Moto Gitan

Janne
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 316
Lid geworden op: 11 mei 2019, 22:50
extra info: Ik sponsor oudebrommers
Locatie: Merkelbeek/Limburg

Re: Moto Gitan

Bericht door Janne » 07 aug 2021, 09:56

Prachtige machine geworden. Mijn complimenten voor al dat werk.
Ben benieuwd hoe die na het testen bevalt.
Groet
Janne
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 799
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Moto Gitan

Bericht door Leon » 07 aug 2021, 13:48

Moto Gitan (Moto Tansini) motorfietsen

Lichtgewicht motorfietsen gebouwd in Italië in de jaren 50, 60 en 70. De naam van het merk werd gevormd door de naam van de oprichter, Gino Tansini (1898-1980).

Vanaf 1951, bouwde Gitan lichte motorfietsen en crossers met 2-takt en 4-takt motorblokken met een inhoud van 49cc tot 198cc. Van 1957 tot 1960, richtte men zich voornamelijk op de productie van bromfietsen, hoewel er nog steeds lichte motorfietsen gemaakt werden. In 1961, kwam er een 50cc bromscooter.

In de jaren zestig werd weinig aan de doorontwikkeling van de modellen gedaan, hoewel men wel bleef produceren. Pas in de jaren zeventig ging Gitan echt nieuwe modellen uitbrengen. Dit waren weer voornamelijk bromfietsen. In Nederland werden de Gitan-bromfietsen onder de naam Tansini op de markt gebracht, omdat de eigenlijke naam te veel verwantschap had met Gitane. Tansini was waarschijnlijk ook de sponsor van het Jamathi-wegraceteam. De Jamathi-motorfietsen kwamen aanvankelijk als "Tansini" aan de start.

Hij produceerde motorfietsen in zijn geboorteplaats Caorso, halverwege Milaan en Modena, en wordt herdacht in de plaatselijke bibliotheek die voorbeelden van zijn machines toont, samen met gerelateerde films, boeken en tijdschriften. In Nederland werd het merk omgedoopt tot Tansini, en de eerste 50cc wegracers die door Jan Thiel en Martin Mijwaard op het circuit verschenen, gebruikmakend van eigen ontwikkelde Jamathi motorblokken, reden onder het Tansini logo (waarschijnlijk omdat Tansini een belangrijke sponsor was en materiaal beschikbaar stelde.

Het logo lijkt erg op elkaar, waarbij het woord "Gitan" is vervangen door "Tansini".

Wikipedia Italië schrijft dat de naam Tansini vaak werd gebruikt om verwarring met het Franse Gitane-merk te voorkomen, en dat vroege modellen waren uitgerust met Mi-Val motorblokken vóór de komst van de Gitan Grillo, die een 48cc 3-versn. motorblok had van hun eigen productie. Een versie met 4-versnellingen verscheen in 1962.
Bijlagen
1963 Tansini racer Jan Thiel en Martin Mijwaart.jpg
1963 Tansini racer Jan Thiel en Martin Mijwaart.jpg (53.31 KiB) 65 keer bekeken
1963 Tansini racer Jan Thiel 01.jpg
1963 Tansini racer Jan Thiel 01.jpg (40.39 KiB) 65 keer bekeken
1963 Tansini racer Elsberg tuning DK.jpg
1963 Tansini racer Elsberg tuning DK.jpg (50.17 KiB) 65 keer bekeken
1963 Tansini race.jpg
1963 Tansini race.jpg (84.1 KiB) 65 keer bekeken
1963 Tansini Jamathi.jpg
1963 Tansini Jamathi.jpg (100.54 KiB) 65 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Leon op 08 aug 2021, 06:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Moto Gitan

Bericht door Ötzi » 07 aug 2021, 17:32

De Tansini brommers in Nederland hadden geen Jamathi-motorblok (de productie Jamathi's hadden toch een Minarelli-blok) zover ik weet, maar een eigen 50cc-blok van Moto-Gitan met een 4-bak voet. De versnellingsbakken van deze blokken waren zwak waardoor het merk in NL geen succes was.
Het motorblok van mijn 125 Moto-Gitan stamt van Mi-Val af, ook al staat er Moto-Gitan op. Maserati gebruikte ook deze blokken, mogelijk Alpino ook en nog enkele andere Italiaanse merken.
Met groet, Ötzi
Bijlagen
Moto Gitan Trial-Enduro L..jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Leon
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 799
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: Moto Gitan

Bericht door Leon » 08 aug 2021, 06:52

Otzi,

De link tussen Jamathi en Tansini was inderdaad een beetje vaag door mij verwoord. Ik heb mijn vorige reactie inmiddels aangepast en verduidelijkt met een paar foto's. De kern is: Jamathi werd gesponsord door Tansini en de eerste racers van Jan Thiel en Martin Mijwaard, reden onder het Tansini logo, voordat ze reden onder het Jamathi logo. Dat die naamsverandering kwam, had als oorzaak dat Tansini ophield te bestaan en dus niet meer financieel bijsprong aan de ontwikkeling van de motorfietsjes van Jan Thiel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is

Leon
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 4269
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: Moto Gitan

Bericht door Ötzi » 31 aug 2021, 17:47

Toch weer e.e.a. veranderd. De tank aan de achterkant opgehoogd en het zadel aan de voorkant opgehoogd.
De uitlaatdemper heb ik 15cm verlengd en het achterste deel wat omhoog gezet.
Bij de eerste proefrit vond ik het stuur te laag, zit nu een hoger op. De motor gaf de indruk van voren veel te zwaar te zijn. Bij weging bleek de verhouding achter/voor 1 : 0,8. Ik heb echter geen idee hoe die verhouding ligt bij andere enduro's, trialmotoren of bij brommers. 'La storia continua', oftewel wordt vervolgd.
Groet, Ötzi
Bijlagen
Moto Gitan R. 1-9-21.jpg
Moto Gitan L. 1-9-21.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Motoren tot 125cc”