voorvork

Geplaatste advertenties worden na 45 dagen automatisch verwijderd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

voorvork

Bericht door Ötzi » 05 aug 2022, 20:27

Hallo, ik ben op zoek naar een oliegedempte voorvork voor een 50-125cc. De lengte van de poten mag ± 700mm zijn vanaf middelpunt as. De dikte van de binnenpoten mag ± ø 28mm zijn. Wat belangrijk is dat de boven en onderplaat erbij moeten zijn. Ik zoek een type vork met naar onder doorlopende poten zoals b.v. bij Montesa (zie foto).
Bedankt en met groet, Ötzi
Bijlagen
montesa-impala.jpg
montesa-impala.jpg (57.27 KiB) 222 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Re: voorvork

Bericht door Leon » 06 aug 2022, 08:17

Otzi, ik heb een vraag over de Montesa voorvork.

Wat is de functie van de doorlopende poten van de voorvork aan de onderzijde? Er zijn maar heel weinig voorvork constructeurs, die daar een extra stukje hebben, dus het kan ook zonder.
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Ducini » 06 aug 2022, 10:27

Misschien voor een "echte" hydraulische demper ;) ?

Ducini
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 06 aug 2022, 17:52

De trekstang van de hydraulische demping zit onderin de verlenging van de vorkpoot vast. Dus er is meer plaats in de vorkpoot voor een adequate demping. Dat goede demping ook zonder die verlengde poot kan is evident.
Het gekke is dat sommige Montesa bromfietsen, die geen oliedemping hebben, ook die verlengde poten hebben.
Ook zijn er vorken bij bepaalde Montesa-modellen waar de verlenging gewoon een losse, aangeschroefde bus is.
Dus ik vermoed dat het eerder een vorm van styling is. Ik vind het erg mooi en wil dus in mijn Montesa Impala-50 zo'n vork hebben maar dan wel een oliegedempte! De originele vork is zonder 'hydroliek' helaas en niets waard.
De latere Montesa's hadden geen verlengde voorvorkpoten meer.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Montesa Ciclo vd broek.jpg
Montesa Ciclo vd broek.jpg (105.23 KiB) 161 keer bekeken
Montesa Brio 90 125cc 24H Montjuic 1955.JPG
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 06 aug 2022, 18:01

Bultaco (een merk dat voortgekomen is uit Montesa) had ook enkele wedstrijd-modellen met de lange vorkpoten.
Verder weet ik niet of er nog merken zijn met zo'n voorvork.
Gr. Ö
Bijlagen
Bultaco Pursang-mk10.jpg
Bultaco Pursang-mk10.jpg (123.39 KiB) 161 keer bekeken
JohnO
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl

Bericht door JohnO » 06 aug 2022, 19:27

Heel veel merken hadden dat. Hieronder een aantal voorbeelden van Suzuki en Husqvarna, deze waren van mij. Maar ik heb ook Honda's gehad die het ook hadden. Dat die buiten/onderpoot zo ver door loopt heeft er mee te maken dat de veerweg lang is en die binnenpoot moet ergens blijven als de voorvork in veert. Het feit dat de as voor de poten zit heeft met stuur geometrie te maken en wordt as-sprong of as offset genoemd. Het stuurgedrag is minder nerveus als wanneer de as onder de vorkpoten zit. Je zou de as ook lager kunnen plaatsen maar dan wordt de motorfiets met zulke veerwegen veel te hoog.
Bijlagen
Suzuki RM125 1977
Suzuki RM125 1977
Husqvarna 125 cc '70er jaren
Husqvarna 125 cc '70er jaren
Suzuki RM125 1981
Suzuki RM125 1981
Suzuki RM125 1983
Suzuki RM125 1983
Suzuki RM250 1985
Suzuki RM250 1985
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds kort ook weer de bromfietsen.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 06 aug 2022, 20:11

Dank je wel voor de reacties, Otzi en John,

Het is me nu duidelijk, waar die verlengde vorkpoot voor dient. En dat Montesa deze verlenging gebruikt heeft, bij sommige modellen, voor een fake functie, is een zwakte bod.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 06 aug 2022, 20:21

Interessant dat ook niet Spaanse wedstrijdmotoren (incl. Maico) dit hadden, met een duidelijke reden dus.
Bij de oude Montesa's ging het niet over lange de veerweg natuurlijk. Ja de 'off-set' as zie je bij veel merken terug.
Grt, Ötzi
Bijlagen
Maico voorvork cross.jpg
Maico voorvork cross.jpg (43.33 KiB) 144 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 06 aug 2022, 22:31

Ik heb iets gevonden over de oorsprong van de telescoop voorvork van Montesa.

