Lutz?

Buitenlandse merken
Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Lutz?

Bericht door Ötzi » 03 mei 2021, 20:16

Een kameraad van mij heeft een interessant hulpmotortje op de kop getikt. Volgens hem gooiden de Duitsers deze motortjes met de parachutisten naar beneden. De soldaten konden ze dan op een fiets monteren zodat ze vervoer hadden. Wie kan hier meer over vertellen? Zelf denk ik dat het een Lutz is.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Duitse hulpmotor.jpg
Duitse hulpmotor.jpg (120.54 KiB) 121 keer bekeken
Duitse hulpm..jpg
Duitse hulpm..jpg (127.49 KiB) 121 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 358
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Lutz?

Bericht door Ducini » 03 mei 2021, 21:13

Ötzi,

Duitsers hadden weinig gelegenheid om in WO2 te experimenteren met motortjes. Alle ontwerp- en productiecapaciteit werd door het Reich toegewezen. De productieaantallen daardoor indrukwekkend.

Uiteraard begon Lutz, zoals overal in de wereld, na de oorlog een inhaalslag. Het op zich best bekende motortje is waarschijnlijk pas in 1948 op de markt gekomen. In België werd er in 1950 al mee geadverteerd.
De importeur stak bij de introductie een gloedvol betoog af in de trant van "er zijn natuurlijk best andere goede hulpmotortjes, maar....".
Hier een paar plaatjes uit het tijdschrift Velomoteurs.
Lutz VM.jpg
Lutz VM.jpg (172.51 KiB) 110 keer bekeken
Lutz VM-2.jpg
Lutz VM-2.jpg (138.33 KiB) 110 keer bekeken
Groet,
Ducini
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 646
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Lutz?

Bericht door Leon » 03 mei 2021, 21:34

Otto Lutz (* 8 april 1906 in Cannstatt en † 2 maart 1974 in Braunschweig)
Lutz was een professor aan de universiteit, ingenieur, motorblokken ontwerper en ondernemer.

Leven en werk
Otto Lutz was de zoon van Boven-voorman Paul Lutz. Na de middelbare school in Cannstatt, studeerde hij in de periode 1925-1930, werktuigbouwkunde aan de Technische Universiteit van Stuttgart. Hij promoveerde, in 1931, op "onderzoek naar het spoelen van tweetaktmotoren" en daarna werkte zes jaar in het laboratorium voor verbrandingsmotoren, waarbij Lutz ook in de ontwikkeling van de motor voor de KdF auto was betrokken. In 1934, volgde de Habilitation en de verandering als een docent en hoofd van de Department of Motor Instituut van de Duitse Research Institute for Aviation (DFL) naar Braunschweig. Op hetzelfde moment, nam hij het als een aantal van zijn DFL collega's, een docent (Flugmotorenbau ) aan de Technische Universiteit van Braunschweig. Lutz, bijvoorbeeld aan methoden om de prestaties van vliegtuigmotoren te verhogen, door toevoeging zuurstofdragers (GM-1 proces). Hij ontwikkelde ook een hoge energie brandstof mengsels voor straalmotoren. In 1940, werd hij benoemd tot hoogleraar in de keizerlijke dienst. In 1943, Lutz ging naar München om daar, het Instituut voor motoren van de Aviation Research Institute Hermann Göring opgericht in München.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog voor het eerst Lutz werkte als consultant en als ondernemer in zijn eigen, opgericht op 13 mei 1946, Company, de "LUTZ GmbH". Nadat het bedrijf, in 1954, failliet was gegaan, nam hij in hetzelfde jaar een reputatie van de Technische Universiteit Braunschweig en nam de stoel van de machine-elementen en materialen handling. Tegelijkertijd nam Lutz het beheer van het Instituut voor straalmotoren op de heropgerichte Duitse Research Institute for Aviation in Braunschweig. In 1958, Lutz werd benoemd tot president van de Duitse onderzoeks- en testinstituut Aerospace benoemd (DFVLR) en vervulde deze functie tot 1969 gehouden. Dit jaar werd de DFL naar de DFVLR. Lutz behoorde tot zijn pensionering, in 1972, aan de Senaat van de DFVLR. De wetenschappelijke reputatie van Lutz was gebaseerd vooral op het fundamenteel onderzoek op spoelkanalen in 2-takt motoren en brandstof voor raketmotoren. Zijn eigen ontwikkeling van kleine motoren heeft ook zijn vaardigheden als ontwerper aangetoond. In de jaren vijftig en zestig, Otto Lutz was een van de toonaangevende Duitse expert voor straalmotoren.

Lutz GmbH
Technische gegevens van LUTZ P 53
Jaar: 1953
Cilinderinhoud: 49cc
Vermogen: 1pk
Maximum snelheid: 40 km/uur
Verbruik: 1,4 liter / 100 km (mengsel 1: 25)
Gewicht: 30 kg
Banden: 26 x 2.00


In 1953, was de aankoopprijs 498 DM



Na de oorlog en aanvankelijk onzekere vooruitzichten Lutz keerde terug naar de 2-takt motoren en opgericht, in 1946, de "Lutz GmbH", een bedrijf dat betaalbare auto's in de vorm van bromfietsen, bromfietsen en scooters geproduceerd. De workshops zijn gelegen in de wijk van Braunschweig Kralenriede, Bienroder Weg nr. 53, waar Lutz al tijdens de oorlog een werkplaats had.
De karakteristieke L-vormige ingang pk motoren was zelfs al ontwikkeld in de vroege jaren veertig en Lutz gepatenteerde verlof. Ze werden gebouwd in de werkplaats. Nu ontwikkelde hij daar hulpmotoren voor fietsen en scooters later. Tussen 1946 en 1954, "Lutz GmbH" produceerde ongeveer 3000 voertuigen. Lutz 'eigen brommer - een 'Lutz P53', is bewaard gebleven en kan gebruikt worden in het filiaal van vandaag Stedelijk Museum Braunschweig in het Oude Stadhuis aan het publiek.

Prijzen
Op 10 juli 1967, kreeg Otto Lutz, het Grote Kruis van Verdienste, van de Bondsrepubliek Duitsland toegekend. Sinds 1959, was hij een vast lid van de Brunswick Scientific Society.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Lutz?

Bericht door Ötzi » 03 mei 2021, 23:06

Interessant verhaal! Alleen lastig te lezen omdat de vertaling erbarmelijk is. Toch bedankt.
Groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Superia
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 464
Lid geworden op: 21 jun 2008, 11:00

Re: Lutz?

Bericht door Superia » 06 mei 2021, 08:45

Ik heb hier thuis nog een dealerkaart van Lutz liggen. Staat niet veel info op, is van een verkoper die aandringt om een bezoek te mogen afleggen. Indien interesse kan dit gekocht worden!
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 358
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: Lutz?

Bericht door Ducini » 06 mei 2021, 10:44

Leon schreef: 03 mei 2021, 21:34 In 1940, werd hij benoemd tot hoogleraar in de keizerlijke dienst.
De keizer was al in 1918 naar Nederland vertrokken. Doorn gaf hem onderdak....

Ducini
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4124
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Lutz?

Bericht door Ötzi » 06 mei 2021, 22:39

In 1940 was A.H. toch de 'keizer' van Duitsland?
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Diversen / overige”