1958 Royal Nord prototype op de Wereld Expo

Plaats reactie
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

1958 Royal Nord prototype op de Wereld Expo

Bericht door Leon » 17 sep 2021, 17:28

Enige tijd geleden hadden we een informatie uitwisseling over Royal Nord. Toen vroeg iemand of ik een afbeelding had van het prototype, dat eerst onder de naam Super Sport zou worden uitgebracht, maar later tijdens de ontwikkeling als Super Vedette door het leven zou gaan. Ik had toen geen foto. Maar nu in het jongste blad, "Bromfiets", staat een artikel over Royal Nord, met de foto van het prototype. Onderstaand plaats ik deze foto.
Bijlagen
1958 Royal Nord prototype op de Wereld Expo.JPG
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: 1958 Royal Nord prototype op de Wereld Expo

Bericht door Leon » 20 sep 2021, 08:05

Uit de matige kwaliteit van deze prototype foto is af te lezen dat er heel weinig beeldmateriaal bekent is van dit prototype. Het archief van het blad "Bromfiets", heeft geen betere foto beschikbaar. En als zelfs Karin Greeve geen betere foto in haar bezit heeft, wordt het heel moeilijk. Jammer dat er niet meer afbeeldingen bekent zijn, van andere bronnen (particulieren bezoekers van de Wereld Expo 1958) of journalisten. In die periode liep bijna niemand rond met een fotocamera. En de meeste bezoekers kwamen niet voor een bromfiets naar Brussel.

Maar voor ons bromfietsliefhebbers is het een stapje in de richting van bevestiging. Ik begreep uit eerdere reacties dat er veel misverstanden en/of twijfels bestonden, over het bestaan van dit prototype en de datum van presentatie. Er zijn wel meer gegevens en afbeeldingen bekent van het tweede prototype, dat een jaar later, in 1959, gepresenteerd werd aan de pers en journalisten van bromfiets vakbladen. Eind 1959, was de nieuwe bromfiets beschikbaar voor verkoop en met ingang van 1960, was deze bromfiets te koop in Nederland, bij de importeur "Bultje" Raijmakers in Meer Veldhoven bij Eindhoven. Voor de duidelijkheid, onderstaand, nog een foto van het tweede prototype, die gelukkig wel duidelijk is.
Bijlagen
1959 Royal Nord Super Vedette (met ingegoten RN logo in het motorblok).jpg
Plaats reactie

Terug naar “Royal Nord”