welk motorblok is dit?

Nederlandse merken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: welk motorblok is dit?

Bericht door Ötzi » 13 jun 2022, 18:00

Tof al dit 'nieuwe' materiaal over deze recorddagen! Je vóélt gewoon de positief gespannen sfeer en de enorme verwachtingen! Iedereen is op zijn best en vol adrenaline. Ja opmerkelijk inderdaad dat het maar een 3-bak was. Een vriend van mij had zo'n Demm-blokje met een 4-bak vandaar dat ik dat dacht. Het vreemde bakje achter de buddy is niets anders dan een gestroomlijnd kontje waar de bovenkant vanaf gevallen is, kijk maar naar jouw 3e foto. Vijf pk gaven ze op ('Pistone' mailde mij 4,5pk) ook de boring en slag die ik vermeldde was fout, ik vond het al vreemd want 40x39mm is origineel. Maar 1 op 13 compressie is wel erg veel! Normaal loopt zo'n blokje daar niet goed mee, wordt veel te heet en loopt dan snel vast. Ik heb dat zelf ervaren met HMW. Maar aan alles is te zien dat het gewoon een opgevoerd produktieblokje was. Petje af voor wat ze ermee bereikten!
Bedankt voor deze aanvulling Ducini! Groet van Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Ducini » 13 jun 2022, 19:15

Die afwijkende boring en slag zijn toch niet helemaal uit de lucht gegrepen, want die komen vrijwel overeen met die van beide eerdere recordmachines uit 1956: afhankelijk van de bron 41,2 x 37 mm en 41,2 x 37,5 mm.
De hoge compressie (10:1 en 12:1) kan wellicht worden verklaard door de toegepast brandstof, alcohol !
Bij de "Semicarenato" uit 1958 wordt die niet meer vermeld.

In MotoRevue no.1316 van 24 november 1956 staat ook nog interessante informatie over de recordpoging van 7/11.
Ook hier is sprake van 41,2 x 37,5 mm. En de schakeling van de drie versnellingen is inderdaad per "poignée tournante" , oftewel draaihandgreep. Zelfs de parallellogram voorvork oogt fors ouderwets (maar is wel licht).

Er werden maar liefst 20 stevige records gevestigd over de "kortere" afstanden, Denk daarbij aan 142,18 km/h over 100 km !! Deels golden die zelfs ook voor de 75 cc en 100 cc klassen. Dat was veel scherper dan in maart van datzelfde jaar, overigens.

Wederom groet,

Ducini
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Leon » 13 jun 2022, 22:10

Weer heel veel interessante informatie. Bedankt heren, ik ben hier heel blij mee.
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Ducini » 14 jun 2022, 19:25

Deze advertentie verscheen eind 1956 in veel bladen (ik heb nog geen betere scan...):

DEMMadvertentie 1956 104.jpg
Het Nederlandse "Bromfiets" (15 november 1956) geeft aan, dat de claim van een record over de 10 km niet terecht is, dit bleef -volgens "Bromfiets"- in handen van NSU (134 km/u).
Opgave MotoRevue lijkt het meest correct: geen vermelding van 10 km, de 10 mijl alleen bij 50 cc en 75 cc.
Dus "maar" 20 records i.p.v. de geclaimde 24. Toch niet slecht!
Groet,

Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”