Sparta, vernuft en volharding

Heeft u een ander mooi verzamelitem van een bromfietsmerk. Dan kunt u deze hier plaatsen of er wat over vertellen denk bijvoorbeeld aan lichtbakken, wimpels, speldjes, prijskaartjes, etc.
Plaats reactie
A. de Kruijf
Moderator
Moderator
Contacteer:

Sparta, vernuft en volharding

Bericht door A. de Kruijf » 14 mei 2018, 14:33

Een nieuwe uitgave van juni 2018 is het boek over 100 jaar Sparta fietsen, elektrische fietsen, brommers en motorfietsen. Een zeer compleet overzicht met geschiedenis van het bedrijf, de rol van de familie Schakel, alle verschillende modellen, designkenmerken en nog veel meer. 194 pagina's puur over Sparta. Mooi ingebonden, soft cover, met honderden kleuren en zwart-wit foto's.

Bestellen kan via: https://oudefiets.nl/index-oude-tijdsch ... ublicaties" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijlagen
dof_sparta_cover_v8-01.jpg
dof_sparta_cover_v8-01.jpg (183.46 KiB) 1101 keer bekeken
Heeft u gevonden wat u zocht? Denk dan eens na over een donatie, want alleen dan kunnen we de site en het forum draaiend houden. Klik hier voor meer info.
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Sparta, vernuft en volharding

Bericht door Leon » 15 okt 2020, 22:22

Toen ik het witte boekje over de Sparta CODA tentoonstelling had gekregen, in 2017, en kort daarna het rode boekje over het Sparta jubileum had besteld in 2018, merkte ik dat er heel veel niet beschreven was.

Daarom ben ik intensiever mijn zelf geschreven boek verder gaan afronden. Het werd een boekwerk van 580 pagina's met ruim 300 foto's (op A-4 formaat). Omdat zo'n omvangrijk boek een beetje zwaar wordt en moeilijk te hanteren is, heb ik het gesplitst in twee delen. Zodat het makkelijker te hanteren is.

In deel 1 wordt het ontstaan van het Spartabedrijf, de familieverhoudingen, de motorfietsen van 1931-1959, een vergelijking met andere motorfietsmerken in dezelfde periode, de scooters en de ILO bromfietsmotorblokken geschiedenis beschreven. Ook wordt de jeugd van de Sparta ontwerper Jan Wilke besproken, het knutselen/handelen aan/in oude motorfietsen en het ontwerp van zijn enige auto. De Sparta bromfietsen in de periode 1951-1956.

In deel 2 worden de bromfietsen van 1956-1968 met ILO motorblokken beschreven (oude school), met aandacht voor de exportmodellen (met snelle Sachs motorblokken 1965-1968), de Sparta Nieuwe school (1969-1978) met Sachs motorblokken, een vergelijking met Batavus modellen in dezelfde periode, de wedstrijdperiode 1977-1978, de Spartamet en de ondergang van het Spartabedrijf beschreven.

Voor deel 1 heb ik een poster gebruikt van het tegelplateau met de afbeelding van de eerste Sparta fiets met hulpmotor.

Voor deel 2 heb ik de afbeelding van een Sparta brochure, 1962, gebruikt met de afbeelding van de meest succesvolle Sparta bromfiets.

Ik ben ervan overtuigd dat er geen completer overzicht van het Spartabedrijf bestaat, met zeer veel informatie over de oprichter en zijn gezin, evenals veel informatie over Apeldoorn vanaf het begin van de eeuw tot aan de sloop van het Spartabedrijf en de nieuwbouw woonwijk op die plek, in 2017.
Bijlagen
Sparta boek voorblad deel 2.jpg
Sparta boek voorblad deel 1.jpg
Laatst gewijzigd door Leon op 16 okt 2020, 09:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Ouwe Luuk
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner

Re: Sparta, vernuft en volharding

Bericht door Ouwe Luuk » 15 okt 2020, 22:39

Klinkt goed! Zijn deze al te bestellen? Waar?
Fijn een potje rijden ;)
Plaats reactie

Terug naar “Boeken & Verzamelobjecten”