb ik ondervonden dat je beter geen Aspen kan gebruiken in een systeem waar nog "pomp"benzine inzit.
Bij een Honda gingen spontaan alle carburateurpakkingen lekken,en bij een Magneet stroomde de benzine aan alle kanten uit de benzinekraan.
E5 met Castrol olie voldoet hier prima,in het najaar de tank tot de strot vol en in het voorjaar weer probleemloos de weg op.
- JohnO
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 12 nov 2021, 02:16
- extra info: Ik sponsor oudebrommers nl
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Gegeven waarderingen: 747 keren
- Ontvangen waarderingen: 277 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Maar ja, hoe lang is "een tijd stil gestaan" ? Ook Aspen is niet onbeperkt houdbaar. Ecomaxx is bijvoorbeeld in ieder geval 3 jaar houdbaar.
Afgelopen winter heb ik voor mezelf een testje gedaan. Mijn itom was afgevuld met Ecomaxx en van mijn Malaguti heb ik de carburator gevuld met E5. Na 5 maanden stilstand beide bromfietsen gestart, de itom sloeg gelijk aan en liep goed. De Malaguti sloeg ook aan maar als ik gas gaf sloeg ie af. Vlotterbakjes er onder uit gehaald en in die van de Malaguti met E5 zaten 2 grote waterdruppels. Vlotterbak leeg gegooid en kraan open gezet zodat de Ecomaxx uit de tank weer de carburator in stroomde, liep gelijk weer goed. In de itom vlotterbak zat geen water.
Overigens is het Nederlandse bedrijf GVG Oliehandel uit Nijmegen de importeur van Aspen en de producent van Ecomaxx.
Groeten, John.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds 2021 ook weer de bromfietsen.
-
- Bromfiets sleutelaar
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 13 okt 2023, 21:32
- Gegeven waarderingen: 0
- Ontvangen waarderingen: 63 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Dag
Navraag gedaan bij de eigenaar, de brommer heeft ongeveer 5 maanden stilgestaan
Ik heb het vermoeden dat er Aspen met gewone benzine is gemengd, een andere verklaring heb ik op dit moment niet,
want de Aspen zit er ook zeker niet langer als een jaar in.
Gr
Jan
Navraag gedaan bij de eigenaar, de brommer heeft ongeveer 5 maanden stilgestaan
Ik heb het vermoeden dat er Aspen met gewone benzine is gemengd, een andere verklaring heb ik op dit moment niet,
want de Aspen zit er ook zeker niet langer als een jaar in.
Gr
Jan
-
- Bromfiets specialist
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 jun 2017, 00:28
- Locatie: Eemnes
- Gegeven waarderingen: 51 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Ik ben momenteel bezig de Zundapp KS50 op te starten en had de vrees dat ik net zon zooitje aan zou treffen als destijds in de tank van mn Suzuki na 19 jaar stilstaan. De Zundapp heeft naar schatting n jaar of 17 - 18 stilgestaan. Toen ik de originele dop van de tank draaide rook de benzine eigenlijk nog best ok, waar de benzine in de tank van mn Suzuki kats verrot was en er n draplaag onderin de tank zat. De Zundapp benzine was denk ik nog gewoon goed! Kraantje open en leeg laten lopen, binnenkant tank brandschoon!
Fijn een potje rijden
-
- Bromfiets specialist
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 03 jun 2017, 00:28
- Locatie: Eemnes
- Gegeven waarderingen: 51 keren
- Ontvangen waarderingen: 12 keren
Re: mengverhoudingen tweetaktbenzine
Het verschil zat m wel in de Mix benzine in de goed afgesloten tank van de Zundapp tegenover de destijds ' normaal loodvrij' in de tank van mn Suzuki, waarvan de dop minder goed afsluit dan die van de Zundapp
Fijn een potje rijden