Contessa

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Contessa

Bericht door Ötzi » 01 apr 2021, 22:36

Hallo, ik ben op zoek naar foto's en een folder van de 'Contessa', een HMW die werd verkocht door het Motorpaleis in Rotterdam. Er zijn er maar heel weinig van verkocht, toch dacht ik dat er één overlever in NL is. Wie weet die brommer staan? De foto hierbij is de enige die ik van de Contessa heb, behalve de Contessa op de grote brommerfoto bij het kasteel Nederhorst den Berg.
Wie weet trouwens waar die Contessa's werden geassembleerd? Bij Jan Jonker of..........??
Met groet van Ötzi
Bijlagen
Contessa KasteelNederhorstMetBrommers met zoon J.J..jpg
Contessa KasteelNederhorstMetBrommers met zoon J.J..jpg (57.21 KiB) 172 keer bekeken
KasteelNederhorstMetBrommersgroot.jpg
KasteelNederhorstMetBrommersgroot.jpg (84.46 KiB) 202 keer bekeken
Links de Contessa met de zoon van Jan J. er op.
Links de Contessa met de zoon van Jan J. er op.
Contessa HMW.jpg (94.14 KiB) 202 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Re: Contessa

Bericht door Ötzi » 09 apr 2021, 10:02

In 'De Grote Bromfiets Encyclopedie' vond ik nog een redelijke foto van de Contessa. Helaas komen er verder geen gegevens of verhalen naar boven over deze geheimzinnige brommer uit 1959. HMW was toen al behoorlijk op zijn retour. De meeste merken die HMW-blokken inbouwden kozen toen al voor andere merken inbouwmotoren omdat ze kennelijk voorvoelden dat het met HMW snel afgelopen zou zijn. Een nieuwe, modernere motor was toen van HMW al helemaal niet meer te verwachten.
Graag zou ik een folder (kopie) en goede foto's van Contessa te pakken krijgen!
Groet, Ötzi
Bijlagen
Contessa op stoep Motorpaleis R'dam 1959.jpg
Contessa op stoep Motorpaleis R'dam 1959.jpg (195.71 KiB) 168 keer bekeken
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Leon » 09 apr 2021, 10:27

Aan het dubbele zadel te zien is deze Contessa afgestemd op het buddyseat verbod in 1958. De Nederlandse Staat kwam eind 1957 met een verbod op de buddyseat, ingaande 1 januari 1958, met als argumentatie dat een bromfiets teveel op een motorfiets ging lijken. De buitenlandse merken met een buddyseat hadden in dat jaar een probleem. In werkelijkheid was dit verbod, een kans voor de Nederlandse constructeurs, om het frame te verstevigen. Gebleken was, dat het korte balansframe van Sparta niet geschikt was voor het vervoeren van twee personen. Het spatbord zakte door en kon zelfs scheuren. Evenals het (ingekochte) plaatstalen frame van Batavus. Ook daar scheurde het achterspatbord. In 1958, heeft Sparta het balansframe verlengt door er een stukje aan te lassen, waarop een buddyseat kon worden gemonteerd. Batavus kwam met een geheel nieuw, zelf ontwikkeld buizenframe. Per 1 januari 1959 werd het verbod op de buddyseat weer opgeheven. En zowel Sparta als Batavus, presenteerde in 1959 een model met buddyseat, waarop vrouwlief kon plaatsnemen.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 09 apr 2021, 13:56

In veel landen was het verboden om met z'n tweeën op een brommer te rijden. Ik denk aan Oostenrijk, Zwitserland en Zweden. Maar er waren vast nog meer landen waar dat niet mocht. Het is ook wel echt Hollands om met zijn twee op een bromfiets te gaan zitten. Dat was al traditie, men deed dat reeds sinds mensenheugenis met de aloude zware (sterke) Hollandse fiets. Logisch dat toen de brommer populair werd men die gewoonte gewoon voortzette. Dus moeder moest achterop, zelfs op vacantie met een flink gewicht aan bagage erbij! Veel brommers waren daar inderdaad (nog) niet op voorzien.
Ik herinner mij de HMW Supersport van mijn broer, daar zat een éénpersoons zadel op. Wij hebben er meteen een buddy op gemaakt om er samen op te kunnen rijden, gevolg; gescheurd achterspatbord!
Met groet, Ötzi cursing
Bijlagen
HMW SS-links goed!.jpg
HMW SS Oostenr.jpg
HMW SS Oostenr.jpg (169.97 KiB) 153 keer bekeken
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Leon » 10 apr 2021, 10:14

Ik heb een foto van bromfietshandelaar Falcon in Den Haag. Staat daar niet ook een Contessa voor de deur?
Bijlagen
1959 Falcon dealer v.d. Nieuwenhuijse Den Haag.jpg
1959 Falcon dealer v.d. Nieuwenhuijse Den Haag.jpg (101.93 KiB) 131 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 11 apr 2021, 00:00

t Is lastig te zien, maar ik denk het niet. De Contessa heeft naar achter doorlopende zijschermen, een rechte a.vork en een ietwat hoekig uitgesneden a.spatbord. Ik denk eerder dat dit HMW's en Sarolea's zijn.
Gr. Ö
Delarue
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Delarue » 29 apr 2021, 20:50

Inderdaad Ötzi, dit zijn Sarolea’s
Gr. Didier
Op een HMW was u er al geweest
en op een Eysink alweer thuis
Plaats reactie