Mot o mat zit weer in elkaar

Plaats reactie
Pepijn
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Mot o mat zit weer in elkaar

Bericht door Pepijn » 03 aug 2022, 14:59

Wat een leuk project bleek deze Batavus mot o mat met JLO ga 50 2 bs2 blok.
Hij zit weer in elkaar en na 1 keer ( echt!) aantrappen lopen als een tijger!
Een afspraak maken om te keuren voor een kenteken blijkt nog niet zo makkelijk…. Blijkbaar druk in Amsterdam..
Nu wachten tot eind september en tot die tijd maar een paar keer illegaal over de dijk rijden.

Het was echt een zegen dat deze bromfiets droog gestald is geweest tijdens zijn leven want zoals gezegd gingen alle bouten en moeren redelijk eenvoudig los en konden bijna allemaal weer worden herbruikt ( Nedur kwaliteit?)
Alleen de bouten en moeren van het achterspatbord heb ik vernieuwd.
Leuk was de vondst van het gereedschap setje onder het zadel.

Wat is er vervangen? Twee nieuwe banden, ( ik vind de banden met witte wangen het mooist, sorry puristen!)
Kilometerteller kabel en aandrijving, er zat geen verlichting in de teller maar wel een gat voor een fitting, dus deze heb ik ook geïnstalleerd. De zadeldekken waren vergaan, ik had twee nieuwe besteld, maar slechtst 1 kunnen monteren, het frame van de ander bleek niet meer te redden en ik heb helaas toch 1 dek stuk getrokken tijdens montage.
Dit monteren van de zadeldekken tijdens 30 graden buitentemperatuur is overigens niet aan te raden..
Nieuwe pakkingen in het blok en carburateur, nieuwe zuiger en veren, nieuwe Bowdenkabels, nieuwe wiel ketting,
Nieuwe bougie en verse ongedoopte olie.
Ik heb niet gewerkt aan de lak, het ziet er redelijk uit en patina heeft ook zijn charme.
Alleen het duozadelframe de voetstepjes en de schokbrekers hebben wat nieuwe Hamerite gekregen.
Alleen de vlieg roest in de holle delen en binnenkant spatborden heb ik met Brunox behandeld.
De naven gedemonteerd en de smering van de kogels leek wel meubelwas te zijn geworden, hard en bruin.

De tank was enorm geroest… ik heb de tank gereinigd met schoonmaak azijn, aquarium grind, Dasty super ontvetter en een pakket van Tankcure voor de finishing touch.
Helaas heeft 1 van deze middelen toch een paar druppels over de lak gemorst en daar kon de lak niet goed tegen…

De uitlaat poort en de uitlaat ontkoold deze zaten erg vol, bij het vervangen van de ketting bleek hij gesmeerd te zijn geweest met schapenvet o.I.d.. het verwijderen van al de aangekoekte smeer en prut heeft wel een liter petroleum gekost.

Wat ik mij nog afvraag, en wellicht weten jullie dat, welke cranks horen er aan de brommer, deze lijken niet origineel, bovendien zijn het twee rechter, had ik dus twee rechter pedalen nodig..
Op andere foto’s van Mot o mat’s ‘s lijken ze soms minder gekromd.

Ook de tandop is niet origineel, het is een dop van een Mobylette eeg o.I.d.
Waar kan ik deze kopen, ik zie ze eigenlijk alleen met een bajonetsluiting en anders met logo voor Puch of Zundapp.
Het is een 40 mm insteekdop. Volgens mij hoort er een chromen dop op.

Leuke gebeurtenis was dat er dit weekeinde toevallig op Marktplaats een paar originele schokbrekers werden aangeboden in … Purmerend, laat ik daar nou net wonen… toeval bestaat vast niet en zo kon ik vandaag nog de niet originele schokbrekers vervangen.

Hij remt matig, de voeringen leken nog wel redelijk, maar ze kreunen en piepen als je bij stilstand de remmen indrukt en de brommer beweegt.
Zouden de voeringen toch verglaasd zijn na al die jaren?

Ik vond het een mooie klus, nou maar eens een paar kilometer rijden, … als de RDW nou wat meer tijd had…

Groet, Pepijn
Bijlagen
6821FD30-2FA5-4937-AEC8-DC695A76CC26.jpeg
546F1C66-7172-4B3C-A749-DB59D487573B.jpeg
5CB5E7EE-5504-4A97-AD95-0A5D38D59FDE.jpeg
5A5C9493-08FD-4971-BCC1-92094B4640AF.jpeg
1711C909-74D2-4983-A858-181F2ED0596E.jpeg
796ACF76-7AFE-4F9D-9CBF-9206581F4885.jpeg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Mot o mat zit weer in elkaar

Bericht door Leon » 03 aug 2022, 16:38

Puik werk geleverd. Jammer van dat zadeldek. Heb je voor dat zadeldek montagehaken gebruikt? Zie afbeelding

De trappers zijn nogal breed uit. Dat kan wel ietsje minder (denk ik).

De zuiger nog niet weggooien. Je kan hem misschien nog redden met nieuwe zuigerveren (mits de slijtage niet al te groot is). Een zuiger wordt zwart als de zuigerveren versleten zijn, terwijl ze zuiger zelf nog bruikbaar is. De zuiger schoonmaken met een staalborstel en afwerken met polijstpapier en/of polijstborstel.
Bijlagen
Sparta zadeldek montagehaken.jpg
Sparta zadeldek montagehaken.jpg (29.07 KiB) 167 keer bekeken
Pepijn
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Re: Mot o mat zit weer in elkaar

Bericht door Pepijn » 03 aug 2022, 16:58

Hallo Leon, de zuiger zal ik eens behandelen zoals je schrijft.
Ik had niet die montagehaken gebruikt maar haken die aan een spanband zitten, en deze waren de tweede keer net te scherp blijkbaar, er kwam een scheurtje in een hoek van het nieuwe dek en je moet er wel zo ongenadig veel kracht op zetten…. Dat ging niet goed.
Dan het dilemma, een nieuw dek kost de helft van een heel nieuw zadel, nog een keer proberen….. of….
Nu maar een heel nieuw zadel voorop, is een Puchzadel, maar dat mag de pret niet deren.
Plaats reactie

Terug naar “Batavus”