Rando Cyclo te Sars Poteries Noord Frankrijk

Is er u nog een evenement bekend welke nog niet op de site staat of waar u extra informatie over heeft?
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Rando Cyclo te Sars Poteries Noord Frankrijk

Bericht door Ötzi » 10 jun 2022, 23:19

Erg leuk al die verschillende Motobecane/Mobylette/MBK racertjes automaat of met versnellingen!
Dat watergekoelde blokje kende ik wel. Waar is dat ingebouwd, met versn. of automaat?
Bestaan er zo ook Peugeot racertjes? Ik vond alleen deze Bidalot H20 met verlichting, is dit een automaat of een geschakelde racer? Ik kan het niet goed zien hoe het werkt.
Dat mijn wereldje klein is omdat ik nog nooit een automaat in de 50cc GP-wegraces heb gezien vind ik wel wat 'kort door de bocht'. In Frankrijk ben ik nog nooit naar een GP-wegrace geweest, deden ze daar wel mee dan?
Ötzi
Bijlagen
Peugeot Bidalot H20 racer.jpg
Peugeot Bidalot H20 racer.jpg (39.19 KiB) 164 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 11 jun 2022, 10:32

Jean Bidalot is jarenlang de manager en het technisch brein geweest van het Motobecane raceteam (met coureurs in vaste dienst), met automatische motorblokken. Hij begon voor zichzelf, nadat Motobecane het raceteam ontbonden heeft. Ook Peugeot had een raceteam in de 50cc raceklasse met automatische motorblokken (met coureurs in vaste dienst). En naast die fabrieksteams waren honderden kleine constructeurs en particulieren actief in de racerij, in Frankrijk.

De gehele zestigerjaren en zeventigerjaren, waren elk weekend 50cc wedstrijden op tal van circuits. Maar Motobecane reed ook in de 125cc, de 250cc en de 350cc klasse, met speciaal voor de race geconstrueerde motorfietsen.

De veronderstelling dat een variomatic vermogensverlies geeft is juist, maar dat doet elke transmissie, ook een gewone schakelbak geeft vermogensverlies.

Een overbrenging met een getande riem (ILO) of V-riem (Motobecane) geeft daar in tegen weer minder vermogensverlies als een ketting overbrenging. Tegenwoordig weten Harley Davidson en Norton dat ook en hebben ook een riemoverbrenging naar het achterwiel.

Op de foto is Jean Bidalot in latere jaren afgebeeld. Hij had toen niet meer het goddelijke lichaam van een snelle jongen.
Bijlagen
Jean Bidalot.jpg
Jean Bidalot.jpg (31.41 KiB) 152 keer bekeken
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 11 jun 2022, 11:42

Motobecane Mobylette Bromfiets
De Mobylette (samentrekking van mobiel en fiets) is van oorsprong een model en een geregistreerd handelsmerk van de bromfiets van Motobécane. Het Motobecane-merk is sinds 1984 eigendom van MBK Industries (Yamaha).

De uitvinding van de Mobylette in 1949 kwam van Éric Jaulmes, technisch directeur sinds 1941 en Charles Benoit, zijn oom, directeur en medeoprichter met Abel Bardin en Jules Bénézech van Motobécane. Reeds enkele jaren daarvoor had de ingenieur Marcel Morel uit Monet-Goyon een studie gemaakt op een bromfiets van 49cc die niet door zijn management zal worden geproduceerd. Het eerste model zal worden verkocht onder de naam "Mobylette AV3".
Motobecane is samen met de VéloSoleX een populaire tweewieler in Frankrijk van de jaren zestig tot de jaren negentig. In 1960 werd de industriële site van Rouvroy (338.000 m2) geopend, volledig bestemd voor de productie van modellen in het Mobylette-gamma. Er werken tot 3.500 mensen in de hoogtij dagen.
In de jaren zeventig was het meest voorkomende model de AV88, gewoonlijk de "Blauwe" genoemd, ontworpen in 1957, die jonge mensen graag aanpasten voor betere prestaties (C52 cilinder, AV89 ketel cilinderkop, Dell carburateur 15 mm of meer, triggerpot, klein stuur, aluminium spatborden, enz.). Dankzij dit model was Motobécane een tijdlang de grootste producent van gemotoriseerde tweewielers ter wereld. Zijn bijnamen zijn talrijk, zoals "brile", "meule" en vooral "mob". De naam "Mobylette" verscheen van het eerste model, genaamd "AV3", die ook het type motor aangeeft. Vervolgens evolueerde het met het AV7-motorblok die de deflectorzuiger verlaat voor een Schnürle systeem met twee spoelpoorten en de cilinder in een aluminium legering gebruikt die is gecoat met hard chroom, ontworpen onder leiding van Éric Jaulmes.

