Superia pousse pousse

Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Superia pousse pousse

Bericht door Leon » 01 aug 2021, 13:02

Mijn reactie op de mening van Otzi:
Hierbij nog een paar foto's van de rode 'Pousse Pousse', zelfs één met een Flandria-blok (waarschijnlijk niet origineel)

Groet, Ötzi

Mening van Leon:
Waarschijnlijk zijn er twee modellen gemaakt, één met een Sachs motorblok en één met een Flandria motorblok en zijn beide uitvoeringen origineel. Het idee voor een brommer Riksja was kort voor de tentoonstelling en was er niet veel tijd om 220 van die brombakfietsen te produceren en werd de productie verdeelt over beide Claeys bedrijven.

Een verklaring kan zijn:
A - dat de Claeys broers toch niet zo'n ernstige ruzie hadden en samengewerkt hebben.
B - dat beide Claeys bedrijven, elk een Pouse Pouse geleverd hebben aan de Wereld
tentoonstelling.

Groet, Leon
Bijlagen
1958 Superia Pous Pous taxi 01.jpg
1958 Superia Pous Pous Expo 58 met kap.jpg
1958 Superia Pous Pous Expo 58 met kap.jpg (92.12 KiB) 94 keer bekeken
1958 Superia Pous Pous taxi in Brussel-expo.jpg
1958 Superia Pous Pous taxi in Brussel-expo.jpg (62.36 KiB) 94 keer bekeken
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 01 aug 2021, 16:01

Beide types 'Pousse-Pousse' hebben op de afbeeldingen uit 1958 een Sachs-motor. Het zijn Superia's dus dat klopt wel. Ik veronderstel dat in dat jaar de Victoria-motor al niet meer ingebouwd werd bij Superia. Dat Flandria ook Pousse-Pousse's gemaakt heeft kan, maar het is misschien wat ver gezocht. Maar wie weet zijn er lezers die hierover uitsluiting kunnen geven.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Pousse-pousse expo 58.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor

Bericht door Superia » 11 aug 2021, 15:59

De Pousse Pousse werd destijds alleen door Superia geleverd aan de Wereldtentoonstelling. Het Flandria-blokje onder de rode is een aanpassing van latere jaren. Flandria heeft dus nooit zelf driewielers geleverd. Wel hebben ze in 1957 een voorstel gedaan, deze is uiteindelijk niet gekozen en de bestelling is naar Superia gedaan.

Alle driewielers op de Expo (allemaal van Superia dus) waren uitgerust met Sachs-motor. Ik vermoed dat dit een overeenkomst met Sachs was, aangezien zij daar ook mee uitpakten in hun folders. De Victoria-motoren onder Superia werden nog gebruikt tot ergens halverwege de jaren 60.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning

Bericht door Ötzi » 14 aug 2021, 17:37

Leon, wij en jij zien dat je vaak te veel van veronderstellingen uit gaat (zie o.a. BSA Brigand, verhaal van Alex Waigand) !
Dat is verleidelijk, dat weet ik. Maar hou je liever aan de feiten uit betrouwbare bronnen.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Superia”