Er zijn in de zijkappen van het motorblok 2 boutjes afgebroken.
draadtap.Die dan knapt .
Ik las er een verhoging op.
Zodat je het stukje draad met een griptang kan vastpakken en dan verwijdert.
Het voordeel hiervan is dat de bout eerst uitzet (warmte) en dan krimpt (afkoelt).
Hierdoor gaan ze eigenlijk altijd wel los.
Bij aluminium is het gemakkelijker dan bij een bout die in staal vast zit.
Bij staal moet je oppassen dat je het stukje draadeind op last en niet het staal er omheen.
Meestal boor je er een gaatje in , wat meestal scheef gaat ,en verwijder je het restant met een linkse Laverda 75 1953
- jw5272
- Bromfiets specialist
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50
- jw5272
- Bromfiets specialist
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50
Re: Laverda 75 1953
Ik ben nu begonnen met de onderdelen te glasparelen.
Eerst zijn de motordelen aan de beurt.
Zie het verschil. Dit is het resultaat van een dag . het zadeldek is ook weer terug uit Italië en past nu mooi.
Eerst zijn de motordelen aan de beurt.
Zie het verschil. Dit is het resultaat van een dag . het zadeldek is ook weer terug uit Italië en past nu mooi.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 4744
- Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Lommel B.
Re: Laverda 75 1953
Mooi werk! Jij hebt zeker wel een sneldienst met Italië!
Waarom glasparel je de binnenkant ook? Kan het geen kwaad voor de passing van de lagers e.d. en de pakkingrand?
Groet, Ötzi
Waarom glasparel je de binnenkant ook? Kan het geen kwaad voor de passing van de lagers e.d. en de pakkingrand?
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' 

- jw5272
- Bromfiets specialist
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50
Re: Laverda 75 1953
De glasparel verwijdert geen aluminium het verwijdert de viezigheid. De glasparel die ik gebruik is zeer fijn(vaak gebruikt). Het voordeel is wel dat de oppervlakte wel iets wordt dichtgeslagen hierdoor voorkom je de oxidatie . Door het glasparelen heb ik nog nooit last met de passingen gehad. Doe wel schroeven in de draadgaten. Die gaan anders vol met glasparel zitten en daar gaan de schroeven kapot van. Op de pakkingrand werkt het juist super , oude pakking verwijder je er supersnel mee. Glasparel niet met een te hoge druk. Ik doe het met +- 4bar. Bij ernstige vervuiling met wat meer druk maar niet op de passingen.
Na het parelen wel alles goed met perslucht afblazen en daarna inspuiten met groenezeep en dan met heet water goed afspoelen.
Na het parelen wel alles goed met perslucht afblazen en daarna inspuiten met groenezeep en dan met heet water goed afspoelen.
- jw5272
- Bromfiets specialist
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50
Re: Laverda 75 1953
De oliepomp is ingesleten op het carter. De bronzen bus eerst vernieuwd.
Daarna met een wetsteen het oppervlakte gepolijst.
Op de foto lijkt dat er diepe krassen in zitten maar dit valt in werkelijkheid mee. Toen de tandwielpomp gemonteerd en getest. En de pomp doet het weer prima.
De slijtage weg gefreesd.
Er is genoeg ruimte om dit te doen.Daarna met een wetsteen het oppervlakte gepolijst.
Op de foto lijkt dat er diepe krassen in zitten maar dit valt in werkelijkheid mee. Toen de tandwielpomp gemonteerd en getest. En de pomp doet het weer prima.
-
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1173
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Re: Laverda 75 1953
Weer een knap stukje vakmanschap.