Ondanks de rationele en praktische geest van Permanyer had Montesa vanaf zijn vroege jaren een sportcarrière dankzij de invloed van Xavier Bultó. Iets wat te zien was in de Spaanse GP en in de Isle of Man TT, van 1949.
Een competitieve impuls die duidelijk de kleur rood accentueerde, altijd gekoppeld aan energetische activiteiten die in de motorwereld te maken hebben met snelheid en prestatie. Daarnaast ligt het belang van de Montesa D-51 in een effectief antwoord op de geavanceerde Moto Lube modellen. Het Baskische bedrijf dat in die tijd een referentie was dankzij de kwaliteit van de montage en het gebruik van telescopische voorvorken. Een substantiële verbetering ten opzichte van de schokdempers op basis van de vervormbare parallellogram voorvork die Montesa gebruikt in zijn B46/49. De telescoop voorvork voor de D-51 kwam om de wegliggingsproblemen van de D-50 (prototype) te verhelpen, destijds het derde model dat in serie werd geproduceerd door het Catalaanse bedrijf. Montesa had een probleem met de wegligging, waarbij een vervormbare parallellogram voorvork werd gebruikt in plaats van een telescopische voorvork zoals de Baskische Moto Lube die had. Met dit D-51 model was dat probleem verholpen.

Montesa D-51, een zeer goed bestudeerde ontwikkeling
Na de presentatie van de Montesa A-45 met een inhoud van 98cc, lanceerde Montesa de B46/49. Een ontwerp dat is gebaseerd op de A-45-motorfiets, waarbij de cilinderinhoud wordt vergroot tot 125cc, en zo een geloofwaardig antwoord biedt op de behoeften van kopers die een voertuig nodig hebben. Bovendien begon Xavier Bultó een paar maanden later met de ontwikkeling van de 125 GP motorfietsen, waarmee hij het racebeleid binnen Montesa inluidde.
Zo had Montesa in 1949 een assortiment waarin al meerdere perfect gedefinieerde eigenschappen werden geadverteerd. De waarheid is echter dat het technologisch werd overtroffen door Moto Lube. Qua motorblokken natuurlijk niet, want Montesa had immers de moedige beslissing genomen om zelf motorblokken te ontwikkelen. Een kwestie die Permanyer met opmerkelijk succes oploste, zoals de ontwikkeling van de X48/49 racemotorfietsen. Op deze manier zat het probleem niet in de mechanica, maar in zaken als vering en demping.
Daarom begon Montesa kort na de presentatie van de B46/49 aan de ontwikkeling van de C-50, een prototype, met het idee om de Moto Lube te verslaan. Een experimentele testmotorfiets waarvan maar enkele units zijn gemaakt, die aan allerlei aanpassingen, modificaties en weerstandstesten zijn onderworpen. Sommigen van hen omvatten lange testritten met duopassagier, die van Madrid naar Barcelona gingen of allerlei bergwegen opgingen. En andere testen bestonden uit het deelnemen aan races, waardoor de mogelijkheden van het X48/49 motorblok voor de toekomstige straat legale Montesa D-51 werden geëvalueerd.
De hectische mechanische activiteit van Montesa tijdens zijn vroege jaren vijftig betekende dat deze motorfiets een nieuw motorblok had dat anders was dan die van zijn voorgangers, een geheel nieuwe; 1-cilinder 2-takt met een inhoud van 124cc met een vermogen van bijna 5pk bij 4.600 omw/min. Dit alles ten dienste van maxima die rond de 80 km/uur topsnelheid draaiden. Het belang van de Montesa D-51 lag in ieder geval niet in zijn nieuwe motorblok maar in zijn zelf ontworpen telescoop voorvork. Dankzij die voorvork was Montesa eindelijk op het niveau van Moto Lube.
Als bij de uitstekende kwaliteit van zijn motorfietsen een nieuwe en grotere assemblagefaciliteiten in Poblenou worden toegevoegd, was het resultaat, een bedrijf dat klaar was om de hegemonie te worden in de motorfietssector op de Spaanse markt.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 aug 2022, 10:02

Dat is een interessant verhaal, bedankt! Heb je een foto van zo'n vroege Moto Lube racer?
Als ik even de essentie van Montesa's verlengde voorvork eruithaal is het zo gegaan: Montesa kon qua rijwielgedeelte (wegligging) niet helemaal concurreren met Moto lube die al een goede telescoopvork had. Met name Montesa's parallellogramvoorvork was het zwakke punt. Daarom ontwikkelden ze een sterk frame en een (voor die tijd) erg goede telescoop voorvork. Dat zou dus de vork zijn met de verlengde onderpoten die je ziet op de foto van de Montesa Brio 125cc racer hierboven. Dus geen zwaktebod maar functioneel!
Groet, Ötzi
Bijlagen
LUBE.jpg
LUBE.jpg (228.05 KiB) 109 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Gevraagd”