Rondrit Stramproy

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Rondrit Stramproy

Bericht door Ötzi » 11 sep 2022, 20:36

Vandaag een paar bijzondere bakfietsen gezien in Neer tijdens de rondrit van het Hulpmotortreffen in Stramproy.
De bijzondere bakfiets zonder motor is een KESTEIN. Heeft iemand daar al van gehoord?
De prachtige Cyrus is voorzien van een snelle cilinder, kop,17mm Bing en dikke uitlaat! Die zal wel vooruit willen!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Cyrus Sachs bakfiets.jpg
Cyrus Sachs bakfiets Venlo.jpg
Cyrus Sachs bakf..jpg
Bakfiets speciaal.jpg
Bakfiets Kestein bakf..jpg
Bakfiets Kestein bakf..jpg (28.81 KiB) 268 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
legnanojohnny
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Re: Rondrit Stramproy

Bericht door legnanojohnny » 12 sep 2022, 09:01

otzi deze cyrus is van mij ik was gevraagd door de organisatie voor deze en de tractoren daar neer te zetten
was een mooi evenement en leuk dat de toerrit van stramproy er een stop plaats had gr john
alles komt goed ook een roestig brommertje
JohnO
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl

Bericht door JohnO » 12 sep 2022, 09:47

@legnanojohnny: Wat een prachtige Cyrus bakbrommer. thumbup1 001_tt1
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds kort ook weer de bromfietsen.
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 12 sep 2022, 10:14

Kestein was overigens een bijzondere fabrikant van bakfietsen. Hier lees je wat meer over het merk:http://www.rijwiel.net/uitkestein-bakfiets_n.htm
En
http://www.rijwiel.net/kesteinn.htm
Laatst gewijzigd door spartafiel op 12 sep 2022, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 12 sep 2022, 11:25

Prachtig, dat plaatstalen frame van Kestein. Gelukkig is er iets bewaard gebleven.

De naam Kestein komt me zo bekent voor, ik ga eens zoeken.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 12 sep 2022, 11:29

Ernst August Kestein emigreerde in 1901 vanuit Berlijn naar Nederland en vestigde zich aanvankelijk in Maastricht als rijwielhandelaar. Al in 1904 verhuisde hij naar het Groote Kerkplein in Rotterdam. De zaak liep goed, want binnen een paar jaar tijd verhuisde hij meerdere keren binnen Rotterdam en werd hij uiteindelijk grossier. In 1910 vertegenwoordigde Kestein de Engelse fietsmerken Ariel en Manhattan, en de Duitse merken Ajax, Condor, Fortuna en Imperator. Behalve in rijwielen en onderdelen handelde hij ook in naaimachines; en in een advertentie van 1912 biedt hij als winterartikel voor de rijwielhandel "Elektrische zwakstroom benodigheden" aan, waaronder "Elektrische leermiddelen" en "toestellen voor Elektrische massage".

In de jaren twintig was de zaak gevestigd aan de Gouvernestraat 97/115 en bestond er een filiaal in Arnhem aan de Bloemkwekerstraat 12/26. Kestein verkocht in Duitsland gefabriceerde fietsen, maar voerde daarnaast een aantal eigen fietsmerken: EAK, Neerlandia, Fredo Superb, Hunt Cycle Works, later ook Prometheus en vanaf 1940 Hunter. Vanaf 1924 was er sprake van een eigen rijwielproductie in Rotterdam.

Kestein-advertentie, 1925

Kestein voorvorkversterking d.m.v. een stalen versterkingskooi onderin de binnen balhoofdbuis
(advertentie in: De Rijwiel- en Motorhandel, 9-5-1925)

Op 1 oktober 1930 werd een nieuwe fabriek aan de Aelbrechtskade 100 in Rotterdam in gebruik genomen. De productie van fietsen werd nu de belangrijkste activiteit van het bedrijf. De grossierderij-filiaal in Arnhem had Kestein inmiddels afgestoten. Deze ging als "Imperator Rijwielfabriek NV, H. de Vries" verder en vertegenwoordigde Kestein in Gelderland en Overijssel. Rond deze tijd werd ook de Kestein Rijwielfabriek in een NV omgezet.

Op 13 november 1931 werd de onderneming getroffen door het overlijden van E.A. Kestein op 61-jarige leeftijd. Herman Lienesch, eveneens van Duitse afkomst, was nu directeur. Mededirecteur was de enige zoon van Kestein (naast nog twee dochters), Ernest August Carl Wilhelm Kestein.

Kestein emaillebord

Hoe de onderneming zich verder heeft ontwikkeld is onduidelijk. In de jaren dertig vervaardigde Kestein onder meer transportfietsen en bakfietsen. Ook werden motorfietsen van Engelse makelij onder de naam Kestein verkocht. Overgebleven is van dit allemaal zeer weinig. Dat ligt beslist niet aan de kwaliteit van Kestein's EAK-fietsen, eerder aan een lage totale productie. Eind 1957 ging Kestein failliet, niet in de laatste plaats door het ontbreken van gevoel voor zuinigheid bij E.A. Kestein junior. Hij overleed in 1981 te Leidschendam.

Het vermelden waard is een opvallend model herenfiets van Kestein, dat waarschijnlijk in de jaren dertig werd gemaakt. Door de driehoek constructie bij het balhoofd krijgt de fiets niet alleen een lange balhoofdbuis, maar biedt het frame ook meer weerstand bij een frontale botsing.

Kestein herenfiets
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 12 sep 2022, 11:35

Ook werden motorfietsen van Engelse makelij met een 98cc Villiers motorblok onder de naam Kestein verkocht.

Overgebleven is van dit alles, allemaal zeer weinig. Dat ligt beslist niet aan de kwaliteit van Kestein's EAK-fietsen, eerder aan een lage totale productie. Eind 1957 ging Kestein failliet, niet in de laatste plaats door het ontbreken van gevoel voor zuinigheid bij E.A. Kestein junior. Hij overleed in 1981 te Leidschendam.
Bijlagen
Kestein Poster.jpg
Kestein Poster.jpg (18.27 KiB) 223 keer bekeken
Kestein-reclame-bakfiets-Foto-st-droom-en-daad-300x202.jpeg
Kestein-reclame-bakfiets-Foto-st-droom-en-daad-300x202.jpeg (14.35 KiB) 223 keer bekeken
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 12 sep 2022, 20:15

Leon schreef: 12 sep 2022, 11:35 Ook werden motorfietsen van Engelse makelij met een 98cc Villiers motorblok onder de naam Kestein verkocht.

Overgebleven is van dit alles, allemaal zeer weinig. Dat ligt beslist niet aan de kwaliteit van Kestein's EAK-fietsen, eerder aan een lage totale productie. Eind 1957 ging Kestein failliet, niet in de laatste plaats door het ontbreken van gevoel voor zuinigheid bij E.A. Kestein junior. Hij overleed in 1981 te Leidschendam.
Ik ben Leidschendammer maar heb nooit van hem gehoord heeft hij hier nog familie wonen ? Dan wil ik graag met hen kennis maken !
Ik ben ook ruim 18 jaar een bekende Motor handelaar geweest in Leidschendam onder de naam LEM-C motors
J.L.v Leeuwen hoek Jagerstr/Venestraat.
Plaats reactie

Terug naar “Bak- & transportbrommers”