Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het opknappen van een Sparta 125 cc met JLO blok uit 1940. In die tijd werd deze afgevuld met 4 delen vet en 1 deel olie. Wat is het advies om er nu in te doen?
Hoor het graag.
Mvrgr Hilmar
Transmissie / kettingkast / koppelingsplaten olie
-
- Bromfiets liefhebber
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:54
Transmissie / kettingkast / koppelingsplaten olie
- Bijlagen
-
- BA45E1D1-542F-40FF-AE18-50EC48CFDEB6.jpeg (35.03 KiB) 136 keer bekeken
-
- 383FDC31-5FE5-49DA-9173-D5B9C933E550.jpeg (33.09 KiB) 136 keer bekeken
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Re: Transmissie / kettingkast / koppelingsplaten olie
Vroeger werd dit door meer merken aanbevolen, bedoeld voor warme klimaten. Enfield India vulde af met vet tot ver in de zeventigerjaren (het is daar lekker heet). In meer frissere klimaten zoals wij die nu kennen in Noord Europa is dit niet nodig (niet aan te bevelen). En goede transmissieolie is een goed alternatief. Een positieve bijkomstigheid van afvullen met vet is de geluiddemping van de tandwielen. Bij motorblokken met veel km werd daarom vet gebruikt als smeermiddel.
- spartafiel
- Bromfiets Koning
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 23:25
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
- Locatie: Deurne
- Contacteer:
Re: Transmissie / kettingkast / koppelingsplaten olie
0,7 liter mild gedopte SAE50 classic versnellingsbak olie. De bak kan wat lekken, want er zitten simpelweg geen keerringen in.
Je kan wel een mix van vet en olie maken, maar af en toe wat bijvullen is denk ik beter. Het vet wordt alleen maar toegevoegd om lekkage tegen te gaan. Ik heb wel eens een Duitse Ilo specialist gesproken die zweert na revisie bij inrijden met olie en na 100km olieverversing waarna hij afvult met het vet/olie mengsel.
Mocht je tochde mix van vet en olie willen maken, dan hierbij de smeertabel: Smeer de Ilo overigens ook niet te schraal in de mengsmering, ook de krukas is vaak maar aan één zijde voorzien van een dichtring. Later werd dat diverse malen gemodificeerd.
Mvg
Marco
Je kan wel een mix van vet en olie maken, maar af en toe wat bijvullen is denk ik beter. Het vet wordt alleen maar toegevoegd om lekkage tegen te gaan. Ik heb wel eens een Duitse Ilo specialist gesproken die zweert na revisie bij inrijden met olie en na 100km olieverversing waarna hij afvult met het vet/olie mengsel.
Mocht je tochde mix van vet en olie willen maken, dan hierbij de smeertabel: Smeer de Ilo overigens ook niet te schraal in de mengsmering, ook de krukas is vaak maar aan één zijde voorzien van een dichtring. Later werd dat diverse malen gemodificeerd.
Mvg
Marco
Sparta - Motorrijwielen en Motorcarriers, Bromfietsen en Rijwielen
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
'Berijdt Sparta-Rijwielen - Elegant en Sterk - Billijk in Prijs - bij iederen handelaar verkrijgbaar' -
1-Takt voldoet niet, 2-Takt is meer dan toereikend en 4-Takten zijn er 2 teveel
-
- Bromfiets liefhebber
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 okt 2020, 12:54
Re: Transmissie / kettingkast / koppelingsplaten olie
Dit smeersel gaat het worden, eerste meters zijn er mee gereden en klinkt iig goed en alles is dicht.
bedankt voor de tips.
bedankt voor de tips.
- Bijlagen
-
- 0EE8E7AB-C000-4D31-9569-9A416CFA35A7.jpeg (28.33 KiB) 72 keer bekeken