Royal Nord voor de oorlog

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4201
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Royal Nord voor de oorlog

Bericht door Ötzi » 09 jul 2021, 17:49

Royal Nord begon in 1931 met motoren. te bouwen. Dat waren min of meer Gillet 100cc klonen. Maar wie heeft daar goede afbeeldingen van? Ik ken eigenlijk alleen naoorlogse Royal Nord motoren, die in feite Maico's waren.
Met dank en groet, Ötzi
Bijlagen
Royal Nord 1932.jpeg
Royal Nord 1932.jpeg (32.78 KiB) 120 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Royal Nord voor de oorlog

Bericht door Leon » 10 jul 2021, 12:19

Ik heb wel een paar afbeeldingen voor je
Bijlagen
1932 Royal Nord 100cc BMA 05.jpg
1932 Royal Nord 100cc BMA 04.jpg
1932 Royal Nord 100cc BMA 03.jpg
1932 Royal Nord 100cc BMA 02.jpg
1932 Royal Nord 100cc BMA 01.jpg
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Royal Nord voor de oorlog

Bericht door Leon » 10 jul 2021, 12:23

Ets. Royal Nord, Gebroeders Hufkens, Hasselt 1927–1967
Jean Hufkens (1895-1960) werkte aanvankelijk bij Gillet, sinds 1921, als monteur en tevens als coureur, en verkocht Gillet fietsen aan de Bampslaan in Hasselt. In 1923, ging hij Gillet fietsen verkopen in zijn eigen winkel, aan de Stationsstraat 4, in Hasselt, de hoofdstad van de Belgische provincie, Limburg. In dat jaar werd het merklogo van Royal Nord, vastgelegd in het merkenregister, van de kamer van koophandel.


foto van document
1923 Merkenrecht register akte

In 1923, ging Hufkens op kleine schaal Gillet fietsen assembleren en bedacht een logo, een fietswiel met de Vlaamse leeuw en deponeerde de naam “Royal Nord”, bij de kamer van koophandel. Zijn reclame slogan was: “Hufkens, voor al uw rijwielen”

Het idee voor deze naam was, na een bezoek aan Brussel, waar hij een hotel zag met die naam, op het Rogierplein, links van het treinstation Noord (Gare du Nord). En de keuze voor een hotel naam was niet toevallig, de gebroeders Claeys hadden de naam Flandria gekozen, in 1927, afgeleid van een hypermodern hotel in Gent aan het Koningin Maria Hendrikaplein, bij het Sint-Pieters treinstation, in Gent met het oog op de Wereldtentoonstelling, van 1913, die vlakbij werd ingericht. Het Flandria hotel was op dat moment het meest moderne hotel in Europa, dat helemaal opgetrokken was uit het gloednieuwe bouwmateriaal, beton.
De (Franstalige) naam Royal Nord, werd in de UK geschreven als Royal North, wat tot misverstanden leidde, toen Hufkens de Britse markt betrad met zijn producten. Toen het bedrijf begon te groeien voegden zijn broers: Hubert en Henri, zich bij hem, in hetzelfde jaar 1927. Jean en Achille, reden wedstrijden met Saroléa en Gillet motorfietsen. In 1932, kwamen ook zijn andere broers, Gaston en Achille, in de zaak en begon de assemblage van Gillet motorfietsen. De gebroeders Hufkens verkochten: Gillet, Sarolea en Indian motorfietsen.
Latere ontwikkelingen in Brussel: Hotel, Des Boulevards, de Cosmopolite, de Taverne Pol en de Royal Nord, werden allemaal afgebroken, om plaats te maken voor een Amerikaanse no nonsense mastodont, de Sheraton. Geklemd tussen het Hotel des Boulevards (links) enerzijds, en anderzijds de Taverne / Hotel Pol en de Grand Cafe Restaurant Royal Nord (rechts), op het Rogierplein (tegenover Station Noord). Het oude Noord station werd afgebroken, in 1952, en het nieuwe station verrees wat verderop, op de lokatie waar het nog altijd gevestigd is. Op de plaats van het tot slopen veroordeelde fraaie 19e eeuwse station verrees het voor die tijd hypermoderne Centre International Martini. Sommige illustraties uit het begin van de 20ste eeuw tonen het Royal Nord hotel, met een balkon dat over de gehele gevel doorliep. Eigenaar (van drie hotels) in die tijd was een zekere, Prosper Verlinden. Hotel Royal Nord was blijkbaar een zeer florerende zaak, want op gegeven moment besloot eigenaar Verlinden om flink uit te breiden. Nadat het oude Noord station was afgebroken, eind vijftigerjaren, kwam er het voor die tijd hypermoderne Rogiercentrum met de "Martini-toren" (Rogier-toren) 117 meter hoog, in de plaats, opgeleverd, in 1961. De naam Royal Nord was in de horeca, zéér populair in België, tientallen restaurants en café’s kregen deze naam, verdeeld over geheel het land.

