Husqvarna Novolette

Buitenlandse merken
Plaats reactie
vissertw1
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Husqvarna Novolette

Bericht door vissertw1 » 24 aug 2020, 19:23

Hallo, ik zit momenteel in Zweden en ben bezig met een Husqvarna Novolette.
Wat is er allemaal aan gedaan, koppakking vernieuwd, meteen decompresseur schoongemaakt en alle weer gemonteerd.
Carburateur is schoon, punten zijn licht opgeschuurd en staan op iets meer dan 0,3 mm, bougie is goed, juiste type en staat op 0,5 mm.
Volgens een Zweeds forum staat de naald van de carburateur juist afgesteld op de onderste sleuf, dus de naald zo hoog mogelijk.
Maar hij wil niet lekker lopen als hij al aan slaat.
Het vervelende is dat je met zo een ding eerst fietsen moet om de motor aan te laten slaan, als ik dan wat snelheid heb wil hij soms teken van leven geven als ik het decompresseur hendeltje even inknijp.
Heb ik mazzel dan rijdt hij zeg honderd meter, volgas, met een vermogen wat bij zo een 40cc past, ik doe niets en zomaar stopt hij er ineens mee, en is daarna niet meer aan de gang te krijgen.
Er zit een uitlaat onder die ik niet vertrouw, haal ik die er af lijkt het er op dat ik iets meer vermogen heb.
Bij herhaalde startpogingen hoor ik wel af en toe een ontsteking.
Wel is het zo dat iedere keer als hij diens weigert de bougie nat is, dat past ook volgens mij wel bij de manier waarmee hij volgas rijdend opeens stopt, hij begint niet eerst in te houden, het is in een keer over.
Mag ik aannnemen dat het een ontstekingskwestie is?
Als dat zo is ben ik meteen uitgewerkt, ik heb hier niet de juiste gereedschappen voorhanden en ga 9 september weer naar huis in Nederland.
Bovendien is mijn kennis van dergelijke ontstekingssystemen niet zo groot.
Maar het blijft mij verbazen dat hij met behulp van even de decompresseur inknijpen soms zomaar ineens loopt, 100 of 200 meter prima loopt, voldoende trekkracht en er volgas rijdend er zomaar mee stopt en niet meer aan de gang te krijgen is.

Iemand die hier enig licht over kan laten schijnen?
Bedankt voor het meedenken,

Groeten,

Ton.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Husqvarna Novolette

Bericht door Ötzi » 24 aug 2020, 20:24

Heeft hij vonk nadat hij er zomaar opeens mee gestopt is? Indien niet, is het een ontstekingsprobleem natuurlijk. Vonk hij wel met een verse bougie? Dan kan evt. de carburateur veel te rijk staan. Zet de naald maar eens 2 groeven lager en haal het luchtfilter er even af om te testen. De décompresseur heeft mijns inziens met dit probleem niets te maken, tenzij die ernstig lekt en zo compressieverlies optreedt.
Succes ermee! Groet, Ötzi
P.S k zoek nog een cilinder (met zuiger evt.) voor een Husqvarna Novolette, want deze is verprutst!
Bijlagen
Husqvarna Nov. cilinder.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”