IMN

Plaats reactie
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3986
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

IMN

Bericht door Ötzi » 26 dec 2020, 13:15

Wel meer dan 125cc, dus 'au fond' niet gerechtigd in dit forum, sorry! Dit is een IMN 200cc boxer uit 1956/57.
Het model heet Moto Rocket. Een kleine boxer is zo al bijzonder vind ik, maar deze vooral omwille van de meeverende motor.
Een echt heerlijk stukje Italiaanse motortechniek! 001_tt1
Groet, Ötzi
Bijlagen
IMN 200cc boxer 1956.jpg
IMN 200cc boxer 1956.jpg (168.88 KiB) 193 keer bekeken
IMN Rocket 200-1956.jpg
IMN Rocket 200-1956.jpg (166.71 KiB) 194 keer bekeken
IMN ROCKET 200 1956.jpg
IMN ROCKET 200 1956.jpg (53.21 KiB) 194 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3986
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: IMN

Bericht door Ötzi » 26 dec 2020, 20:20

Deze Rocket Sport leverde 11pk bij 6000omw./min.. Blijkbaar zitten de bobines in de tank! Wonderlijk! Deze met de rode spatborden heeft heel wat deuken in de tank, toch wel vreemd voor een museumstuk.
Hierbij een foto van de 100cc Baio (foto 2) en een foto van een onbekende IMN met hetzelfde frame als de 200cc boxer (foto 1), een erg mooie motor vind ik!
Groet, Ötzi
Bijlagen
IMN Motorcycle.jpg
IMN Motorcycle.jpg (59.54 KiB) 171 keer bekeken
IMN Baio 100cc 4,8pk 76km.u..jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3986
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: IMN

Bericht door Ötzi » 28 dec 2020, 17:53

De frames van de IMN 200cc boxer en de onbekende ééncilinder, zijn z.g. 'Trellis' frames. Wat in feite niets anders betekend als tralie-frame. Zeer bekend van o.a. de Ducati Monster. Het is een frame dat bestaat uit zeer sterke onvervormbare driehoeken. De term 'Trellis' heeft dus niets te maken met de meeverende motor. Weet iemand hoe zo'n frame eigenlijk genoemd wordt?
IMN had wel iets met speciale vering want die Baio 100cc heeft ook wel een heel bijzondere achtervering! Ik begrijp maar met moeite hoe het werkt en wat het voordeel ervan is............
Met groet, Ötzi
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ducini
Bromfiets specialist
Bromfiets specialist
Berichten: 332
Lid geworden op: 27 sep 2014, 18:07

Re: IMN

Bericht door Ducini » 28 dec 2020, 18:26

Een bekend Verlicci frame:
PA110922.JPG
Ducini
Leon
Bromfiets professor
Bromfiets professor
Berichten: 542
Lid geworden op: 19 nov 2010, 13:42
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl

Re: IMN

Bericht door Leon » 28 dec 2020, 22:10

De achterwielvering van de Baio 100 is een swingarm vering met twee zeer lange schokdempers/veerelementen, naast het frame, die een driehoek vormen met het frame. Een vergelijkbare opstelling met een swingarm die samenkomt vlak boven het wiel (band) met één of twee zéér kleine veerelementen komt vaker voor bij tientallen merken. Het voordeel van het Baio 100 systeem is dat het plaatwerk niet doorboord wordt door de veerelementen, maar naast het frame bevestigd worden. Dit systeem kan je beschouwen als een van de vele variaties achterwielvering. Het heeft geen voor- of nadelen ten opzichte van andere opstellingen. Het is eerder een drang naar "anders zijn als de anderen" en/of de consument allerlei voordelen wijsmaken.
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3986
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: IMN

Bericht door Ötzi » 02 jan 2021, 17:46

Het gevolg van deze vreemde opstelling van de schokbrekers (veren) is dat de veren maar heel weinig ingedrukt worden. Bij diep (max) inveren, ongeveer 10cm, veren de veerelementen maar ongeveer 4 cm in. Dan moeten de veren wel heel erg stug (zwaar) zijn om op zo'n korte afstand voldoende weerstand te bieden! Inderdaad zie ik daar geen voordeel in, eerder een nadeel. Bij Velocette gebruikten ze verschuifbare schokbrekers om zo de stijfheid of soepelheid van de vering zelf te kunnen regelen (en mogelijk ook de rijhoogte?). Bij mijn weten werd het systeem door de Velocette-eigenaars weinig gebruikt en reden ze eigenlijk altijd in dezelfde stand.
Groet, Ötzi
Bijlagen
velocette_venom_thruxton.jpg
velocette_venom_thruxton.jpg (100.19 KiB) 95 keer bekeken
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Ötzi
Bromfiets Koning
Bromfiets Koning
Berichten: 3986
Lid geworden op: 06 apr 2009, 22:08
extra info: Ik sponsor oudebrommers.nl
Locatie: Lommel B.

Re: IMN

Bericht door Ötzi » 06 jan 2021, 13:08

Deze KTM/Sachs van 1973 heeft de schokbrekers ongeveer zo staan als de IMN Baio. Maar ja, in die twintig jaar ertussen hebben de vering- en dempingstechnieken ook niet stilgestaan! Zou deze plaatsing bij de KTM niet bedoeld zijn om een veel grotere veeruitslag mogelijk te maken?
Groet, Ötzi
Bijlagen
KTM 125 Sachs 1973.jpg
'Vandaag is de morgen waar je je gisteren nog druk over maakte' drool
Plaats reactie

Terug naar “Motoren tot 125cc”