Verschillende carterdeksel IL G50 motorblok 1955

Plaats reactie
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Verschillende carterdeksel IL G50 motorblok 1955

Bericht door Leon » 29 nov 2021, 23:45

Ik blijf met een vraag zitten over een carterdeksel van het ILO G50 motorblok, 1955. Het deksel aan de de transmissiezijde (koppeling) van sommige ILO G50 motorblokken (in dit geval bij een Batavus motorblok) heeft een uitstulping. Deze vorm is niet bij alle motorblokken in dat jaar aanwezig en ook niet meer bij de opvolgende jaren. Ik vraag me af waarom deze afwijkende vorm toegepast is.

Wie kan hier iets over informeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Andries Gaastra
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1682
Lid geworden op: 20 jul 2008, 23:49

Re: Verschillende carterdeksel IL G50 motorblok 1955

Bericht door Andries Gaastra » 13 dec 2021, 11:06

In 1955 komt die uitstulping niet voor, in dat jaar hebben alle motoren een primaire ketting, te herkennen aan een deksel met kleine aanslagnok voor de remhevel.
De eerste motoren van 1956 hebben ook nog een ketting, de eerste motoren met aandrijfsnaar hebben een uitstulping.
Nog later is het hele deksel hoger gemaakt.
In 1963 is de aandrijfsnaar breder gemaakt en is het deksel nog hoger.
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 976
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Verschillende carterdeksel IL G50 motorblok 1955

Bericht door Leon » 13 dec 2021, 11:21

Oke, dan moet het een motorblok uit 1956 zijn. Het witte frame is het Italiaanse universeel frame dat tot in 1957 gebruikt werd bij Batavus. Het gele frame is een 1957 frame en die heeft dan al de dikker zijdeksel.

Dank voor de uitleg.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (JLO)”