Aan het einde van de jaren zeventig verscheen de modernere 51V, met AV10-motorblok met reed-klep, ontworpen door ingenieur Jean Bidalot, die de terugkeer van het mengsel naar de carburateur vermeed en de overdrachtsdruk verhoogde.

De productie van de Mobylette bereikte 750.000 stuks per jaar, in de periode 1974-1975. De "Blauwe" werd geproduceerd in vijftien miljoen exemplaren.

Kijk eens naar bijgevoegde foto's ? Deze modellen worden in Marokko en enkele landen in donker Afrika nog steeds geproduceerd. Zijn een geen wonderschone producten met een genialiteit, die jammer genoeg ondergewaardeerd is.
In de jaren negentig in verval als gevolg van de verplichting om helmen te dragen en in het licht van de concurrentie van scooters en motorfietsen die uit Azië werden geïmporteerd, bedroeg de productie in 2002 niet meer dan 15.000 bromfietsen per jaar. De productielijn telde toen slechts 25 mensen. In 2003 besloot de directie van Yamaha (die MBK overnam) de productie stop te zetten vanwege de Europese emissienormen (implementatie van de Euro 2 -norm voor motorfietsen in juni 2003) die het product veroordelen. De Rouvroy-fabriek is bewaard gebleven door de toeschrijving van de fabricage van scooters door Yamaha.

Motorisatie
Het 49,9cc tweetakt motorblok was bij de AV3 direct afgeleid van die van de Pony AG2 (bromfiets met 2-versnellingen gecreëerd door verkleinen, van 63cc naar 49,9cc van de BMA Pony AG1 die in 1938 werd gecreëerd). Twee modellen (Motobécane 99Z en 95TT) zijn uitgerust met een contra-zuiger die als compressor werkt. Dit motorblok, profiteert van een zeer hoog koppel voor de 50cc cilinderinhoud, en wordt gebruikt door fabrikanten van brommobielen.

Transmissie
Aanvankelijk stond het motorblok in direct contact met de transmissie V-riem.
In 1951 verscheen een centrifugaalkoppeling waardoor de motor ook bij stilstand in bedrijf kon worden gehouden (en dus ook 's nachts bij stilstand kon worden verlicht).
Rond het midden van de jaren vijftig verscheen de dubbelwerkende "dimoby"-koppeling, die het mogelijk maakte om zonder trappen te herstarten na te zijn gestopt met draaiende motor.
Afwezig in de eerste modellen, werd de Mobymatic- snelheidsvariator, die werkt dankzij ballen die een beweegbare wang duwen, waardoor de riem omhoog komt en de motor naar achteren trekt, al snel de standaardtransmissie. De nieuwste modellen hebben een elektronische ontsteking die efficiënter is en minder onderhoud vraagt dan de puntontsteking van de vorige modellen.
In eerste instantie wordt er gestart met pedalen, omdat de reglementen tot 1982 de bromfiets in “fiets”-stand moesten laten rijden. Op enkele recentere modellen verschijnt een kickstarter.

De nieuwste modellen, zoals de 51 Hard Rock, de Magnum Racing of de Peugeot 103 RCX/SPX, hebben een kickstart dankzij een getand moersysteem op de krukas (op het ontstekingsniveau op MBK 51 of door tandwielen op de poelie op de Peugeot RCX/SPX).

"Mobylette" in de dagelijkse taal
In Frankrijk is in de alledaagse taal de term "Mobylette" bij uitstek de algemene naam geworden die wordt gegeven aan bromfietsen die eruitzien als de Motobécane-bromfiets (zonder onderscheid naar merk of model, gewoonlijk "Mob" genoemd, zoals soms het geval voor producten waarvan de handelsnaam de generieke naam wordt, met name door hun "frame", met een primaire transmissie per riem (met of zonder variator) en een secundaire kettingoverbrenging, en vaak uitgerust met pedalen. Deze verkeerde benaming breidde zich zelfs uit tot 50cc bromfietsen met variator die in de jaren tachtig werden verkocht.

