Hulp/kennis gezocht over aandrijfketting

Buitenlandse merken
Plaats reactie
Raffie
Bromfiets liefhebber
Bromfiets liefhebber

Hulp/kennis gezocht over aandrijfketting

Bericht door Raffie » 19 mei 2020, 16:18

Goeiedag allemaal,

ik heb van mijn opa een oude Nörsjo shopper gekregen en probeer deze langzaam op te knappen.
toen deze destijds vanuit zweden naar nederland is gekomen is deze opgebouwd naar invalide voertuig.
door deze ombouw is onder andere de aandrijfketting verlegd, deze gaat nu vanaf de Saxonette motor naar een tandwielkast bovenop van waaruit hij pas naar het wiel gaat. helaas heb ik nooit de volledige ketting gehad, alleen een verroest gedeelte van het van de tandwielkast naar het wiel. dit stuk heeft de afmetingen:

-Steek = 8mm
-Roldiameter = 8mm
-inwendige breedte = 6mm
-minstens 76 schakels

ik heb nog nergens een ketting met de juiste afmetingen gevonden. nu ben ik tijdens het zoeken kettingen tegen gekomen met beschrijvingen zoals 520 1/2x5/16, ik las dat de 1/2x5/16 van vroeger was en staat voor de maat in inches maar ik begrijp nogsteeds niet waar 520 voor zou staan.
dus mijn vraag is uiteindelijk of iemand mij kan helpen bij/uitleggen welke ketting hier nodig is
paulmz
Bromfiets sleutelaar
Bromfiets sleutelaar

Re: Hulp/kennis gezocht over aandrijfketting

Bericht door paulmz » 19 mei 2020, 16:46

Ik denk dat je de bovenste nonius van je schuifmaat moet gebruiken om de maat in inches te bepalen en dan hiemee zoeken in een tabel b.v,

https://www.kettingtechniek.nl/product/ ... orm-staal/

Paul
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Hulp/kennis gezocht over aandrijfketting

Bericht door Jan van Leeuwen » 19 mei 2020, 20:54

Raffie schreef:
19 mei 2020, 16:18
Goeiedag allemaal,

ik heb van mijn opa een oude Nörsjo shopper gekregen en probeer deze langzaam op te knappen.
toen deze destijds vanuit zweden naar nederland is gekomen is deze opgebouwd naar invalide voertuig.
door deze ombouw is onder andere de aandrijfketting verlegd, deze gaat nu vanaf de Saxonette motor naar een tandwielkast bovenop van waaruit hij pas naar het wiel gaat. helaas heb ik nooit de volledige ketting gehad, alleen een verroest gedeelte van het van de tandwielkast naar het wiel. dit stuk heeft de afmetingen:

-Steek = 8mm
-Roldiameter = 8mm
-inwendige breedte = 6mm
-minstens 76 schakels

ik heb nog nergens een ketting met de juiste afmetingen gevonden. nu ben ik tijdens het zoeken kettingen tegen gekomen met beschrijvingen zoals 520 1/2x5/16, ik las dat de 1/2x5/16 van vroeger was en staat voor de maat in inches maar ik begrijp nogsteeds niet waar 520 voor zou staan.
dus mijn vraag is uiteindelijk of iemand mij kan helpen bij/uitleggen welke ketting hier nodig is
Uw ketting 6x8 mm is 1/4 X 5/16 Inch dus Uw Ketting wiel mag 6 mm dik zijn en 8mm Steek.
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”