Gemotoriseerde Cross fiets

Plaats reactie
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Gemotoriseerde Cross fiets

Bericht door itskoat » 13 feb 2022, 17:34

Ik ben al een aantal jaren in het bezit van foto's van een gemotoriseerde Batavus Crossfiets. Ook van het merk MBK heb ik zo'n foto. En dat is het dan wat mij betreft. Ik ben echter nieuwsgierig naar het hoe en waarom van dergelijke crossfietsjes met motor. We weten allemaal dat in de jaren tachtig van de vorige eeuw kleine crossfietsjes populair werden en er wedstrijden mee werden gedaan tot op heden. Ook vandaag de dag zijn Nederlanders erg succesvol in deze fietscross wedstrijdjes zag ik een poos geleden op TV. Ik ben nu echter benieuwd naar de reden waarom er van dergelijke fietsjes van een motor werden voorzien. Was het de bedoeling ook hiermee wedstrijden te gaan rijden? En zo ja, Europees? Dat gezien de MBK crosser? Ik hoop dat op dit forum e.e.a. duidelijker kan worden.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Batavus gemotoriseerde cross fiets 1.jpg
Batavus gemotoriseerde cross fiets 2.jpg
Batavus gemotoriseerde cross fiets 3.jpg
Batavus gemotoriseerde cross fiets 4.jpg
MBK gemotoriseerde cross fiets 1.jpg
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Gemotoriseerde Cross fiets

Bericht door Ötzi » 13 feb 2022, 19:05

Dat is wel echt boeiend Wietze! Ik vraag me eigenlijk ook af waarom deze werden gebouwd en verkocht. Peugeot had er ook één, ik denk dat die nog het meest verkocht is.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Peugeot Country MX 1987
Peugeot Country MX 1987
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 14 feb 2022, 11:17

De verlichting op de Peugeot maakt dat ik denk dat hij bedoeld is voor op straat of voor betrouwbaarheidsritten waar verlichting en kenteken verplicht is. Ik heb echter nooit iets gezien van wedstrijden ermee o.i.d. Ben daar wel benieuwd naar.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 16 feb 2022, 12:09

Ondanks dat er veel kennis op dit forum aanwezig is denk ik dat we niet veel verder zullen komen. Wel een beetje jammer.

Vriendelijke groet ;)

Wietze
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 16 feb 2022, 14:13

Waarschijnlijk een bedenksel om weer ergens omzet uit te genereren. Er worden zo ongeveer dagelijks nieuwe sporten bedacht, waar ook weer materiaal voor aangeschaft moet worden. Zo'n crossfietsje met motorblok ziet er prachtig uit, maar wat moet je ermee? Bovendien is de 2-takt motor in de ban gedaan door de milieubeschermers en wordt dit nieuwe speeltje niet gepromoot op radio en TV. Het is dan ook geen stimulans om de bevolking enthousiast te maken, om de portemonnee te trekken.
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door itskoat » 16 feb 2022, 15:47

Toch zijn er meerdere merken mee bezig geweest waarvan we drie hier hebben staan. Mogelijk zijn er nog een paar andere merken en komen we die ook nog wel tegen. We moeten het wel in de juiste tijd plaatsen. Dat nu de tweetakt in de ban gedaan is was in de jaren tachtig nog helemaal niet zo. Van de Batavus crossfiets weet ik dat die tweede helft van 1986 is ontwikkeld want op een foto staat Januari 1987. In de jaren tachtig was fietscross heel populair geworden evenals van die kleine stuntfietsjes waarmee de gekste capriolen konden worden uitgehaald. Beide soorten werden prima verkocht. Daar zou een klein mini-crossertje van mee kunnen profiteren en op dezelfde fietscross banen gebruikt kunnen worden. Toch is het bij mijn weten niet van de grond gekomen. Ik blijf benieuwd (en zoeken)

Vriendelijke groet ;)

Wietze
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 08 jul 2022, 20:48

Gisteren vond ik in de stapel van een vriend van me onderstaande folder. En toen moest ik weer aan dit onderwerp denken. Dus voor wie het interessant vindt. Heb je meteen wat gegevens bij de motor:
IMG_20220707_205735_HDR.jpg
IMG_20220707_205755_HDR.jpg
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Plaats reactie

Terug naar “...wat dit is?”