Italiaanse brommers.

Plaats reactie
mondial1957
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:13

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door mondial1957 » 03 dec 2020, 20:10

weet je ook het andere type moter blok
Bijlagen
IMG-20201127-WA0002.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Leon » 03 dec 2020, 20:12

Het andere type is FB Mondial P3 (eventueel P2)
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4487
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Ötzi » 03 dec 2020, 22:50

Dan zou ik 'm kopen! Die kans krijg je niet meer en het is niet duur!
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
mondial1957
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2020, 19:13

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door mondial1957 » 06 dec 2020, 20:56

ik kan niks vinde van dit type blokje
Bijlagen
IMG-20201127-WA0002.jpg
Arend
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 dec 2020, 21:08

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Arend » 28 dec 2020, 22:20

Hallo.

Ik hen net een Ducati Senna tt50 aangeschaft. Ben nu dus op zoek naar alle mogelijk info.
Wie kan mij verder helpen?
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4487
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Ötzi » 28 dec 2020, 22:56

Moet dat geen Senda zijn? Kijk maar eens op Ducati/Mototrans/Ducson onder Italiaanse brommers hier op het forum.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Ducini » 13 jan 2022, 19:16

Zo'n twee jaar geleden kwamen hier een paar keer foto's voorbij van 48cc Ducati tweetaktblokken met logo's van andere (veelal Spaanse) merken erop. Op dit moment staat er een interessante brommer op Marktplaats, die ook in dit rijtje past:https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -of-ruilen


Twee foto's uit de advertentie:
MT-1.jpg
Bijzonder in dit geval is, dat de basis een Italjet-frame is, zoals bij de Italjet Supersport en Saturnino (1962-1963).
Heel apart ding, alleen de buddyseat vind ik erg lomp voor een Italjet...

De verkoper suggereert dat de machine uit Spanje komt, en dat zou zeker goed kunnen. De aanduiding "MT Jet" op de motordeksels had ik niet eerder gezien.
MT-4.jpg
Vriezenveen is voor mij te ver weg om "even" te gaan kijken, anders zou ik dat zeker doen.

Is er iemand die meer kan vertellen over deze brommer? Ik vermoed dat je bij het aanvragen van een kenteken beter uit kunt gaan van Italemmezeta (B-2012) dan Ducati (B-2013), maar dat is de zorg (?) van de koper...

Groet,
Ducini
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Leon » 13 jan 2022, 21:32

Italemmezetta is natuurlijk wel een zeldzaam merk van een beroemde disigner, Leopoldo Tartarini. Deze bromfiets heeft verzamelwaarde.

Leopold Tartarini
Geboren in Bologna op 10 augustus 1932, Leopoldo Tartarini kwam uit een familie van motorrijders. Vader Egisto Tartarini had in de jaren dertig een dealerschap van Frera en Moto Guzzi motorfietsen, en vanaf 1950 Ducati motorfietsen.

Leopoldo Tartarini (1932-2015) was een succesvol motorcoureur. Hij won in 1952 als twintigjarige al de Milaan-Taranto-race met een zelfgebouwde zijspancombinatie waarin hij een 650cc BSA Golden Flash-motor had gemonteerd. Later won hij de Motogiro D'Italia met een 125cc Benelli en werd hij derde in Milaan-Taranto. In 1954, won hij de Motogiro D'Italia. In 1954, kreeg hij van MV Agusta het aanbod om als fabriekscoureur in het wereldkampioenschap wegrace aan te treden, maar zijn moeder overtuigde hem om thuis te blijven en het familiebedrijf (een motorfietshandel) te bestieren. In 1955, trad hij als coureur in dienst van Ducati, dat zich nog beperkte tot Italiaanse kampioensraces. Hij werd naast coureur ook ontwikkelingsingenieur. Een ernstig ongeluk in 1956, maakte echter een einde aan zijn racecarrière. Wel ging hij samen met Giorgio Monetti, in 1957, op wereldreis op twee 175cc Ducati's.
Bijlagen
1969 Leopoldo Tartarini.png
1969 Leopoldo Tartarini.png (578.62 KiB) 48 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Italiaanse brommers.

Bericht door Ducini » 13 jan 2022, 22:08

De Grifon (650cc Triumph) op de foto is een mooie machine. Ook de Jawa 350 Twin knapte aanzienlijk op met een snel-ogend Italiaans frame van Tartarini (ook in NL verkocht).

Maar bij veel Italiaanse fabrieken (inclusief Ducati) werden wat al te gemakkelijk frames, tanks, spatborden en buddyseats in de blender gegooid om weer een "nieuw" model te creëren. Wat mij betreft past de latere "Mustang"-tank minder goed bij het oudere (erg fraaie) frame van de nu aangeboden brommer. Dus of die daarom "verzamelwaarde" heeft, ik betwijfel het. Maar er kan zeker iemand veel plezier van hebben, en daar gaat het hier toch om?

Groet,
Ducini
Plaats reactie

Terug naar “Italiaanse brommers”