De Belgische regering kan het land staande houden, dankzij de kolonie in Afrika, Belgisch Congo, die nog harder wordt uitgebuit als ooit te voren. De dertigerjaren worden echter magere jaren voor de bevolking. De bevolking heeft nauwelijks geld uit te geven en wie voorheen een auto had, moest zich nu tevreden stellen met een motorfiets. Wie voorheen een motorfiets had, moest zich nu tevreden stellen met een velomoteur. En de arbeidersklasse mocht blij zijn met de aanschaf van een fiets. Een fiets was gedurende de dertigerjaren een ongekende luxe. Een arbeider in een automobielfabriek of motorfietsfabriek, ging meestal lopend naar zijn werk.
Om aan de groeiende vraag van fietsen te kunnen voldoen startten de broers: Jean, Hubert en Henry, in 1929, met de bouw van een nieuwe fabriek aan de Luikersteenweg 107, in Hasselt, die in 1931 opgeleverd werd. Naar een ontwerp van architect Jean Rosenboom. Maar nog voor het einde van dat jaar ging Henri Hufkens zijn eigen weg, in 1931. De combinatie van de broers in het bedrijf, wisselde wel eens. Ook Hubert verliet de vennootschap al weer snel, in 1933. Hij zou later Royal Nord vertegenwoordigen, in Belgisch Congo. Henri Hufkens die eerst in het bedrijf van zijn broer Jean werkte, aan de Luikersteenweg 107, opende een winkel aan de Stationsstraat 4 tegenover de fabriek (waar Jean Hufkens in 1923 begon met een winkel). Enkele jaren later verhuisde hij naar de Luikersteenweg 16 en eindigde met een zaak aan de Kempische Steenweg 18, allemaal in Hasselt. Henri verkocht werkelijk alles, naast fietsen, bromfietsen, moto’s, “trottinetten” en tandems van Royal Nord, kon je bij hem ook terecht voor Gillet motorfietsen, maar ook auto’s, bestelwagens, vrachtwagens, ziekenwagens van de merken: Fiat, Dodge, Simca, Austin, en Hudson. Belgische R.R. radio’s; karabijnen en jachtgeweren; regenmantels, lederen vesten en lederen broeken.
De gebroeders Hufkens sponsorde geregeld wielerwedstrijden maar ook af en toe een wedstrijd voor duiven. Een paar jaren later verscheen in het Staatsblad van 29 november 1935, de oprichting van de “S.A. Etablissement Hufkens Frères”, met Jean, Achille en Gaston als bestuursleden. Jaarlijks werden zo’n 10.000 fietsen geproduceerd. En die waren er in alle maten en kleuren, voor het hele gezin, met de types: Commander, Consul of de President. Er bestonden ook verschillende sub-merken zoals: Royal Sud, Royal Luxe, Royal Touring. Ook werden fietsen aan derden verkocht en onder een andere naam op de markt gebracht. Hasselt lag in het steenkoolgebied van Limburg en daar verdienden de mijnwerkers 15% meer dan gemiddeld, dus kon de bevolking meer geld besteden. In de jaren dertig kwam de naam Royal Nord geregeld voor, op aankondigingen van wielerwedstrijden, als sponsor van een “Grote prijs Royal Nord”, als medesponsor van de Grote prijs Belga, Boule’d’Or of een ander sigarettenmerk. Meestal ging het om regionale wedstrijden voor junioren. De inschrijvingen gebeurden in het plaatselijk café. Soms kwamen ze met een echte wielerploeg waar zelfs beroepsrenners deel van uit maakten. Royal Nord bleef actief in de wielersport tot diep in de jaren vijftig.


foto van advertentie
“Hufkens, voor al uw rijwielen en motorrijwielen”

Naast de productie van fietsen, begon Hufkens, in 1932, met de assemblage van Gillet 100cc Velomoteurs onder eigen label. Een Velomoteur (in het Nederlands: Fietsmotor) is een gemotoriseerde tweewielerklasse met eenvoudige regelgeving. In Nederland werd deze klasse genoemd: “Onder de zestig” en in Frankrijk de BMA klasse. Een rijbewijs was niet verplicht, verzekering was niet verplicht en wegenbelasting werd niet berekend. Het was de voorloper van de Bromfietsklasse, een gemotoriseerde tweewielerklasse, die in 1947, bedacht werd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4201
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Royal Nord voor de oorlog

Bericht door Ötzi » 10 jul 2021, 23:40

Bedankt voor de foto's!
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Gebruikersavatar
jvsoelen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1050
Lid geworden op: 06 feb 2009, 07:04
Locatie: Geldermalsen ( GLD. )
Contacteer:

Re: Royal Nord voor de oorlog

Bericht door jvsoelen » 11 jul 2021, 11:00

Leon, bestaat deze Royal Nord uit 1932 nog ?.
" JAMTHI TT type 2 uit 1970 "
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Royal Nord voor de oorlog

Bericht door Leon » 11 jul 2021, 12:29

Ja, deze Royal Nord zit in een particuliere verzameling. De nieuwe eigenaar heeft hem een jaar geleden gekocht.
Plaats reactie

Terug naar “Royal Nord”