125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Plaats reactie
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Leon » 20 dec 2021, 07:58

De Honda C92 Benly is een 125cc parallel-twin motorfiets gemaakt door Honda van 1959 tot 1965.

De naam Benly komt van het Japanse woord benri, wat handig betekent.
Het frame was een volledig gelast ontwerp van geperst staal, waarbij de voorkant het balhoofd droeg en de achterkant het diep gewelfde spatbord. De voorvork was van geperst staal en droegen het voorspatbord. De voorwielophanging was van het type leading link. De achtervering was door volledig gesloten telescopische dempers. De voor- en achterremmen waren zes-inch single-leading-schoentype in naven over de volledige breedte. Wielen waren 16 inch.

Bij zijn introductie was deze sportieve kleine 125 zeker een openbaring voor een markt die gewend was aan traditionele Britse machines. De CB92 en zijn snellere broertje, de CB92 Super Sport, hadden dezelfde stijl- en ontwerp kenmerken als de grotere C71, C76, C72 en C77 Dream-series. De parallelle twin motorblok met 360 graden bovenliggende nokkenas die 15pk genereert bij een onstuimige 10.500 omw/min, moet de meest in het oog springende functie zijn geweest, maar daar bleef het niet bij. Andere ongebruikelijke kenmerken voor het Europese oog, zijn het geperste stalen frame en voorvork.

Een dubbele voorwielrem met een diameter van 8-inch (uitzonderlijk op een 125cc motorfiets) en een elektrische startmotor. Met zijn agressieve styling, toonaangevende specificaties, fenomenale output, uitstekende remmen en 250cc slaande prestaties, bewees de CB92 een buitengewoon succes.
Bijlagen
1959 Honda CS92 125 Super Sport 02.jpg
1959 Honda CB-92 Benly 125cc Super Sport 01.jpg
1958 Honda C92 Benly 125 02.jpg
Gebruikersavatar
Ducini
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Ducini » 20 dec 2021, 09:48

Leon schreef: 20 dec 2021, 07:58 Andere ongebruikelijke kenmerken voor het Europese oog, zijn het geperste stalen frame en voorvork.
In Duitsland was toch de eerste reactie: "met de groeten van NSU". Niet zo vreemd, want Soichiro Honda was zeer onder de indruk van dit merk bij zijn bezoek aan Europa in 1954.

In de Honda Collection:
Fox bij Honda.jpg
Fox bij Honda.jpg (120.4 KiB) 172 keer bekeken
En en paar jaar later:
Honda Benley 53J2.jpg
Honda Benley 53J2.jpg (66.29 KiB) 172 keer bekeken
Honda Benley53J.jpg
Ter vergelijking:
Nsufox.jpg
Nsufox.jpg (26.57 KiB) 172 keer bekeken
Vanaf de NSU Max (1953) kregen ook de lichtere modellen -inclusief de Superfox- een achterspatbord als niet-meeverende verlenging van het geperste frame.

Vooral voor het astronomische toerental van de Honda's hadden de Duitsers veel bewondering.

Groet,

Ducini
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Leon » 20 dec 2021, 11:33

En niet alleen in 1954, hij bezocht het NSU bedrijf meerdere keren. En toen NSU met de motorfietsproductie stopte in 1957, kocht Honda de productierechten van het 2-cilinder prototype. De productierechten van de 1-cilinders gingen naar Pretis in Joegoslavie. Honda heeft het NSU prototype niet in zijn geheel overgenomen maar een mix van Duitse techniek toegepast, plus zijn eigen inzichten. Voor de Honda GP racers heeft Honda heel goed gekeken naar de FB Mondial en MV Agusta motorfietsen. Hij zal gedacht hebben: Beter goed afgekeken als slecht bedacht. Maar in zeer korte tijd werd Honda de nummer 1 op het gebied van motorfietstechniek en groeide het bedrijf uit tot de grootste motorfietsproducent in de wereld, waarbij tientallen andere merken het leven lieten.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Leon » 20 dec 2021, 12:24

In de linker zijdeksel, van het Honda Twin motorblok, zit een klein chroom dekseltje op het koppeling afstelmechanisme, en daarvan zie je nog de contouren van het NSU logo.
Bijlagen
1932 NSU-D-Rad logo.jpg
1932 NSU-D-Rad logo.jpg (9.5 KiB) 157 keer bekeken
1959 Honda C71 250cc Dream Motorblok 00.jpg
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4484
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Ötzi » 21 dec 2021, 10:18

Voor mijn gevoel werden de Benley's 125cc lang niet zo goed verkocht als de Dreams. Ook de Benley's hadden het probleem van te weinig koppel, wel veel toeren draaien maar slecht oppakken na het schakelen naar 3 en 4.
Ik ben nog op zoek naar de koppelgegevens van de fabriek van Dream en Benley.
Hierbij een foto van mij op een Benley van een vriend in Suriname 1967.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Honda Benley Sur. 1967 (2).jpeg
Honda Benley Sur. 1967 (2).jpeg (109.36 KiB) 131 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1556
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Jan van Leeuwen » 21 dec 2021, 13:15

Jij was te groot en te zwaar voor zo’n machientje ze werden gemaakt voor die kleine Japannertjes die hielden van toeren en vlug schakelen dan hield hij vermogen !
Ik heb Div: HONDA’s gehad van 50-65-90- 125 CR. 250 SS -450- 750-900 en 1100 R bij de juiste toeren tallen opschakelen en terug schakelen was het een genot altijd de snelste !
Jan de Hondaman.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Leon » 21 dec 2021, 16:16

Op verzoek de gegevens van het koppel:

Honda's geclaimde vermogen voor de C92 was 11,5pk bij 9.500 omw/min. Het geclaimde koppel was 0,9 kg⋅m (8,8 N⋅m; 6,5 lb⋅ft) bij 8200 omw/min voor de C92 en 1,25 kg⋅m (12,3 N⋅m; 9,0 lb⋅ft) bij 9.000 omw/min.
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1556
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 125cc Honda C92 Benly een pareltje in motorland

Bericht door Jan van Leeuwen » 21 dec 2021, 21:40

Jan van Leeuwen schreef: 21 dec 2021, 13:15 Jij was te groot en te zwaar voor zo’n machientje ze werden gemaakt voor die kleine Japannertjes die hielden van toeren en vlug schakelen dan hield hij vermogen !
Ik heb Div: HONDA’s gehad van 50-65-90- 125 CR. 250 SS -450- 750-900 en 1100 R bij de juiste toeren tallen opschakelen en terug schakelen was het een genot altijd de snelste !
Jan de Hondaman.
Bijlagen
Met deze 2 HONDA’s begon het voor mij  in 1964 met de RC/CR 110 5 Versn: & C 114 3 Versn: ! Ook deze machientjes moesten toeren maken voor vermogen ! #9000 & 14.000 t/min. Het
Met deze 2 HONDA’s begon het voor mij in 1964 met de RC/CR 110 5 Versn: & C 114 3 Versn: ! Ook deze machientjes moesten toeren maken voor vermogen ! #9000 & 14.000 t/min. Het
B9E255F0-A5CC-406C-8DD6-17C794818EC3.jpeg (112.58 KiB) 95 keer bekeken
Plaats reactie

Terug naar “Motoren tot 125cc”