Fuchs

bromfan
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers

Re: Fuchs

Bericht door bromfan » 28 aug 2020, 08:03

Een scharrelaar met een kasteel 🤔 Ik denk dat Leon deze meneer jonker heel erg onderschat.
Wat ik zo al eens lees over de Hr Jonker is het in mijn ogen een groot zakenman .
Maar ik denk dat Leon ergens de pest in heb .Misschien had hij dit zelf wel gewild .
Iemand een Scharrelaar noemen kan volgens mijn niet zo maar .kijk eerst eens naar je zelf
voor je iemand een kaartje om hangt .

Gr Bromfan
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Ötzi » 14 feb 2021, 21:42

Ik heb dit onderwerp nog eens helemaal nagelezen en het zat me niet lekker zoals Jan Jonker 'weggezet' is als een 'scharrelaar'. Een scharrelaar was hij niet, dat is een vogelsoort (Coracius garrulus).
J.Jonker was een echte zakenman, zoveel is zeker. Maar hij was ook een groot liefhebber van allerhande techniek, vooral klokken. Hij heeft ook zelf klokken ontworpen.
Hij was importeur van Fuchs, HMW, Parilla, Benelli en........
Verder heeft hij naast HMW en Sarolea ook enkele eigen brommermerken (zie ook het laatste nummer van 'Bromfiets') en het merk Jonker op de markt gebracht. De laatste was een motorfiets met een ILO-200cc of ILO-250cc tweecilinder motorblok.
Tijdens ons (mijn broer en ik) bezoek op het kasteel in Nederhorst den Berg in 1988 of '89 was hij zeer gastvrij en enthousiast, alhoewel hij toen al meer dan 80 jaar oud was. Al vroeg in het gesprek vertelde hij dat de HMW-periode niet zo lang geduurd heeft en dat die tijd voor hem nu eigenlijk niet meer zo veel betekende. Maar in de loop van ons bezoek bleek dat toch reuze mee te vallen. Achteraf vernam ik dat hij op verschillende plaatsen HMW-brommers gekocht had. Het zit er dus dik in dat wij hem gestimuleerd hadden de HMW-draad weer op te pakken.
Om nog eens duidelijk te stellen; Jan Jonker ontwierp NIET de HMW 50N-motor met 2 versnellingen die vanaf 1955 (3v. vanaf '56/'57) op de markt was. In de Fuchs/HMW-fabriek te Hallein ontwierp J. J. ALLEEN de HMW ET1-motor met de halfautomatische koppeling en zonder versnellingen, die gemaakt is tot 1955. Wie de H1(Holland 1 versn.)-motor, die in 1957 uitkwam, ontwierp is tot op heden niet bekend.
Toen J.J. het prototype van de ET1-motor bouwde was Heer Fuchs niet in Hallein, Oostenrijk, hij werkte destijds bij Ford in de VS. Het schijnt dat Anton Fuchs daar achteraf niet zo blij mee geweest is. Hij voelde het misschien aan als een inbreuk op zijn territorium of als een soort concurrent binnen zijn eigen bedrijf....?
In 2009 maakte ik in Kottingbrunn, op de grote HMW-overzichtstentoonstelling, kennis met Jan Jonkers weduwe (zijn voormalige secretaresse en zijn 2e vrouw) Rini Jonker. Zij woont nog steeds in de bijgebouwen van het kasteel.
Zij weet niet erg veel van de HMW en de HMW-tijd maar wel veel over het leven van Jan Jonker.
Wie nog bepaalde vragen over deze materie heeft kan mij contacteren. Ik heb diverse goeie HMW-relaties in Oostenrijk, dus het moet al gek gaan als we geen antwoord vinden op evt. vragen.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
HMW Kottingbrunn met Piet en Rinie.jpg
HMW Kottingbrunn met Piet en Rinie.jpg (48.56 KiB) 40 keer bekeken
Scharrelaar.jpg
Scharrelaar.jpg (62.4 KiB) 43 keer bekeken
Nederhorst.jpg
Jonker ILO-twin.jpg
Jonker ILO-twin.jpg (87.11 KiB) 43 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Bericht door Ötzi » 17 feb 2021, 22:13

Is er misschien iemand die meer kan vertellen over deze Jonker motoren? Ik heb een vermoeden dat het hier om 'badge engineering' gaat. Maar welk merk motor is het van origine? Misschien Duits, maar de motor heeft ook wel iets van Monark, Flandria en Superia.
Bijlagen
Monark ILO twin.jpg
Monark ILO twin.jpg (45.44 KiB) 21 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “HMW”