Laverda 75 1953

Gebruikersavatar
jw5272
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50

Re: Laverda 75 1953

Bericht door jw5272 » 16 apr 2022, 21:56

Er zijn in de zijkappen van het motorblok 2 boutjes afgebroken.
laverda klein 92.jpg
Meestal boor je er een gaatje in , wat meestal scheef gaat ,en verwijder je het restant met een linkse
draadtap.Die dan knapt .
Ik las er een verhoging op.
laverda klein 93.jpg
Zodat je het stukje draad met een griptang kan vastpakken en dan verwijdert.
laverda klein 94.jpg
Het voordeel hiervan is dat de bout eerst uitzet (warmte) en dan krimpt (afkoelt).
Hierdoor gaan ze eigenlijk altijd wel los.
Bij aluminium is het gemakkelijker dan bij een bout die in staal vast zit.
Bij staal moet je oppassen dat je het stukje draadeind op last en niet het staal er omheen.
laverda klein 95.jpg
Gebruikersavatar
jw5272
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50

Re: Laverda 75 1953

Bericht door jw5272 » 16 apr 2022, 22:02

Ik ben nu begonnen met de onderdelen te glasparelen.
Eerst zijn de motordelen aan de beurt.
Zie het verschil.
laverda klein 96.jpg
Dit is het resultaat van een dag .
laverda klein 97.jpg
het zadeldek is ook weer terug uit Italië en past nu mooi.
laverda klein 98.jpg
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4744
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Laverda 75 1953

Bericht door Ötzi » 16 apr 2022, 22:42

Mooi werk! Jij hebt zeker wel een sneldienst met Italië!
Waarom glasparel je de binnenkant ook? Kan het geen kwaad voor de passing van de lagers e.d. en de pakkingrand?
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
jw5272
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50

Re: Laverda 75 1953

Bericht door jw5272 » 17 apr 2022, 20:39

De glasparel verwijdert geen aluminium het verwijdert de viezigheid. De glasparel die ik gebruik is zeer fijn(vaak gebruikt). Het voordeel is wel dat de oppervlakte wel iets wordt dichtgeslagen hierdoor voorkom je de oxidatie . Door het glasparelen heb ik nog nooit last met de passingen gehad. Doe wel schroeven in de draadgaten. Die gaan anders vol met glasparel zitten en daar gaan de schroeven kapot van. Op de pakkingrand werkt het juist super , oude pakking verwijder je er supersnel mee. Glasparel niet met een te hoge druk. Ik doe het met +- 4bar. Bij ernstige vervuiling met wat meer druk maar niet op de passingen.
Na het parelen wel alles goed met perslucht afblazen en daarna inspuiten met groenezeep en dan met heet water goed afspoelen.
Gebruikersavatar
jw5272
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 309
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:50

Re: Laverda 75 1953

Bericht door jw5272 » 24 apr 2022, 15:08

De oliepomp is ingesleten op het carter. De bronzen bus eerst vernieuwd.
laverda klein 98.jpg
De slijtage weg gefreesd.
laverda klein 99.jpg
Er is genoeg ruimte om dit te doen.
Daarna met een wetsteen het oppervlakte gepolijst.
Op de foto lijkt dat er diepe krassen in zitten maar dit valt in werkelijkheid mee.
laverda klein 100.jpg
Toen de tandwielpomp gemonteerd en getest.
laverda klein 101.jpg
laverda klein 102.jpg
En de pomp doet het weer prima.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1173
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Laverda 75 1953

Bericht door Leon » 24 apr 2022, 15:41

Weer een knap stukje vakmanschap.
Plaats reactie

Terug naar “Motoren tot 125cc”