Derby Ferrari

Buitenlandse merken
Janne
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 348
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg

Re: Derby Ferrari

Bericht door Janne » 15 nov 2021, 21:52

Gisteren op een beurs Bikes & Scooters in Genk deze 2 beauties gespot.
Een Ferrari 125 en 50 cc.
Ze stonden wat dicht op elkaar daardoor helaas geen betere foto's kunnen maken.
Vlgs de eigenaar heeft de 50 cc een Franco Morini blok.
Wie weet over beide iets meer te vertellen?
Groet
Janne
Bijlagen
Ferrari 125&50cc_Genk_14112021AA.jpg
Ferrari 50cc_Genk_14112021BB.jpg
Ferrari 50cc_Genk_14112021AA.jpg
Ferrari 125cc_Genk_14112021.jpg
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 909
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Derby Ferrari

Bericht door Leon » 15 nov 2021, 23:09

BRM (Bellentani Ricardo, Modena)

Het BRM (Derby, Coppi en Duck-Bock) motorblok gemaakt in samenwerking met Ferrari, was met 3 verschillende primaire overbrengingen leverbaar: 1e met ketting, 2e met getande riem, 3e met tandwielen. Onderstaand zal ik een foto plaatsen van het BRM motorblok met een verwijzing naar de verschillende soorten primaire overbrengingen.

Een constructeur van hulpmotoren en bromfietsen. BRM stond voor: Officine Meccaniche, Bellentani, Ricardo, Modena. Dit was een klein Italiaans merk dat, van 1955 tot 1957, 49cc, 2-takt hulpmotoren maakte. Ricardo`s broer Vittorio Bellentani, die technisch directeur bij motorfiets fabrikant, Ferrari was, ontwikkelde het motorblok dat, in 1958, gepresenteerd werd.

Hoewel het bedrijfje slechts enkele jaren bestond maakte men bromfietsen onder het Derbi label en ook nog bromfietsen voor Fausto Coppi. Maar voordat dat merk van de grond kwam, overleed Fausto Coppi. Er waren toen 30 bromfietsen gemaakt. Taurus heeft het BRM motorblok ingebouwd in haar bromfietsen, die eind vijftigerjaren werden aangeboden. Het BRM motorblok werd ook door Duck-bock, een merk van Gé van Bockel in Rotterdam, in 1961, in Nederland, gebruikt.



foto Derbi Ferrari 48 met BRM motorblok

foto Derbi Ferrari 48 met BRM motorblok


foto1959 Taurus Sport met BRM motorblok

foto 1959 Taurus Sport met BRM motorblok





foto 1959 BRM motorblok, linkerzijde


De Ducbock B5 en B6 werden gemaakt door BRM Modena. De werkplaats van Ferrari heeft vermoedelijk een deel van versnellingsbak tandwielen gemaakt voor deze BRM motorblokken. BRM maakte diverse onderdelen voor derden en ook voor Ferrari. Derby ging ze vrij snel in licentie maken. o.a. de cilinder wijkt sterk af van de originele BRM cilinder. De blokjes werden bij BRM ontworpen door, Umberto Dalvacchio bijnaam "Cirillo". Aanvankelijk alleen inbouwmotorblokken waarvan de Cocker rolaandrijver voor Taurus vermoedelijk de eerste was. De B5 en B6 blokken werden ook aan Taurus geleverd. Later ging men complete bromfietsen bouwen. Het laatste project was een 75cc lichte motorfiets type B7, een prototype en enkele exemplaren werden gemaakt voor o.a. Argentinië.

Vittorio Bellentani
Geboren in Modena, studeerde hij in Duitsland aan de Universiteit van Freiburg, voordat hij in dienst trad bij Enzo Ferrari, in 1940, waar hij werkte aan de Auto Avio Construzioni 815 (1940-1946) een 8-cilinder lijnmotor met een inhoud van 1500cc.



foto 1940 AAC 815 spider (by Vittorio Bellantini, de broer van Ricardo)



Daarna werkte hij voor Maserati (1950-1955), aan de ontwikkeling van de Maserati A6 (A6-GCM 1952; A6-SSG 1954) en Maserati 250F, die was ingeleid door Gioacchino Colombo die Maserati verliet, in 1955. Vittorio Bellentani heeft zijn carrière voortgezet als een raadgevend ingenieur voor Ferrari, in de periode 1956-1963. En hij was betrokken bij auto’s zoals de Ferrari 412S (1957) en de 1.0 liter, Ferrarina (1962).



foto 1952 Maserati A6G- 2000 (by Vittorio Bellantini)



Hij werkte ook voor Bellentani Riccardo Modena (BRM) in de periode 1955-1957, een bedrijf dat was ontstaan door inzet van zijn broer Riccardo Bellentani. BRM was vooral een constructeur van 2-takt motorblokken, en bleef opereren onder leiding van Riccardo's zoon, Antonio Bellentani. Bellentani Senior stierf in Modena, in 1968.
Bijlagen
BRM motori met 3 soorten primaire aandrijving.jpg
Jan van Leeuwen
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 1539
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:27
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Derby Ferrari

Bericht door Jan van Leeuwen » 16 nov 2021, 13:52

Ötzi schreef: 21 sep 2017, 23:29 Ja dat is tof Jan! Maserati heeft inderdaad een heel ander blok dan bovenstaande brommers met 'Ferrari'-blok.
Wel erg mooi zo'n Maserati! En duur!
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Zoals je ziet zit ik er op hij is door Chris de Groot Klassiekers gerestaureerd en verkocht :-(
Zoals je ziet zit ik er op hij is door Chris de Groot Klassiekers gerestaureerd en verkocht :-(
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”