Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door pjotr-36 » 13 aug 2020, 19:38

Nog een paar aanvullingen.
De SC benaming is vanaf ‘65 niet ‘64
De matic komt al uit in 1967.
Ook in 1967 werden de tour modellen nog geleverd met een JLO G 50 motor met 2 of 3 versnelling.
Nu heb ik zelf ooit wel eens een tour gezien met een geschakeld Sachs blokje maar vindt dit nergens in een folder terug. Kan er ook heel goed zelf onder zijn geschroefd.
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 496
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Leon » 14 aug 2020, 09:08

Het is ook heel goed mogelijk, da Sparta, in de overgangsperiode van oude school tot en met 1967, naar nieuwe school vanaf 1968, de bestaande onderdelenvoorraad opmaakte en er exclusieve modellen ontstonden in kleine aantallen, waarvoor het te kostbaar was om folders te laten drukken. Deze exclusieve modellen werden vaak met korting aangeboden aan de fietsenmakers, die een Sparta dealerschap hadden. Veel (vaste) klanten van fietsenmakers kochten bromfietsen op advies van de fietsenmaker, tijdens een bezoek aan de winkel of werkplaats en vonden een folder of brochure niet interessant. En kochten een bromfiets op het oog.

Ik zelf, werd in 1969 16-jaar oud en mocht van mijn ouders een bromfiets uitzoeken, bij onze vaste fietsenmaker. Mijn voorkeur ging uit naar een Tomos 3-versn. en ik vond het model van 1968 mooier, doordat die nog een diep voorspatbord had. Het model 1969 had een minder mooi voorspatbord (vond ik) De fietsenmaker was daar heel blij mee. Hij verkocht een overjarig model voor de normale prijs. Ik had nog nooit een Tomos folder ingezien, ik had mijn keuze gemaakt, door wat ik op straat had zien rondrijden. En dat deden wel meer mensen.
pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door pjotr-36 » 14 aug 2020, 09:49

Deze is hier misschien wel een goed voorbeeld van, Sparta sport met een 4v Sachs.
pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door pjotr-36 » 14 aug 2020, 09:55

pjotr-36 schreef: 14 aug 2020, 09:49
2DCF29B7-DCA8-47B6-BB55-49A20725FE65.jpeg
946392DA-28B8-4084-92D8-3BB65AB7A50F.jpeg
9A2D856D-B70E-417E-9464-F70C462725AD.jpeg
Deze is hier misschien wel een goed voorbeeld van, Sparta sport met een 4v Sachs.
9A2D856D-B70E-417E-9464-F70C462725AD.jpeg
946392DA-28B8-4084-92D8-3BB65AB7A50F.jpeg
Bijlagen
3C22FD9D-B4A8-486D-9857-AC7F2CDB4086.jpeg
pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door pjotr-36 » 14 aug 2020, 10:39

pjotr-36 schreef: 13 aug 2020, 19:38 Nog een paar aanvullingen.
De SC benaming is vanaf ‘65 niet ‘64
De matic komt al uit in 1967.
Ook in 1967 werden de tour modellen nog geleverd met een JLO G 50 motor met 2 of 3 versnelling.
Nu heb ik zelf ooit wel eens een tour gezien met een geschakeld Sachs blokje maar vindt dit nergens in een folder terug. Kan er ook heel goed zelf onder zijn geschroefd.
Zie dat in 1969 de Sparta tour ook werd geleverd met een Sachs 2v blok.
Gebruikersavatar
itskoat
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4002
Lid geworden op: 23 nov 2008, 16:54
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door itskoat » 14 aug 2020, 10:57

Ik volg dit met belangstelling maar waarom staan de foto's allemaal op de zijkant? Voordat je het weet moet ik naar de fysio met een een stijve nek :lol:

Vriendelijke groet ;)

Wietze
pjotr-36
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 feb 2009, 20:53
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Dalfsen (ov)

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door pjotr-36 » 14 aug 2020, 12:44

Was eigenlijk al heel blij dat het me gelukt was foto’s te plaatsen vanaf m’n mobiel. 😋
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 496
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Leon » 14 aug 2020, 17:37

Sparta maakte het model Sport vanaf 1965, met verschillende Sachs 4.3pk motorblokken (met of zonder ventilatorkoeling) met trappers of kickstart, voor de exportmarkt. In Belgie (op 2dehands.be) worden nog regelmatig Sparta Sport Sachs 4.3pk bromfietsen aangeboden. Deze modellen werden in Nederland angstvallig verzwegen. Sparta was bang dat deze snelle uitvoeringen (75 km/uur) hier ook gevraagd zouden worden.
Gebruikersavatar
spartafiel
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1451
Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Deurne
Contacteer:

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door spartafiel » 14 aug 2020, 17:48

Deze is hier misschien wel een goed voorbeeld van, Sparta sport met een 4v Sachs.
Er komen bij sparta wel eens overgangsmodellen voor. Maar dat zie je eigenlijk meer bij latere modellen terug dan de modellen tot '66-'67. De financiële prikkel was er ook meer naar om dat te doen na '66-67 aangezien de bromfietsverkoop en winst steeds meer terugliepen

Ik durf bijna te stellen dat als je de getoonde sparta Gi50 sport na gaat trekken in de verkoopboeken, dat je tot de conclusie komt dat het bloknummer niet overeenkomt met wat oorspronkelijk is gemonteerd af fabriek.

Bovendien schuurt het blok zo te zien ook tegen de kunststof kappen aan. Ik geloof niet dat sparta het zo knullig af zou monteren.

Overigens klopt het wel dat sparta voor de export vaak Sachs monteerde en in België had sparta een aantal goede verkoopkanalen.
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -

1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 496
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Onduidelijkheid Sparta modellen: SE50 SF50 en SD50

Bericht door Leon » 14 aug 2020, 19:15

Toevallig staat er nu een rode Sparta Sport, Sachs 4.3pk op 2dehands.be Kijk maar eens even.
Plaats reactie

Terug naar “Sparta”