Dit type bromfiets komt nog wel eens voor in bepaalde landelijke gebieden; maar in stedelijke gebieden hebben scooters (praktischer, schoner met hun afzonderlijke smering en hun esthetische hoezen, en waarvan de superieure capaciteiten ze geschikter maken voor gebruik in de stad. Nu komt men nog steeds 'Mobs' tegen, onder meer in Parijs.
De "menigte" wordt nog steeds gewaardeerd door zijn eigenaren omdat reparaties, in tegenstelling tot scooters, eenvoudig zijn, het motorblok goed toegankelijk is en de onderdelen goedkoper zijn dan die van andere 50cc.
Sinds de verdwijning in de winkels beginnen verzamelaars en nostalgici belangstelling te krijgen voor deze Motobecane bromfietsen. De historische gebruikers van deze machines zijn tussen de dertig en vijftig jaar oud en de retro-nostalgische mode verspreidt zich. Tegen een lage tweedehandsprijs (€150 tot €300 voor een gewoon model in werkende staat), gemakkelijk te vervoeren in een auto, geen zeer geavanceerde mechanische vaardigheden en weinig ruimte nodig, worden de "mobs" een goedkope toegang tot de wereld van het verzamelen van motorvoertuigen. Speciale modellen die de zeldzaamste zijn of oude modellen in zeer goede staat zijn het meest gewild. Hun prijs tussen liefhebbers kan nu de €800 overschrijden. Een model AV88 of AV89 in nieuwe, geheel originele staat kan meer dan €2.000 bedragen; gewone te restaureren modellen kunnen tegen een zeer redelijke prijs worden aangeschaft.

In heel Frankrijk worden vaak Mobs-bijeenkomsten georganiseerd tussen enthousiastelingen van alle leeftijden.
Bijlagen
1983 Motobecane AV88 La Poste.jpg
1983 Motobecane AV88 La Blue 01.jpg
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 11 jun 2022, 17:48

Interessant allemaal! In de '60er jaren reden we meermaals op de brommer naar Frankrijk vanuit Nunspeet op de Veluwe. Eerst op HMW , later op Puch, naar mijn oom 100km ten zuiden van Parijs en naar mijn zus die in Parijs woonde. We hadden toen een heilige schrik voor de Mobylette Special, die we niet bij konden houden.
Leon kan je mij foto's sturen van die zwaardere 250 en 350cc Motobecane-racers? Ik ken ze eigenlijk niet.
Hierbij de stamvaders van de Mobylettes.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Motobecane Pony 50cc.jpg
Motobecane Pony 50cc.jpg (149.96 KiB) 136 keer bekeken
Motobécane B1 V2 1939.jpg
Motobécane B1 V2 1939.jpg (31.66 KiB) 136 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 21 jun 2022, 17:56

Mooi verslag met foto's van de 'Rando Cyclo' 2022 te Sars Poteries N.Frankrijk
https://raleighrudginit.wordpress.com/2 ... june-2022/
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 21 jun 2022, 20:08

Ik Had eerder al foto's van Motobecane 250cc, 350cc en 500cc racers geplaatst. Ik zie dat er iets is misgegaan. Als nog de afbeeldingen:
Bijlagen
Motobecane-Pernod 250 GP race.jpg
Motobecane-Pernod 250 GP race.jpg (25.7 KiB) 74 keer bekeken
Motobecane Pernod 250 mannequin.jpg
Motobecane Pernod 250 mannequin.jpg (24.09 KiB) 74 keer bekeken
Motobecane LT3 racer.jpg
Motobecane LT3 racer.jpg (76.55 KiB) 74 keer bekeken
Motobecane 350 course.jpg
Motobecane 350 course.jpg (150.97 KiB) 74 keer bekeken
Motobecane 350 course 02.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 21 jun 2022, 20:13

Hier nog een paar foto's
Bijlagen
1976 Motobegane 500 injectie rechts.jpg
1976 Motobegane 500 injectie rechts.jpg (50.35 KiB) 74 keer bekeken
1976 Motobegane 500 injectie links.jpg
1976 Motobegane 500 injectie links 00.jpg
1976 Motobegane 500 injectie links 00.jpg (119.44 KiB) 74 keer bekeken
1976 Motobecane 500 touring noir reduite.jpg
1976 Motobecane 500 touring noir reduite.jpg (96.54 KiB) 74 keer bekeken
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 22 jun 2022, 14:50

Moet je maar eens gaan kijken bij een 50cc Puch Maxi of Scooter races daar zie je pas hoe snel ze accelereren en Top Snelheid die hebben !
Ik heb ze op Rockanje gezien hun ronden tijden waren sneller als menig 50 of 125cc tijden.
Jan de HMW & Hondaman.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 23 jun 2022, 13:33

Prachtig die foto's van die zwaardere Motobecanes!
Erg zeldzaam zijn ze en duur, ook in hun thuisland.
Bedankt Leon!
Plaats reactie

Terug naar “Evenementen”