Tomos Revival 2006 2-traps automaat.

jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: Tomos Revival 2006 2-traps automaat.

Bericht door jvsoelen » 21 apr 2022, 20:29

Ik ga eens kijken, wat er op de can staat.
" JAMTHI TT type 2 uit 1970 "
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door jvsoelen » 22 apr 2022, 09:04

Ötzi, dit staat er op het label van de 5 Ltr. Can.
Tickopur R33.
Universal - Reiniger.
Hij heeft deze can gehaald bij HBM - machines.
MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 22 apr 2022, 11:29

Ik vul de ultrasoon reiniger alleen met (drink) water.
De onderdelen doe ik in een ziplock zak en daarbij het passende reinigingsmiddel al dan niet verdund met water.

Dat kan zijn tickopur maar ook b.v. dasty of wasbenzine of een andere reiniger, net wat er nodig is t.a.v. de vervuiling.

Zo hoef ik niet om de zoveel tijd 8 liter aan (verdunde) schoonmaak vloeistof weg te brengen naar het chemisch afvalpunt. (Door de gootsteen gooien is ook geen goed idee elke keer van die hoeveelheden, die troep is behoorlijk belastend voor het milieu)
JohnO
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
extra info: Ik sponsor oudebrommers nl

Bericht door JohnO » 22 apr 2022, 15:48

@ MarkN: Ik neem aan dat je gedestilleerd water bedoelt of flessen drinkwater uit de supermarkt? In ieder geval niet uit de kraan.

Tickopur 33 is de juiste vloeistof voor carburators. Advies is om 5% tickopur 33 en de rest water te gebruiken. De oplossing van MarkN is ook een goede natuurlijk. Ik kan de vervuilde vloeistof afvoeren via mijn werk dus ik gooi het zeker niet door de gootsteen. Maar MarkN zijn oplossing is ook goedkoper. ;)
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds kort ook weer de bromfietsen.
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 22 apr 2022, 19:45

Slim idee Mark van die zip zak. Die ga ik onthouden. En zo kan je naar gelang de toepassing ook makkelijk wisselen van reinigingsvloeistof, zonder dat je het hele bad hoeft te vervangen.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door jvsoelen » 22 apr 2022, 20:54

Hoe ziet z’n Zip-zak eruit?,
En waar te koop?.

Want nu heeft (hij) het gehele ultra-soon bad gevuld met tickopur 33.
Vandaar dat mijn de te reinigen carburateur(s) binnen no -time ZWART uitgeslagen eruit kwamen, bij een temperatuur van 85gr. C.
JohnO
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door JohnO » 23 apr 2022, 00:01

Hoe kan ik een carburateur schoonmaken met een ultrasoon reiniger?
Lichtmetalen delen (aluminium) – ultrasoon reinigen carburateurs
Voor de reiniging van lichtmetaal kunt u gebruik maken van de ultrasoon vloeistof Tickopur R33. Deze ultrasoon vloeistof kent een mengverhouding van 2% tot 5% en heeft een optimale werking bij 50 tot 55 graden Celsius. De temperatuur mag niet boven de 60 graden uitkomen.

Omdat carburateurs gemaakt zijn van een aluminiumlegering, een lichtmetaal, is Tickopur R33 de geschikte ultrasoon vloeistof voor de reiniging van carburateurs.

In een kwartier
Voor het reinigen van carburateurs moet u rekening houden met een reinigingstijd van circa 15 minuten. Dit is echter in grote mate afhankelijk van de graad van vervuiling. Mocht de carburateur na een kwartier nog niet schoon zijn kunt u het reinigingsproces nog enkele keren een paar minuten herhalen. Als de carburateur schoon is moet deze grondig worden gespoeld met stromend water en vervolgens zeer goed gedroogd om oxidatie te voorkomen. Dit drogen kan gebeuren door het gebruik van perslucht.

Wanneer er al oxidatie is ontstaan door behandelingen in het verleden, kunt u dat makkelijk verwijderen met Tickopur TR3. Deze vloeistof heeft een mengverhouding van 5% en kan gebruikt worden bij een temperatuur van 50 graden Celsius.

Aandachtspunten:

Wanneer een verkeerde ultrasoon vloeistof wordt gebruikt bij het reinigen van carburateurs kan dit leiden tot een verkleuring. Ook wanneer de carburateur te lang in de vloeistof heeft gelegen is dit een mogelijk gevolg.
Wanneer de carburateur niet voldoende grondig gedroogd wordt, bestaat het risico op vorming van aluminiumoxidatie. Deze witte aanslag is te verwijderen met Tickopur TR3.
Bron: https://www.ultrasoonreiniger.com/info ... burateur/
Laatst gewijzigd door JohnO op 23 apr 2022, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, John.

De jaren '50/'60/'70 vind ik erg mooi. Vanwege mijn jeugd, de auto's en sinds kort ook weer de bromfietsen.
JohnO
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door JohnO » 23 apr 2022, 00:04

Die ZIP zakken zijn bv diepvrieszakken met een soort ritssluiting. Verkrijgbaar bij de supermarkt.

Maar ook in die zak mag maar 5% Tickopur R33 in, rest moet water zijn. En 85 gr C is natuurlijk veel te heet. Bedank hem maar voor het verknallen van je carburator. :shock:
Groeten, John.

MarkN
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door MarkN » 23 apr 2022, 01:03

Verknalt is die optisch in ieder geval niet, even glasparelen (maar ja dan had het ultrasoon zo weinig zin :lol: :lol: ) of onder de staalborstel door en hij wordt echt wel weer grijs.
Wat wel zou kunnen is dat de samenstelling van het materiaal is aangetast en zwakker of wat dan ook is geworden door de 100% schoonmaak vloeistof.

Echt he je hebt er lui tussen zitten man man man....... die denken als weinig helpt zal veel ook wel helpen......
Plaats reactie

Terug naar “Puch - Tomos”