Mooi plaatje

Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Mooi plaatje

Bericht door Leon » 18 mei 2020, 17:12

Op het moment van de Wereld expo, in 1958, was de nieuwe Royal Nord nog lang niet productierijp. Maar Hufkens wilde op deze belangrijke expositie tonen, wat Royal Nord in huis had aan techniek. Hier kwamen ondernemers van over de gehele wereld bijeen. Deze kans moest hij nemen, al was het maar met bluf. Jean Hufkens was nog maar net in onderhandeling met Itom en er was nog en hoop ontwikkelingswerk te verrichten. Het frame was al geconstrueerd, afgeleid van het Itom frame. De voorvork was nog niet definitief gekozen en daarom monteerde hij een universeel model, dat ook in de Ambassadeur toegepast werd. Het motorblok had nog geen versnellingsbak. Itom was zelf nog druk doende met de het ontwerp van de 4-versnellingsbak en Hufkens was nog lang niet aan de beurt, daarom monteerde hij een dummy motorblok in het frame. Ik zeg dummy motorblok, omdat het motorblok nog leeg was. Er was nog geen schakelmechanisme en nog geen 4-versnellingen overbrenging, productierijp. Er waren alleen carterhelften (oude type Itom motorblok) en carterdeksels, waarin het RN logo was gegoten. Voor het rempedaal werd een drijfstang geleend. Maar de nieuwe Royal Nord Super Sport (ook de naam was nog niet definitief) stond op de expo te glimmen. Naast een andere primeur, de Royal Nord Ambassadeur, een bromscooter. Dat was een type bromfiets, die steeds meer populair werd. Waardoor heel veel bromfietsmerken zo’n type in het programma hadden.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3657
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Mooi plaatje

Bericht door Ötzi » 18 mei 2020, 17:50

Ja Leon, klopt, het is inderdaad Juprelle! Ik dacht dat het een vergissing was, sorry!
Jan, voor Itom waren er ook grotere inschroefbare inlaatbuisjes zodat je er een Dellorto UA carburateur kon opzetten. Maar die zaten op een snelle cylinder natuurlijk.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 261
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Mooi plaatje

Bericht door Ducini » 18 mei 2020, 20:42

Hier een plaatje van de Itom inlaatbuis.
ITOM blok-1.jpg
Ook sommige Ducati Sport48 (Blauwe Flits) cilinders hadden zoiets (dan met M24x1,5 draad, gebogen of recht).

Groet,

Ducini
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1362
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Mooi plaatje

Bericht door Jan van Leeuwen » 18 mei 2020, 22:51

Ötzi schreef:
18 mei 2020, 17:50
Ja Leon, klopt, het is inderdaad Juprelle! Ik dacht dat het een vergissing was, sorry!
Jan, voor Itom waren er ook grotere inschroefbare inlaatbuisjes zodat je er een Dellorto UA carburateur kon opzetten. Maar die zaten op een snelle cylinder natuurlijk.
Groet, Ötzi
Dank je wel Otzi voor de opmerking en tekening als bewijs.
Bijlagen
6C4409EC-9F50-4580-9676-50CED48F54BC.jpeg
Hierbij staat mijn vriend met een hele snelle ITOM ....
6C4409EC-9F50-4580-9676-50CED48F54BC.jpeg (99.65 KiB) 25 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3657
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Mooi plaatje

Bericht door Ötzi » 18 mei 2020, 23:11

Jan, HMW H1 heeft ook zo'n inschroefbaar inlaatbuisje, dat weet je vast wel. Dus op zo'n blok kan je ook maar tot max 13mm gaan. Dat is natuurlijk genoeg voor zo'n versnellingsloos blok.
In de jaren '60 heb ik nog met Royal Nord gecrosst, maar de versn. bediening en blokkering was niks dan ergernis. Je trok hem steeds uit de versn. en het schakelen vereiste te veel voorzichtgheid , dat gaat tijdens het crossen niet.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Royal Nord crosser D..jpg
Royal Nord crosser D..jpg (85.32 KiB) 22 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Mooi plaatje

Bericht door Leon » 18 mei 2020, 23:42

Dat zal wel de reden zijn, dat Hufkens de schakelklok voor het Royal Nord motorblok heeft gewijzigd. Een Royal Nord motorblok, was eigenlijk veel beter als een Itom motorblok. De koppeling werkte veel beter. Hij schakelde veel beter. En de zuiger pin was dikker (13 mm i.p.v. 12 mm). en bovendien waren de tap-einden voor de cilinder doorlopend, door de cilinder en cilinderkop. Een Itom had tapeinden in de cilindervoet en in de cilinder voor de cilinderkop. Dat was veel lastiger bij demontage. Ook de uitlaatbocht bevestiging met een vlakke flens was beter als de schroefwartel van Itom.
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 434
Lid geworden op: 21 jun 2008, 11:00

Re: Mooi plaatje

Bericht door Superia » 19 mei 2020, 07:43

Zijn er eigenlijk foto's beschikbaar van de stand van Royal Nord op de wereldtentoonstelling? Lijkt me wel mooi om te zien.
Leon
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Mooi plaatje

Bericht door Leon » 19 mei 2020, 12:46

Ben ik ook naar op zoek. Er bestaan foto's, maar die krijg je niet makkelijk te zien. Karin Greeve, de dochter van de oud hoofd boekhouder van Royal Nord, heeft die foto's (Karin heeft een heel groot archief met materiaal van Royal Nord) en ook de Stad Hasselt heeft foto's van Royal Nord op de wereldtentoonstelling. En ik denk dat ook de stad Brussel, waar de wereldtentoonstelling was, ook foto's heeft. Maar of er particulieren zijn, die nog foto's hebben, weet ik niet. Ook heeft Royal Nord een flyer (Folder) verspreid op de wereldtentoonstelling aan bezoekers van de stand. Maar die heb ik ook nooit onder ogen gehad.
Plaats reactie

Terug naar “Royal Nord”