Brommers kiek'n op Mallorca

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Brommers kiek'n op Mallorca

Bericht door Ötzi » 25 apr 2022, 22:51

Mijn kameraad is op Mallorco en stuurde mij deze foto's. Wat zijn dit voor brommers? Ik denk wel dat ik het weet....
Groet van Ötzi
Bijlagen
Brommers op Mallorca.jpg
Brommers op Mallorca.jpg (131.42 KiB) 365 keer bekeken
Brommers op Mallorca 4.jpg
Brommers op Mallorca 4.jpg (178.85 KiB) 365 keer bekeken
Brommers op Mallorca 3.jpg
Brommers op Mallorca 2.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Re: Brommers kiek'n op Mallorca

Bericht door Leon » 26 apr 2022, 07:24

De bovenste is een Moto Guzzi (werd in Spanje onder licentie gemaakt). Vervolgens twee Motobecane bromfietsen. De onderste is een Ossa Ossita met Express motorblok.

Leuk al die Spaanse motorfiets- en bromfietsmerken. Er zijn ontzettend veel motorfiets/bromfiets producenten geweest in zowel Spanje als in Portugal. Vaak gebaseerd op Italiaanse merken en Duitse merken. Vanuit Engeland werd het Villiers motorblok geproduceerd bij Hispano Villiers. Duitse motorblokken: ILO, Sachs Kreidler en Zundapp werden vaak ingebouwd en (gedeeltelijk) in Spanje of Portugal geassembleerd. En ook HMW motorblokken werden vaak ingebouwd. De Duitse NSU motorfietsen werd bij Moto Lube in Bilbao gemaakt en de Duitse BMW motorfietsen werd bij ROA in Madrid gemaakt.
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Jan van Leeuwen » 26 apr 2022, 14:57

Heelveel Ducati’s en MV’s 50cc 2 Takten werden er ook in Licentie gemaakt of opgebouwd !
Chris de Groot heeft er vele gehad met Kickstart en trapper start met handversn: & voetversn: voor de Veiling heb ik er vele los & rijdbaar gemaakt !
Was soms wel even zoeken en afstellen ! Nu staan er nog enkele te koop ! Ook nog 2 HMW’s incompl: en 2+3 Versn: blokken !
Groet: HMWman Jan.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 26 apr 2022, 23:01

De brommer Ossa Ossita bestond er in vele uitvoeringen. Dit is b.v. het Sportmodel met een 3-bak. Dit is dus een Spaans Ducati motorblok?
Groet, Ötzi
Bijlagen
OSSA Ossita50 Sportmodel.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 27 apr 2022, 08:47

De Express motorblokken levering droogde op toen de voorraad op was. Express was sinds 1959 deel van Zweirad-Union en nadat de Express motorblokkenproductie was beëindigd, werden de Zweirad-Union modellen verkocht onder het Express label. Ook Ossa moest een keuze maken tussen Zweirad-Union motorblok of op zoek naar een andere motorblokkenleverancier.

De markt vroeg om een OSSA-bromfiets en op de handelsbeurs van Barcelona in 1965 werden drie nieuwe modellen bromfietsen met Sachs-techniek getoond en allemaal 50cc, een model, de automatische Saxonette, een tweede model, met vier versnellingen en de Sachs 50, een sportmodel met een vijf versnellingsbak. Maar alles werd verpest sinds de importeur van Sachs in Spanje, Harry Walker zijn deel van de taart opeist en geen overeenkomst kon worden gesloten.

Wederom moest Ossa op zoek naar een motorblokken leverancier en vond die dicht bij huis. Mototrans-Ducati werd vanaf nu de leverancier van 50cc motorblokken voor Ossa.

foto 1965 Ossa Ossita Club met Sachs motorblok

foto 1968 Ossa Ossito 50 met Ducati motorblok

Om deze reden zien we in 1968 een nieuw OSSA-model, dat erg lijkt op die "Club" maar met een Ducati-Mototrans motorblok, en dat was het laatste kleine model uit de fabriek: de OSSITA 50.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 28 apr 2022, 23:12

Het oude type Ossa Ossita heeft toch meer van de Express Radexi dan alleen de motor.................
Groet, Ötzi
Bijlagen
Express Radexi Moped.jpg
Express Radexi Moped.jpg (34.5 KiB) 240 keer bekeken
Express Radexi 2e model.jpg
Plaats reactie

Terug naar “...wat dit is?”