Die geforceerde koeling-blokken ken ik. 'k Heb er 2 gehad van een tuinbouwfrees, ik denk ±72cc.
Ze zaten trouwens ook onder de bekende Nederlandse Typhoon Sportbrommer, 49cc dan natuurlijk.
Groet, Ötzi
Argentijnse Royal Nord
-
- Bromfiets Koning
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Gegeven waarderingen: 170 keren
- Ontvangen waarderingen: 455 keren
- Ducini
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 116 keren
- Ontvangen waarderingen: 446 keren
-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 837 keren
- Ontvangen waarderingen: 576 keren
Re: Argentijnse Royal Nord
Het oudere Topic ging over een ander type grote motorblok, met 3-versnellingen (Zie bijgevoegde poster, boven en links onder). Niet over het kleine motorblok met 2-versnellingen (rechts onder).
Het motorblok dat vandaag ter sprak is gekomen is een heel ander type motorblok, op de poster is dat motorblok te zien, rechts onder.
Zowel het kleine motorblok (2-versnellingen) als het grote motorblok (3-versnellingen) is leverbaar met ventilatorkoeling.
Op de foto van de Tyfoon bromfiets is het grote 3-versnellingen motorblok te zien. Evenals op de andere foto van het motorblok met de gedemonteerde koelingskappen. Dat is dus niet een afbeelding van het kleine 2-versnellingen motorblok (met ventilatorkoeling), zoals ik heb laten zien.
Het motorblok dat vandaag ter sprak is gekomen is een heel ander type motorblok, op de poster is dat motorblok te zien, rechts onder.
Zowel het kleine motorblok (2-versnellingen) als het grote motorblok (3-versnellingen) is leverbaar met ventilatorkoeling.
Op de foto van de Tyfoon bromfiets is het grote 3-versnellingen motorblok te zien. Evenals op de andere foto van het motorblok met de gedemonteerde koelingskappen. Dat is dus niet een afbeelding van het kleine 2-versnellingen motorblok (met ventilatorkoeling), zoals ik heb laten zien.
- Bijlagen
-
- Lavalette met Franco Morini FL, ML en MSL motorblokken brochure.jpg (148.61 KiB) 1092 keer bekeken
-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 837 keren
- Ontvangen waarderingen: 576 keren
Nog een keer beide type motorblokken onder elkaar in een blauwe brochure van 1961. Op de rode poster van 1962 is het kleine 2-versnellingen motorblok met ventilator koeling te zien. Paloma noemt dit motorblok Multi vitesse en laat zo uit het midden dat het maar twee versnellingen zijn.
- Bijlagen
-
- Motori Franco Morini moteur FL en ML.jpg (109.04 KiB) 1063 keer bekeken
-
- 1962 Paloma SC brochure 01.jpg (194.45 KiB) 1089 keer bekeken
-
- Bromfiets Koning
- Gegeven waarderingen: 170 keren
- Ontvangen waarderingen: 455 keren
Het blok met de gedemonteerde koelkappen is een 72cc van een tuinfrees. De grote Dellorto heb ik er zelf opgezet.
De cilinderkop hoort natuurlijk een kwart slag gedraaid te zitten.
Als je goed kijkt zie je dat de koelkappen anders gevormd zijn dan van de 49cc-motor.
Groet, Ötzi
De cilinderkop hoort natuurlijk een kwart slag gedraaid te zitten.
Als je goed kijkt zie je dat de koelkappen anders gevormd zijn dan van de 49cc-motor.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte'