ILO G50 motorblok 28 jaar in productie geweest

Plaats reactie
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

ILO G50 motorblok 28 jaar in productie geweest

Bericht door Leon » 11 sep 2022, 17:21

Het ILO G50 motorblok is 28 jaar in productie geweest, vanaf 1954 tot en met 1966 bij ILO in Duitsland en daarna van 1966 tot en met 1982 bij Montesa in Spanje. Montesa heeft echter de primaire Perlon tandriem wel weer vervangen door een rollenketting. Waarschijnlijk omdat het motorblok grotendeels werd ingebouwd in terrein motorfietsen. En men veronderstelde dat de Perlon tandriem daar niet tegen bestand was. Met die twee productieperiodes opgeteld is het (volgens mij) het langs in productie zijnde 50cc motorblok voor bromfietsen een motorfietsen uit de geschiedenis.

In 1966, is het voor G50 motorblokken over en uit bij ILO in Duitsland. De productie van G50 bromfiets motorblokken wordt gestopt en de productiemiddelen worden verkocht aan Montesa in Spanje. Daar wordt het G50 motorblok nog 16 jaar lang gemaakt, de eerste tijd met ILO logo op de carterdeksels en dan met Montesa logo op de carterdeksels. Montesa heeft de Perlon distributieriem vervangen door een distributieketting. De handbediende versnellingen bleven gehandhaafd. En de koelribben op de cilinder werden gewijzigd. Het motorblok kreeg meer vermogen. Omdat de koelribben groter werden voor meer koeling, bij een warm klimaat en terreingebruik, gingen de koelribben resoneren. Daarom werden de koelribben in blokvorm ontworpen. En minder fraai, de trapper-as steekt aan beide zijden uit het motorblok, terwijl er aan één zijde een kickstart pedaal is gemonteerd en de bromfiets is voorzien van voetsteunen en rempedaal voor de achterwielrem.

Montesa construeerde het G50 motorblok dat ILO in Duitsland, nagelaten heeft. Met deze Montesa variant van het G50 motorblok zou ILO Duitsland de afzetmarkt hebben kunnen vergroten. Montesa wist het ILO motorblok nog tot 1982 te produceren, met enkele modificaties, zoals: voetschakeling, kick-starter en een lamellencilinder (vanaf 2,2pk tot 5,5pk), waarmee de productierun na 12 jaar (in Duitsland), met nog eens 16 jaar werd verlengd (in Spanje), tot in totaal 28 jaar. Ik neem wel aan dat de laatste jaren bij Montesa de productie niet heel erg groot zal zijn geweest, maar in die 16 jaren in Spanje zijn er toch ruim 50.000 motorblokken geproduceerd. Dat is natuurlijk heel weinig in vergelijking met de ruim 1 miljoen (1.000.000) motorblokken die gedurende 12 jaren in Duitsland werden geproduceerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: ILO G50 motorblok 28 jaar in productie geweest

Bericht door itskoat » 11 sep 2022, 17:32

Als ik me niet heel sterk vergis is het Honda Cub blok in productie vanaf 1958 tot heden. Dat lijkt me dan het langst (64 jaar) en met afstand meest geproduceerde vijftig cc blok?

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: ILO G50 motorblok 28 jaar in productie geweest

Bericht door Leon » 11 sep 2022, 20:36

Je hebt gelijk, daar had ik even niet aan gedacht. Dan is ILO G50 toch wel het tweede langst geproduceerde motorblok. En ook in aantal is dat Honda motorblok de winnaar. Als ik me niet vergis al honderd miljoen stuks geproduceerd in tal van landen, rond de wereld.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (JLO)”