Triumph

Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Triumph

Bericht door Ötzi » 28 jul 2022, 17:57

Bedankt voor een stuk geschiedenis van DKW. Aan je reactie te zien op de Itom vermogenstabellen, Leon, denk ik dat je verkeerdelijk begrepen hebt dat het over testen met een tot expansieuitlaat omgebouwde koehoorn gaat. Nee het ging over de open koehoorn zelf! Die eerste expansieuitlaten zoals Ducini als Itom accecoire laat zien waren nog primitief en hadden o.a. te weinig volume. Je ziet ook wel op mijn foto's dat expansieuitlaten nu heel anders gevormd zijn, beter dus.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Triumph

Bericht door Ötzi » 28 jul 2022, 18:12

De open korte magafoon (koehoorn) werd in de voor '50er en in de '60er jaren algemeen toegepast op race- en crosstweetakten! Denk b.v. aan de crossers van Greeves, DOT en Cotton.
Ik werkte midden '60er jaren bij v/d Heijden in Den Bosch. Als Bultaco-importeurs werd Jo Lammers door hun gesponsord als rijder. De technische broer v/d Heijden, Louis heette hij dacht ik me te herinneren, kwam op het idee om de motor van Jo lammers uit te rusten met zo'n brulpot als op DOT/Villiers. Op de Bultaco-Metisse zat echter al een expansiepijp! Wat wilde Louis bereiken, meer vermogen natuurlijk!
Die avond van de ultieme test was ik erbij op het crosscircuit. Een lawaai, niet om aan te horen, toeren genoeg! Maar het vermogen en trekkracht waren een stuk minder en de koehoorn ging er meteen weer af! Voorgoed natuurlijk.
Groet, Ötzi
Bijlagen
met expansieuitlaat zie eindpijp onder achterkant zadel
met expansieuitlaat zie eindpijp onder achterkant zadel
open korte megafoon of koehoorn
open korte megafoon of koehoorn
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1338
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Triumph

Bericht door Leon » 28 jul 2022, 18:56

Klopt, ik was in de veronderstelling dat een expansie uitlaat winst geeft t.o.v. een open uitlaat.
Bijlagen
1959 Itom Astor Super Sport race 02.jpg
1957 Itom Met Mike Hailwood.jpg
1957 Itom Met Mike Hailwood.jpg (91.98 KiB) 305 keer bekeken
1963 Itom 50 Corsa rood motorblok 02.jpg
1963 Itom 50 Corsa rood motorblok 02.jpg (80 KiB) 305 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1338
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Triumph

Bericht door Leon » 28 jul 2022, 19:05

Nog een plaatje van Kees van de Coeveringe
Bijlagen
1958 Itom Astor Competizione met Kees van de Koeveringe.jpg
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 622
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Triumph

Bericht door Ducini » 28 jul 2022, 19:58

Voor een regenachtige woensdagmiddag (andere dag mag natuurlijk ook): https://www.youtube.com/hashtag/expansionchamber
Groet,

Ducini
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Triumph

Bericht door Ötzi » 28 jul 2022, 22:39

Ducini alvast bedankt voor je waardevolle bijdragen! Die Itom-test met en zonder brulpotje vind ik geweldig.
Ik heb altijd getwijfeld of zo'n hol potje efficienter was dan een gewone standaard uitlaatdemper. Wel dus!
Ik heb het begin van de 50cc cross heel dichtbij en intens meegemaakt. Officiële 50cc crossen eerst op de Loenermark (Veluwe) en Terlet bij Arnhem nadien in het Orderbos te Apeldoorn. Ik zal het nooit vergeten! De Royal Nords met koehoorns waren aanvankelijk de snelste. Dat veranderde snel, Sachs en Kreidler kwamen snel opzetten met gedempte dikke uitlaten en 3, 4 of 5 versnellingen voetschakeling.
Die gingen erg goed. ILO TS50 reden ook vaak gedempt maar konden qua vermogen niet mee, hadden ook maar 3 versnellingen.
Maar de expansieuitlaten kwamen en overwonnen!
Die youtube expansionchamber sites zijn een hele studie, maar tof dat al die up-to-date gegevens, maten & cijfers beschikbaar zijn!
Groeten, Ötzi
Bijlagen
50cc cross1960-eerste-knmv.jpg
50cc cross1960-eerste-knmv.jpg (189.95 KiB) 280 keer bekeken
Royal Nord Jan de Rooij.jpg
Royal Nord Jan de Rooij.jpg (209.52 KiB) 280 keer bekeken
Cross 50cc België.jpg
Cross 50cc België.jpg (164.34 KiB) 286 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4945
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Triumph

Bericht door Ötzi » 16 aug 2022, 16:18

'k Heb nog 2 interessante EMC's gevonden. De 500cc is een prototype dubbelzuiger die in het Sammy Miller-Museum in Engeland staat. De 125cc is een EMC/Puch-racer, ook dubbelzuiger natuurlijk, met 2-takt megafoons uit ± 1953. De motor is onlangs verkocht voor ruim £7000 door Bonhams Veilingen G.B. Nog werk aan...... :mrgreen:
Groet, Ötzi
Bijlagen
EMC-1948-500cc-SMM.jpg
EMC Puch racer.jpg
EMC Puch racer.jpg (29.1 KiB) 237 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Motoren tot 125cc”