Ducati-Moto Trans-Ducson
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Re: Ducati-Moto Trans-Ducson
Ik kan me nog herinneren, dat ik in 1969, een Ducati bromfiets zag. Wij jongeren, kwamen altijd bij elkaar op een sportveldje in de buurt. De meesten van ons hadden een Tomos of een Puch. Op een dag kwam er een vreemdeling bij staan met een splinternieuwe Ducati 48 SL. Volgens mij een "Blauwe Flits" genoemd. Ik vond dat ding prachtig mooi. Hij had hem met korting gekocht voor fl 600 (€274). Een stuntaanbieding van de importeur, omdat de verkoop stagneerde. Het viel me op dat het motorblok zo compact klein was. En nu 50 jaar later, zie ik afbeeldingen met hetzelfde motorblok en dan 100cc of 80cc inhoud. Dat zo'n klein motorblok zoveel cilinderinhoud kan hebben, ongekend. Méér is niet altijd beter. Klein maar fijn.
-
- Bromfiets specialist
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Re: Ducati-Moto Trans-Ducson
Leon,
Mooie foto. Deze oerversie van de Sport 48 zie je voornamelijk als (later) import-exemplaar, meestal met vaste voetsteunen die in NL destijds nog niet mochten. Toen NL importeur Motim in 1962 het RAI/TNO typekeurmerk B-2013 kreeg had de brommer al een dubbel wiegframe in plaats van de enkele voorbuis. Ook het dubbele frame was open, d.w.z. eindigde onder het motorblok. Toch zijn er ook Motim folders en advertenties waarin nog het oude frame is afgebeeld.
"Bromfiets" publiceerde een roadtest in november 1962. Daarbij stond al in de kop de later populaire benaming "Blauwe Flits" vermeld.
De rode Sport Esportazione leek iets minder rank door de diepere spatborden en iets bredere (2.25") banden.
De tank was heel fraai, à la Ducati Elite. Subtiele afwijking in het rode frame: klein knikje onder de buddyseat.
Hoewel de 48SL al sinds 1964 werd geproduceerd kwam Motim er pas in 1967 mee in Nederland, RAI/TNO B-7106.
Het frame was nu volledig gesloten, en eindigde dus niet meer onder het blok (in de "Bromfiets" roadtest van augustus 1967 trouwens met lelijk-ogende geforceerde koeling).
Ik vermoed dat de 48SL in NL werd "gedumpt" omdat de Ducati tweetakten in 1967 waren opgewaardeerd naar voetschakeling en 4 versnellingen, zodat de oude (3V/hand) elders niet meer te slijten waren.
Overigens vind ik het 3V blok helemaal niet bijzonder klein (ik heb er diverse liggen), wél zijn de zit"hoogte" en stuur"breedte" erg bescheiden uitgevallen!
Hieronder nog enkele afbeeldingen om de verschillen in frames te illustreren:
groet,
Ducini
Mooie foto. Deze oerversie van de Sport 48 zie je voornamelijk als (later) import-exemplaar, meestal met vaste voetsteunen die in NL destijds nog niet mochten. Toen NL importeur Motim in 1962 het RAI/TNO typekeurmerk B-2013 kreeg had de brommer al een dubbel wiegframe in plaats van de enkele voorbuis. Ook het dubbele frame was open, d.w.z. eindigde onder het motorblok. Toch zijn er ook Motim folders en advertenties waarin nog het oude frame is afgebeeld.
"Bromfiets" publiceerde een roadtest in november 1962. Daarbij stond al in de kop de later populaire benaming "Blauwe Flits" vermeld.
De rode Sport Esportazione leek iets minder rank door de diepere spatborden en iets bredere (2.25") banden.
De tank was heel fraai, à la Ducati Elite. Subtiele afwijking in het rode frame: klein knikje onder de buddyseat.
Hoewel de 48SL al sinds 1964 werd geproduceerd kwam Motim er pas in 1967 mee in Nederland, RAI/TNO B-7106.
Het frame was nu volledig gesloten, en eindigde dus niet meer onder het blok (in de "Bromfiets" roadtest van augustus 1967 trouwens met lelijk-ogende geforceerde koeling).
Ik vermoed dat de 48SL in NL werd "gedumpt" omdat de Ducati tweetakten in 1967 waren opgewaardeerd naar voetschakeling en 4 versnellingen, zodat de oude (3V/hand) elders niet meer te slijten waren.
Overigens vind ik het 3V blok helemaal niet bijzonder klein (ik heb er diverse liggen), wél zijn de zit"hoogte" en stuur"breedte" erg bescheiden uitgevallen!
Hieronder nog enkele afbeeldingen om de verschillen in frames te illustreren:
groet,
Ducini
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Re: Ducati-Moto Trans-Ducson
Zo, dat is even wat deskundige informatie. Dank je wel voor zoveel gedetailleerde gegevens en de prachtige afbeeldingen. Nooit geweten dat er zoveel verschillende frames en plaatwerk/brandstoftanks waren. en dan is er ook nog een model met de hele lange smalle tank.
leon
leon
-
- Bromfiets specialist
- Berichten: 332
- Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07
Re: Ducati-Moto Trans-Ducson
Je bedoelt waarschijnlijk deze 50SL/1. Foto's door mij al eens eerder geplaatst, genomen bij LeMans Classic.
De SL/1 is er ook met twee hooggeplaatste uitlaten en heeft ook een lelijker broertje, de 50SL/2.
Groet,
Ducini
-
- Bromfiets professor
- Berichten: 543
- Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
- extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Re: Ducati-Moto Trans-Ducson
Ja die bedoel ik
leon
leon