Berini M21 met balansframe

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Berini M21 met balansframe

Bericht door Ötzi » 01 aug 2022, 18:40

Aan de aanslagrubbers zie je ook goed hoe minimaal de veeruitslag was! Maar dit speelde in een tijd dat achtervering iets zeer exoties was. Deze minimale veeruitslag was al een (te) grote luxe, zeker voor de DDR!
Onderstaande motorfietsjes waren net na de oorlog de norm in Oost-Duitsland. Wie zich zoiets veroorloven kon gold als rijk en gelukkig!
Groet van Ötzi
Bijlagen
Simson BSW 98cc Sachs 1936.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Re: Berini M21 met balansframe

Bericht door Ducini » 01 aug 2022, 19:55

Ik vind die "Motorfahrräder" nog steeds leuke dingen, ik heb er goede herinneringen aan.
Ook in West-Duitsland waren ze erg populair, tot ze in 1953 werden afgelost door de 50cc brommers. Maar dat had vooral te maken met nieuwe regelgeving, net als in 1953 in NL. De NSU Quickly baande de weg.

Een van de vroegste 98cc-tjes die ik (rond 1968) had was een Wanderer / Sachs uit 1934, nog met een onder de bovenbuis hangende tank waardoor hij er nog ouder uitzag dan hij al was.
Comfortabler was mijn NSU "Quick" uit 1953 (een van de laatste). Gebruikte ik in de jaren '80 nog voor woon-werkverkeer. En ik heb nu eenmaal een voorliefde voor fabrikanten die "eigen" blokken toepassen in plaats van de confectiemerken ("plakmerken", volgens Leon)...

Groet,

Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Berini”