AM4 motor wil niet (goed) lopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
monza
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 648
Lid geworden op: 08 okt 2008, 22:19
Locatie: De Veen (waar anders?)

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door monza » 02 aug 2022, 22:47

Vacuum in de tank lijkt me sterk, aangezien de carb (vlotternaald) iets lekt, en de clinder vrij vlot volloopt als de brommer uit is.
Zonder carb kraan open, en de peut loopt eruit.

Gisteravond en vanaaf weer ff klooien.
Bak-olie bleek dus bijna op.
Raar, want vorig jaar ververst bij aanschaf (was toen ook bijna op, maar ook echt gruwelijk oud).
Ik heb nooit "boven een plas olie" geparkeerd, ofwel nooit lekkage eronder gezien.
Ergens vreet hij dat dus op.

Weer starten, raar bijgeluid tijdens het starten.
Vliegwielkap eraf, zit het vliegwiel los . . . .
Moer eraf gehaald, zat geen borgringetje ofzo tussen.
Hoop dat de krukastap niet teveel vernield is.
Maar: blijkt dus de vliegwielspie gebroken.
Dat kan e.e.a. verklaren, want als het vliegwiel verdraaid, verschuift het ontstekingstijdstip
Morgen kijken of ik in de buurt een spietje kan scooren, en anders maar ergens bestellen.
Op de foto dus die 2 delige spie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-2 stroke 4-ever.

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.
Ohhhh, wat deed ik weer blond.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1278
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door Leon » 02 aug 2022, 23:51

Het vliegwiel wordt vastgehouden door de klempassing tussen conische as en schacht. De spie is een hulpmiddel, meer bedoeld als plaatsbepaling van het vliegwiel. Als de moer losloopt, verminderd de klempassing en zal het vliegwiel verdraaien en daarmee de spie doorsnijden. Na de ontstane breuk is het van groot belang dat de conische passing niet verstoord is. Daarom nauwkeurig de eventuele beschadiging polijsten. Liefst door het vliegwiel met polijstpasta over de as draaiend bewegen. Daarna zeer goed reinigen en een nieuwe passende spie monteren. Ik zeg passend, omdat de spie niet te ver mag uitsteken. Anders is er geen conische klempassing tussen as en vliegwiel. Is alles correct, de moer goed vastdraaien (met een momentsleutel) en borgring gebruiken.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1747
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door spartafiel » 03 aug 2022, 10:17

Kan me niet voorstellen dat er geen raar geluid hoorbaar was bij zo een schade...maar misschien zegt dat iets over de staat van de rest van de motor.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Gebruikersavatar
monza
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 648
Lid geworden op: 08 okt 2008, 22:19
Locatie: De Veen (waar anders?)

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door monza » 03 aug 2022, 22:55

Hoe de staat van de rest van de motor is, weet ik niet.
Liep tot nog toe foutloos.
Kan me voorstellen dat dat losgelopen vliegwiel problemen gaf.
Dat de spie overigens alleen een "plaatsbepaling" geeft, en geen borging tegen verdraaing wist ik niet.

Overigens is dat normaal gesproken ook niet nodig, dan staat er geen aandrijfkracht op het vliegwiel.
Draait alleen mee met de krukas, en heeft dus feitelijk een "volgende" functie.

Dit soort blokken heeft een starterkrans op het vliegwiel, en dan heeft het vliegwiel dus een "aandrijvende" functie.
Drijft dan namelijk door de startmotor het blokje ineens aan.
Als er dan benzine in het carter staat door een lekkende carb (zoals bij mij wel eens gebeurde) of bv per ongeluk gestart word in de versnelling, dan krijgt het vliegwiel en dus die spie ineens best op zijn lazer.

Origineel zit er geen ring of borgring op, zie de tekening van ontsteking en krukas.
Bij de krukastekening is 10 de moer, en 1 de krukaskeering.
Ik doe er wel een druppie locktide op.
Iemand een idee hoeveel newtonmeter die vliegwielmoer vast moet ?
Muurvast ?
Kwartslag voor breken (en dan nog een halve slag ) ;) :mrgreen: ?


Die lekkende carb is ook nog wel een puntje van later aandacht.
Zit al een nieuw naaldje in, was niet afdoende,
Maar het zittinkje daarvan is niet te vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-2 stroke 4-ever.

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.
Ohhhh, wat deed ik weer blond.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 206
Lid geworden op: 01 mei 2020, 19:41

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door MarkN » 04 aug 2022, 11:20

monza schreef: 03 aug 2022, 22:55
Iemand een idee hoeveel newtonmeter die vliegwielmoer vast moet ?
Muurvast ?
Normaal (Zundapp/Kreidler/Puch) zo rond de 35 Nm.

Voor de zitting, die kan je met de nieuwe naald en wat slijp pasta inslijpen, net als kleppen inslijpen.
Gebruikersavatar
monza
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 648
Lid geworden op: 08 okt 2008, 22:19
Locatie: De Veen (waar anders?)

Re: AM4 motor wil niet (goed) lopen

Bericht door monza » 04 aug 2022, 12:35

Da's niet eens heel erg vast.
Dat is ruim handvast
-2 stroke 4-ever.

Steppie aan de grond.
Knie tegen de grond.
kont op de grond.
Broek vol met str*nt.
Tanden in het rond.
Bagger in de mond.
Brommert op een klont.
Ego zwaargewond.
Ohhhh, wat deed ik weer blond.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (diversen/algemeen)”