het brandstofprobleem......

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

het brandstofprobleem......

Bericht door Ötzi » 06 jan 2022, 17:46

Deze tektst is weliswaar bedoeld voor karters maar is voor ons ook interessant en belangrijk.
Met groet, Ötzi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Re: het brandstofprobleem......

Bericht door spartafiel » 06 jan 2022, 21:34

Hallo Otzi, de 102 brandstof is in 2019 van de markt gehaald door Firezone. Het is natuurlijk wel goed dat je het onderwerp weer eens aanhaalt. Het beste tank je brandstof met zo min mogelijk ethanol erin bijvoorbeeld E5 of super/ premium brandstof. Premium heeft vaak geen ethanol, maar een andere vervangende stof. Een duurdere optie is alkylaat benzine.

Zelf rijd ik tweetakten (ook vooroorlogs) en met 98 gaat het prima. Laatst ook een brommer op aspen laten lopen, wel zelf gemengd bij wijze van experiment. Alkylaat is sowieso langer houdbaar dan de motorbrandstoffen aan de pomp, dus ik verwacht een zeer vrolijk startende brommer in het voorjaar.

Qua olie mengverhoudingen doe ik geen uitspraken, ik preek voor eigen kerk en ik ben dan graag de enige parochiaan. Ik geloof nog steeds😉
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Leon » 06 jan 2022, 21:58

De brandstof met het hoge octaangetal is nog lastiger te verkrijgen in Nederland.

De meeste Nederlanders met een benzineauto auto zullen E10 (Euro95) tanken. Heb je een gechipte of sportieve benzineauto, dan is E5 (Euro98) een fijne dorstlesser. Er zijn ook een aantal tankstations in Nederland die nog een stapje verder gaan.

Firezone is zo’n partij, maar dat is binnenkort verleden tijd. Ze gaan stoppen met de productie en het aanbieden van competition102. De tankstations van het merk zijn door heel Nederland te vinden. Per 1 oktober 2019 is het over met de brandstof. Firezone gaat competition102 vervangen door Premium 98.
Als reden zegt het bedrijf door aangepaste wetgeving te moeten stoppen met het de productie van competition102. Per 1-10-2019 is het namelijk zo dat alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht zijn voor meer dan de helft E10 brandstoffen aan te bieden. Dit zijn brandstoffen met minimaal 7,5 procent en maximaal 10 procent ethanol. Dit besluit werd op 14 juni van dit jaar genomen door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

In het Staatsblad staat het volgende:
Een tankstation dat beschikt over de mogelijkheid van het afleveren van twee of meer soorten benzine ten behoeve van openbare verkoop aan motorvoertuigen voor het wegverkeer, beschikt ten minste voor de helft van de vulpistolen voor het afleveren van benzine over vulpistolen voor het afleveren van E10
Naast dat dit vervelend nieuws is voor bezitters van een performance auto’s, zijn ook oldtimers gedupeerden. Het voordeel van competition102 is het ontbreken van ethanol. Over de grens in Duitsland worden RON 100 en RON 102 benzinebrandstoffen nog wel ruimschoots aangeboden.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 06 jan 2022, 23:01

Goed dat jullie dit even kritisch becommertariëren. Het document voor de karters stond al weer een paar jaar in mijn bestand.
Zelf rij ik ook altijd met Euro 98, 2-takt en 4-takt. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Ik heb vandaag wel de carburateur van mijn Yamaha SR500 helemaal leeg laten lopen, om zeker te zijn dat ik in het voorjaar op een mooie dag meteen weer kan starten ........ah, wat verlang ik daar alweer naar!
Groet, Ötzi
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Contacteer:

Bericht door spartafiel » 06 jan 2022, 23:26

Ik herkende het artikel en ik heb in dat jaar ook een uitgebreid stuk geschreven over motorbrandstoffen voor de Sparta motorclub waarvan ik lid ben.

Voor wat betreft het voorjaar en een mooie dag, ik kijk er ook al naar uit! Ik hoop tzt nog wat 'nieuws' rijdend te hebben. Als het zover is zal het terug te lezen zijn onder de tot 125cc klasse.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Cyrus
Moderator
Moderator

Bericht door Cyrus » 07 jan 2022, 09:14

Begin vorig jaar heb ik nog eens esso 98 supreme gehaald en uitgewassen met water. Hier zat geen ethanol in.
Groeten,
Bart.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 07 jan 2022, 14:40

'Uitgewassen' met water? Wat moeten we daaronder verstaan? Je kan benzine toch niet (uit)wassen......of heb ik ergens iets gemist?
Met groet, Ötzi
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Andries Gaastra » 07 jan 2022, 21:54

Ja, dat kan wel.
De ethanol is vrij gemakkelijk uit de benzine te verwijderen omdat ethanol goed mengbaar is met water.
Door water toe te voegen aan de benzine zal de ethanol zich met het water mengen, waarna het water/ethanol mengsel aan de onderkant afgetapt kan worden.
Het kost wel erg veel moeite om op deze manier ethanolvrije benzine te krijgen.
ik geef dan liever de voorkeur aan wasbenzine, dat is ook ethanolvrij.
Wasbenzine heeft helaas een erg laag octaangetal zodat het eigenlijk alleen in oude laag gecomprimeerde motoren gebruikt kan worden, maar ik heb ook succesvol met een JLO G50 op wasbenzine gereden.
Ouwe Luuk
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Bericht door Ouwe Luuk » 19 jan 2022, 01:04

In Huizen (NH) is nog steeds 102 aan de pomp te verkrijgen bij Vlaanderen. Dus als je in de buurt komt, woont of bent...
Fijn een potje rijden ;)
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (diversen/algemeen)”