HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 336
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Leon » 24 jun 2020, 09:13

Ik heb een boek gevonden (500 pagina's), over de geschiedenis van de transportindustrie in Joegoslavie 1910-2010. Alle merken, bromfietsen, motorfietsen, auto's, vrachtwagens en autobussen worden daarin beschreven met veel foto's en veel informatie over politieke achtergronden. Voor mij zijn de merken: TMZ (HMW techniek) en Tomos (Puch techniek) het meest belangrijk. Ik ben het aan het vertalen. Voor mij zijn dit soort boeken pareltjes.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3717
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Ötzi » 24 jun 2020, 15:13

Interessant en tof zo'n boek, inderdaad dat kan een schat zijn! Dan zal je Partizan met HMW ook wel tegenkomen in dat boek veronderstel ik.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 336
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Leon » 24 jun 2020, 23:55

Rotman werd Partizan, in 1949

1888 - werd Rotman opgericht in Subotica als ijzergieterij en een fabriek van veren en metalen meubelen.

1930 - verhuisde fabriekslocatie. In 1930 produceerde het in de gieterij 2.190 bedden, 3.650 wastafels, 2.190 nachtkastjes, 1.825 civiluks en 146.000 kg ijzer.

1933 - is begonnen met de productie van fietsen onder de Hongaarse licentie Cespel.

1945 - De nieuwe autoriteiten verstrekken de volgende gegevens over de productiecapaciteit van afgewerkte producten: 7.000 bedden, 2.000 kleine landbouwmachines (kronen, bietensnijder, maïsmolen), 1.200 fietsen en 240 ton gietijzer per jaar.

1946 - met confiscatie en nationalisatie verandert het in een staatsfabriek.

1947 - De gieterij werd ontmanteld en overgebracht naar Sarajevo. Produceerde daarna 560 fietsen.

1949 - de naam van de Rotman-fabriek verandert in Partizan (FBP).

Het bedrijf Zmajevac (ook een bedrijf uit Subotica dat zich bezighield met de productie van fietsen) ging ook de nieuw gevormde fabriek binnen.

1953 - FBP (Partizan Bicycle Factory) heeft een jaarlijkse productie van 23.000 fietsen.

1957 – werden 21.530 fietsen geproduceerd.


1967 - FBP heeft overeenstemming bereikt over de vergunde montage / productie van het Velosolex S3800-model, waarmee Partizan een nieuwe positie op de markt komt voor fietsen met een hulpmotor, die in 1968 door de nieuwe verkeerswet zal worden bepaald, maar het is al jaren bekend hoe de basis van die wet eruit zal zien. Wat bood Partizan Velosolex (modelaanduiding van Subotica) aan? Welnu, hetzelfde als het origineel, en dat is een tweetaktmotor met een cilinderinhoud van 49cc die 0,8pk kan ontwikkelen. Het motorblok drijft een roller aan met een diameter van 42 mm via een automatische (centrifugaal) koppeling die op een 19 " voorwiel rust. De brandstoftank heeft een inhoud van 2,52 liter. Waarom dit volume? Als de tankdop van de tank wordt verwijderd en deze is gevuld met olie naar de top die vervolgens in de tank wordt gegoten, en deze actie wordt driemaal herhaald om de ideale verhouding van een mengsel (4%) olie en benzine te verkrijgen (de tank wordt tot 1 cm onder de plug gevuld). Aan het voorwiel zitten klassieke fietsremmen en aan het achterwiel zit een trommel. De rit was een mix van motorrijden en fietsen. Bij het bewegen met een speciale hendel zou de motorblok (rol) naar het voorwiel worden neergelaten en met behulp van de pedalen zou voldoende snelheid worden bereikt om de motor te starten (ja, hij begon te "duwen"). Omdat het motorblok zwak was voor een betere acceleratie, het wordt aanbevolen om hem te helpen met pedalen (zoals een klassieke fiets) terwijl trappen verplicht was op de heuvels, hoewel hij op het juiste moment verscheen en een vergelijkbare prijsconcurrentie uit Ljubljana (Rog Pony Express) verscheen heel snel. Naast technisch veel geavanceerdere (maar ook veel duurdere) concurrentie van Koper (Tomos Automatic), kon de verkoop niet worden gemeten met de bovengenoemde twee modellen. Dit alles heeft ertoe geleid dat Velosolex in de eerste helft van de jaren zeventig niet meer uit de Subotica-fabrieken kwam (het is niet te verwaarlozen en maakt deel uit van het verhaal over de eigendomsstructuur in Frankrijk). Bovendien is deze tweewieler met tweewieler aandrijving (vooruit met behulp van een tweetaktmotor, terug met behulp van menselijke kracht) een interessant technisch apparaat dat vanwege zijn specificiteit nog steeds een groot aantal fans over de hele wereld heeft.

Partizan werd vooral bekend door de productie van de Solex bromfietsen en de Pionir bromfietsen gebaseerd op Tomos motorblok en onderdelen. Naar het lijkt, is de op HMW techniek gebaseerde bromfiets zeer zeldzaam.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 336
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Leon » 25 jun 2020, 14:04

Ik heb nog een paar Partizan afbeeldingen gevonden.
Bijlagen
Bromfiets rit in Zagreb
Bromfiets rit in Zagreb
TMZ Zagreb.jpg (84.65 KiB) 66 keer bekeken
Partizan Sport
Partizan Sport
Partizan van Reinhard.jpg (81.04 KiB) 66 keer bekeken
Partizan magazijn
Partizan magazijn
PARTIZAN M-50 met HMW motorblok fabriek.jpg (82.6 KiB) 66 keer bekeken
Richard
Bromfiets kenner
Bromfiets kenner
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 nov 2010, 00:10

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Richard » 17 jul 2020, 16:12

Mijn HMW Scooter dubbel-zit ! Zins zaterdag 11 juli heeft hij een andere eigenaar.
Bijlagen
mijn HMW scooter. zins zaterdag 11 juli heeft hij een andere eigenaar.
mijn HMW scooter. zins zaterdag 11 juli heeft hij een andere eigenaar.
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1375
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: HMW motorblokken, ingebouwd bij andere merken

Bericht door Jan van Leeuwen » 18 jul 2020, 20:47

Richard schreef:
17 jul 2020, 16:12
Mijn HMW Scooter dubbel-zit ! Zins zaterdag 11 juli heeft hij een andere eigenaar.
Ook bij een liefhebber of een Verzamelaar Richard ? Want hij moet wel in de running blijven anders kwijnt hij weg ! Jan de HMWman.
Plaats reactie

Terug naar “HMW”